Legg inn
av Ingvar N629 » 18 jan 2021, 18:51
Du klarer ikke å måle så nøyaktig som 0,02 mm uten mikrometer, uten å ha i området 100% måleusikkerhet. Som tidligere sagt så stusser jeg litt på målingene dine, da du ikke konsekvent måler minst mål i bunn, så å si at du er utenfor eller innenfor hundredels klaringer er bare tull. Om du ser på målingene dine og leser sylinder for sylinder med målingene i samme vinkel i hver posisjon, så ligger du på 2 +2/-0 i avvik på disse. En og annen slenger som er over dette er det, men det er ikke konsekvent så jeg tilskriver det måleusikkerhet. Leser du i verkstedhåndboka om å måle stempelklaringer mot sylinder, så opereres det ikke med slike små toleranser men klaring mellom sylindervegg og stempel målt med bladmål, og årsaken er nok at dette lar seg ikke så enkelt måle mer nøyaktig med det måleutstyr man normalt har for hånden. Og dette anser man normalt sett som godt nok.
Hvor mange motorer jeg har overhalt har jeg ikke tall på, men det er flere titalls og nærmere 50 enn 10. Disse har jeg alltid kontrollert for tønneform ved å måle ringgap glidende fra topp til bunn, ved hjelp av bladmål. Mitt tynneste bladmål er 0,05 mm. Om klaringen er litt flere eller litt færre hundredeler bedømmes etter hvor godt bladmålet sitter.... jeg har som jeg kan komme på aldri boret en blokk som har gått 113 000 km, med mindre det har vært skade på stempel som har ført til riper i sylinderen.
Ikke har de brukt olje etter overhaling og innkjøring og ikke har de havarert heller...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan