2009 9-3 tid Fått et delikat problem

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Tuborg
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 10 sep 2016, 16:08
Navn: Lars Ove Larsen
Bil: 2010 9-3 tid 2008 9-5 tid

2009 9-3 tid Fått et delikat problem

Legg inn av Tuborg » 12 mar 2024, 18:04

I forrige uke skulle jeg fylle diesel Vpower som jeg alltid gjør og skulle starte bilen så gikk den plutselig på nesten 2000 omdreininger på tomgang og det etter den hadde stått noen dager i et fuktig parkeringskjeller,startet og stoppet den noen ganger men det samme gjentok seg og null gassrespons.
Satte den i drive og kjørte på turtallet til dit jeg skulle (500 meter i 50 sone) og det gikk greit.
Fikk opp antilsladd og abs ur funksjon. startet og stoppet den noen ganger til og så gikk den greit men med motorlampe.
Kjørte litt heftig rundt på en gigastor parkeringsplass så forsvant motorlampa også.
Så gikk den fint noen dager,så skulle jeg på jobb så startet den med regenirering (Esid3) og jeg valgte å ikke å kjøre ned i garasjen men stod utenfor for å dra den opp mot 3000 omdreininger for å hjelpe til litt med prosessen som jeg har gjort en del ganger før.
Stor der vel i to minnutter med dette så døde motoren som en On Off bryter.....startet ikke igjen bare dro rundt.
Prøvde å starte den lenger utpå dagen og den startet og gikk greit i 10 sek før den døde igjen med redusert prestanda og ingen motorlampe.
Testen igjen noen timer senere og den startet,ruset den opp mot 3000 omdreininger denne gangen...10 sek og tverstopp!

Ble hentet av Viking i dag og nå står den på verksted.
Er det noen av dere som har vært borti dette,og er det noen tips jeg kan komme med til verkstedet for å lette feilsøket litt??

Testet med kodeleser (Icarsoft) men ingenting....testet også med Tech2 og ble ikke klokere (hakke så mye peiling på den)

Ble mye dette,men måtte dra fram det jeg vet.....håper på noen innspill....TAKK!

Brukeravatar
NLANGE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 12 apr 2014, 14:29
Medlemsnummer: 3034
Navn: Njål Langeland
Sted: Stavanger, Sola

Re: 2009 9-3 tid Fått et delikat problem

Legg inn av NLANGE » 25 mar 2024, 22:41

Heisann. Har du fått tilbakemelding fra verksted? For meg høres det ut som EGR ventilen henger. Hvis den går tregt, hender det at bilen starter å går noen sekund, før bilen stoppes når den får for mye eksos i forbrenningen, eller at den ikke starter i det hele tatt. Jeg var borti noe lignende, men på den bilen var det spjeldhuset som gikk tregt. Ca hver andre kjøretur, fikk man opp begrensad prestanda å ingen trekkraft, så kunne man stoppe å starte bilen å da var den fin igjen.
2002 9-5 Aero, sedan-manuell-soltak
2003 9-5 2.3T B235L automat, Glacier Blue-soltak
2002 9-5 2.0t manuell, Maptun steg 5+++
2007 9-3 1.8T automat, Laserrrød Maptun steg 2
1996 9000 2.0t automat
2002 9-3 2.0t manuell
2003 9-5 2.0t manuell
2003 9-5 2.2TiD automat bruksbil

Tuborg
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 10 sep 2016, 16:08
Navn: Lars Ove Larsen
Bil: 2010 9-3 tid 2008 9-5 tid

Re: 2009 9-3 tid Fått et delikat problem

Legg inn av Tuborg » 26 mar 2024, 17:46

NLANGE skrev:
25 mar 2024, 22:41
Heisann. Har du fått tilbakemelding fra verksted? For meg høres det ut som EGR ventilen henger. Hvis den går tregt, hender det at bilen starter å går noen sekund, før bilen stoppes når den får for mye eksos i forbrenningen, eller at den ikke starter i det hele tatt. Jeg var borti noe lignende, men på den bilen var det spjeldhuset som gikk tregt. Ca hver andre kjøretur, fikk man opp begrensad prestanda å ingen trekkraft, så kunne man stoppe å starte bilen å da var den fin igjen.
Verkstedet mener at det er hjernen (ECU) som har gått åt skogen og de har ikke verktøy til å programmere.
De hadde også sjekket kabelgata under batterikassa og ikke funnet noe der.....men etter som det jeg forstår så har de ikke sjekket den andre enden på ECU....
Som sakt så startet det med et orkester av lamper hvor motoren ruset seg opp til 2000rpm og null respons på gasspedalen,så gikk det en uke hvor ting var normalt så skulle den regenerere har Ecid3 montert og den leste ut 94% soot....så jeg stoppet på en parkeringsplass og ga den 3000 rpm for å hjelpe til....SÅ daua bilen. Noe jeg tenkte på var kanskje at DPF var fullt så den ikke kunne regenerere at det var tett der,eller noe som DU er inne på.....Det klikket som man hører når du tar ut nøkkelen er også borte....blir litt mye på en gang her......

Brukeravatar
NLANGE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 12 apr 2014, 14:29
Medlemsnummer: 3034
Navn: Njål Langeland
Sted: Stavanger, Sola

Re: 2009 9-3 tid Fått et delikat problem

Legg inn av NLANGE » 26 mar 2024, 21:48

Jeg sendte deg en privat melding :)

Høres mistenkelig ut. Ikke uvanlig at ECU på ng9-3 1.9 TiD tar kvelden nei, den står montert foran innerskjermen HF, å blir utsatt for salt, som da gjør at boksen irrer i stykker. Be gjerne verkstedet sjekke tilstand på boksen, samt kontaktene inn på ECU, disse kan bli fulle av irr, å du får allslags koder å varsellamper. Videre ville jeg bedt verksted rengjøre EGR ventilen samt MAP sensoren, å forsøke å rense partikkelfilteret med midler som fungerer, hvis de ikke greier å starte regenerering manuelt.
Man bør helst ha Tech2 diagnoseapparat for å feilsøke på disse bilene. På akkurat din bil, syns jeg det er rart at verksted sier de ikke har utstyr for å feilsøke/programmere, det er Bosch styresystem på 1,9TiD som er universalt med stort sett alle diagnoseapparat, når det gjelder motorfeilkoder.
2002 9-5 Aero, sedan-manuell-soltak
2003 9-5 2.3T B235L automat, Glacier Blue-soltak
2002 9-5 2.0t manuell, Maptun steg 5+++
2007 9-3 1.8T automat, Laserrrød Maptun steg 2
1996 9000 2.0t automat
2002 9-3 2.0t manuell
2003 9-5 2.0t manuell
2003 9-5 2.2TiD automat bruksbil

Svar