Saab OG900i 16V, 1990 oljelekkasjer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 165
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Saab OG900i 16V, 1990 oljelekkasjer

Legg inn av Landmann » 10 mai 2025, 22:23

En Saab reddet fra spikerfabrikken. Bilen er 35 år gammel, men kun rundet 107000 km. Før jeg begynner egen feilsøking samt søkt på nettet, så ber jeg om tips her omkring væskelekkasjer. Tross lav km-stand på bilen så reagerer jeg på at motor og girkasse har oljelekkasjer. Tingenes tilstand er slik:

- GIRKASSEN: Her er det store spor etter gammel (oljen er størknet til svart masse iblandet sand) oljelekkasje på girkassens førerside. Hva kan ha skjedd?
- GIRKASSEN: I bakkant mot torpedoveggen er det fersk olje i overkant av girkassen mot motor. Jeg vet ikke om dette er motorolje eller girkasseolje. Har noen tips?
- Mellom motor og TENNINGSFORDELER er det store kaker av gammel olje og støv. Hvor lekker det fra?
- Boksen for SERVOOLJE til styring og området rundt boksen har i sin tid hatt oljesøl/-lekkasje. Boksen er utenpå dekket av olje og støv . Det samme gjelder karosseri/skjerm. Hva kan ha skjedd?

Finnes det en utluftingsventil på girkassen som kan være tilstoppet?

Dette var fem spørsmål - og jeg håper noen har noen tips/erfaringer å melde. Takk så langt =D>


Bilde

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 165
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Re: Saab OG900i 16V, 1990 oljelekkasjer

Legg inn av Landmann » 11 mai 2025, 11:46

Tipper det blir avfetting, høytrykksspyler og deretter kjøretur for å finne ut hvor lekkasjene kommer fra. Noen er ferske og noen hører mange år tilbake i tid.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab OG900i 16V, 1990 oljelekkasjer

Legg inn av Ingvar N629 » 15 mai 2025, 22:05

Disse lekker jo stort sett alltid mellom motor og girkasse. Må ut med alt og splitte motor og kasse for å legge ny pakning. Jeg har fått disse tett med anaerob pakningsmasse, før var dette GM original men nå er det Loktite som gjelder.
O-ringen bak oljepumpelokket er sikkert knallhard (bak reimhjulet på veiva). Sikkert bare å ta simringen med det samme.
Fordeleren, kan være intern lekkasje eller o-ringen. Sjekk også pakningen på ventilkåpa (regner med dette er en 16V injection?)
På servoen kan du sjekke at ikke filteret er tett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 165
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Re: Saab OG900i 16V, 1990 oljelekkasjer

Legg inn av Landmann » 15 mai 2025, 22:55

Takk for svar @Ingvar N629 =D>

Hvor sitter filteret til servopumpen (i oljebeholder eller på slange/rør)?

Girkassen svetter som en tømmerhogger. Jeg reagerer på at samtlige bolter virker å være ganske løst tilskrudd :cry: Girkassen er spylt rein - og det var ikke det lureste; nå er det ikke vegstøv nok til å suge til seg oljesvettinga.

Og jeg reagerer på at en girkasse, som baaare har rundet 107k km svetter så mye.

Hvor kjøper man pakninger til en overkommelig sum - eller er det flytende-/silikonpakninger som gjelder?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab OG900i 16V, 1990 oljelekkasjer

Legg inn av Ingvar N629 » 16 mai 2025, 08:04

De kassene "lever" litt, så de er ikke lett å holde tette over tid. Km-standen har fint lite å si, alderen tar livet av pakningene... kanskje enda mer når bilen stort sett har stått, uten smøring som kan forebygge uttørking.
Foruten mellom kasse og blokk (girkassa er motorens bunnpanne på disse), så er det lokk på høyre side og bak i differensialhuset som kan lekke, spesielt sistnevnte. I tillegg er medbringerne skrudd i differensialhuset, med gjennomgående bolter der gjengetetting er det eneste som tetter.

Speedparts har nok det du trenger, iallfall til kassa. Flatpakninger på alt. Disse strykes over med et lag Loctite 518, det er mitt triks på disse og det har fungert på de motorene jeg har overhalt.
Toppdekselpakninga kjøper du original. Og kun original. Alt annet jeg har prøvd blir fort hardt og da er det på'n igjen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 165
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Re: Saab OG900i 16V, 1990 oljelekkasjer

Legg inn av Landmann » 16 mai 2025, 12:05

Påny -takk for svar 👍 Saab WIS online får bli sengelektyre.

Og ja - dette er en bil, som har stått leeeeenge (såkalt love-fun = låvefunn) så ting har nok tørket.

Svar