Plutselig startvansker + døde baklys (Breaklight & Rearlight Failure)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Johanstub
Innlegg: 7
Registrert: 24 mai 2015, 15:09

Plutselig startvansker + døde baklys (Breaklight & Rearlight Failure)

Legg inn av Johanstub » 24 sep 2022, 23:03

Hei!

Dette gjelder en Saab 9-3 2.0L 131hk (uten turbo) bensin 2000 modell.
Bilen ble parkert for 3 uker siden, utendørs. Frem til da var bilen i daglig bruk og kjørte 45 mil dagen før den ble parkert. Den ble parkert med lite bensin på tanken (reservetank lampen lyste)

I dag startet jeg bilen uten problemer. Kjørte til bensinstasjonen, fylte bensin og kjørte 10 minutter før jeg parkerte igjen. Da begynte bilen å slite med å holde seg på tomgang. Faller i turtall og neste kveles. Motorlampen begynner å lyse. Jeg skrur av bilen og sliter videre med å få start. Enten tenner den ikke eller så dør den så fort den tenner. Motorlampen har nå begynt å lyse gult. Videre får jeg feilmelding på CID om "rear light failure, break light failure", altså alt av lys bak på bilen er dødt.

Jeg oppfatter det som at jeg har fått to problemer:
1) Samtlige baklys, inkl blinklys og bremselys er plutselig helt døde. CID varsler om "Breaklight failure" & "Rear light failure"
- Har sjekket pærer og sikringer, dette ser bra ut.
- Setter jeg på nødblink/blinklys er det en pære på hver side som såvidt blinker (hvitt). Blink i
dashbordet går raskt (typ som når en blinklyspære har gått)

2) Bilen har startvansker. Får jeg først start kveles den om jeg ikke gir gass. Fikk den til å gå på tomgang enkelte ganger uten at jeg måtte gi gass, men trykket jeg inn bremsen begynte den å slite igjen, med fall i turtall på tomgang. Sporadisk motorlampe som slukkes/tennes.
- Tenkte kanskje at det var problemer med batteriet ettersom bilen nesten døde hver gang jeg trykket
inn bremsen. Prøvde derfor med startkabler til en annen bil for å se om ekstra strøm gjorde ting
bedre, men det var ingen effekt.
- Har sjekket bensinlokket og at det sitter på.

Jeg mistenker at det er noe elektrisk. Bilen har stått ute i 3 uker uten å blitt startet og det har regnet/vært fuktig i lufta. Syns bare det var så merkelig at baklys OG startvansker med motorlampe skulle komme samtidig. :wierdface:

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Plutselig startvansker + døde baklys (Breaklight & Rearlight Failure)

Legg inn av Kato » 25 sep 2022, 11:07

Basert på dette med stillstand i 3 uker og regn er en første tanke at jordpunktet nede i "balja" under venstre baklykt må sjekkes: https://saabwisonline.com/images/9400/img-dp/dpg398.jpg. Det er felles for alle "abonnentene": https://saabwisonline.com/docs/9400/2000/doc21826.htm. Bl.a. disse er jo lys bak og også pumpa ("item" 323) i drivstofftanken.

At dette jordpunktet ruster bort er ikke uvanlig for denne type Saab.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Johanstub
Innlegg: 7
Registrert: 24 mai 2015, 15:09

Re: Plutselig startvansker + døde baklys (Breaklight & Rearlight Failure)

Legg inn av Johanstub » 26 sep 2022, 18:21

Sjekket dette jordingspunktet i dag og det var som du sier: helt gjennomrustet. Trykket såvidt på bolten og hele greia løsna. La på nye kabelsko og fant nye jordingspunkt.
Lysa bak kom tilbake - ingen break/rear light failure i SID lenger.
Motorlampen slukket etter 3-5 minutter på tomgang. Virker som at den går mye bedre nå!

Tusen takk for hjelpen!

Svar