Noe rart skjer,,
Moderator: Moderatorer
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 397
- Registrert: 24 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 126
- Navn: Børge Elle
- Sted: Oslo
Noe rart skjer,,
Hei, nå spør jeg før jeg så mye som har tatt av hjulet,,, gjelder min 900T8 1987:
Det første jeg merket for en ukes tid siden var at bremsen henger når jeg svinger helt over til begge sider. Det klassiske nøkket når bilen stopper... skjer kun med mye rattutslag til begge sider.
Så i dag kom en dure/klakkelyd, høres ut som hjul-lager, avhenger av fart, men ikke brems. Lyd varierer når jeg ratter frem og tilbake i fart, bremseskiva foran blir varm !
Any idea ?
Det første jeg merket for en ukes tid siden var at bremsen henger når jeg svinger helt over til begge sider. Det klassiske nøkket når bilen stopper... skjer kun med mye rattutslag til begge sider.
Så i dag kom en dure/klakkelyd, høres ut som hjul-lager, avhenger av fart, men ikke brems. Lyd varierer når jeg ratter frem og tilbake i fart, bremseskiva foran blir varm !
Any idea ?
Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 397
- Registrert: 24 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 126
- Navn: Børge Elle
- Sted: Oslo
Demontering av lager fra nav.
Takk for gode tips,, joda Børre hjulet sitter fast, men det har løsnet før så det er ikke så dumt å spørre seg..
Vel jeg har demontert og demontert og kommet fram til at hjullageret er defekt. Så til spørsmålet : lageret sitter jo mellom to spring-fjærer den indre er lett å få av, men hva med den yttre som sitter på den siden mot hjulboltene ? Kan man den delen med hjulboltene deles fra resten, eller må man til med spesialverktøy for å løsne den yttre spring-fjæren ?
Takker for forslag.
Vel jeg har demontert og demontert og kommet fram til at hjullageret er defekt. Så til spørsmålet : lageret sitter jo mellom to spring-fjærer den indre er lett å få av, men hva med den yttre som sitter på den siden mot hjulboltene ? Kan man den delen med hjulboltene deles fra resten, eller må man til med spesialverktøy for å løsne den yttre spring-fjæren ?
Takker for forslag.
Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Demonter hele navet (øvre/nedre opph.kule, styrekule og br.kalipper), ta det med på et verksted og få de til å presse inn ett nytt lager til deg.
Det de gjør tar fem minutter, og de bruker hydraulikk. Tror ikke du får skiftet det uten.
Det de gjør tar fem minutter, og de bruker hydraulikk. Tror ikke du får skiftet det uten.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 397
- Registrert: 24 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 126
- Navn: Børge Elle
- Sted: Oslo
skifte av lager...
Det er nok et hett tips...synes bare det er tilfredstillende å ha gjort det selv.. har skiftet på en annen bil tidligere (ikke saab) og det lar seg som regel gjøre uten hydraulikk-presse ved at man fryser ned lager og varmer spindelhuset... Men kanskje jeg for enkelhets skyld skal få noen til å presse det inn...Børre N17 skrev:Demonter hele navet (øvre/nedre opph.kule, styrekule og br.kalipper), ta det med på et verksted og få de til å presse inn ett nytt lager til deg.
Det de gjør tar fem minutter, og de bruker hydraulikk. Tror ikke du får skiftet det uten.
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Kan jo nevne for morro skyld at det måtte 7 tonns trykk til for å presse inn de nye lagra i min... For å få ut de gamle gikk det over skalaen på pressa som er på 10 tonn... Tviler på at du får det ut selv, uten hjelp av en hydraulisk presse..
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 397
- Registrert: 24 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 126
- Navn: Børge Elle
- Sted: Oslo
lager..
vel i så fall er det nok smart å oppsøke en hydr. presse.
Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 397
- Registrert: 24 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 126
- Navn: Børge Elle
- Sted: Oslo
lagerbytte.
Takk igjen for innspill. Jo nå er alt så mye bedre, lager byttet bærekule og mansjett skiftet. (takk for hjelpen Børre). Det var altså lageret som var defekt. Da jeg demonterte undret jeg meg over at det ikke var noen skive bak den store mutteren på drivakselen. Mutteren var i tillegg så løs at jeg kunne skru den av for hånd. Det var også lett å se i der lageret hadde stått at et tidligere lager hadde brent seg der.. ALTSÅ, Trolig er det hele montert sammen uten skiva og derfor har mutter løsnet igjen og da har lageret gått på nytt. Det er vel best å få tak i ny. Forøvrig STOR takk til Ekstrøm i grenseveien som var utrolig behjelpelige med å få presset ut og inn nytt lager. UTROLIG GOD SERVICE !! Slikt blir det faste kunder av
Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5