Noe rart skjer,,

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
B.Elle N126
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 397
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 126
Navn: Børge Elle
Sted: Oslo

Noe rart skjer,,

Legg inn av B.Elle N126 » 08 jul 2003, 22:33

Hei, nå spør jeg før jeg så mye som har tatt av hjulet,,, gjelder min 900T8 1987:
Det første jeg merket for en ukes tid siden var at bremsen henger når jeg svinger helt over til begge sider. Det klassiske nøkket når bilen stopper... skjer kun med mye rattutslag til begge sider.
Så i dag kom en dure/klakkelyd, høres ut som hjul-lager, avhenger av fart, men ikke brems. Lyd varierer når jeg ratter frem og tilbake i fart, bremseskiva foran blir varm !
Any idea ?
Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 08 jul 2003, 22:46

Og hjulet sitter skikkelig fast? Banalt kanskje, men alufelger har en tendens til å løsne.. :?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 09 jul 2003, 08:55

Klakkelyd ved rattutslag typer jo på tørr drivknut...men det er ved litt skikkelig rattutslag.Kan den bli så varm at den varmer opp skiva? :shock:
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 09 jul 2003, 14:23

Var bortig noe lingnende på min bil, da hadde sentermutra løsnet litt. Slik at skiva tok borti kalipperen ved rattutslag !
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

B.Elle N126
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 397
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 126
Navn: Børge Elle
Sted: Oslo

Demontering av lager fra nav.

Legg inn av B.Elle N126 » 24 jul 2003, 20:34

Takk for gode tips,, joda Børre hjulet sitter fast, men det har løsnet før så det er ikke så dumt å spørre seg..
Vel jeg har demontert og demontert og kommet fram til at hjullageret er defekt. Så til spørsmålet : lageret sitter jo mellom to spring-fjærer den indre er lett å få av, men hva med den yttre som sitter på den siden mot hjulboltene ? Kan man den delen med hjulboltene deles fra resten, eller må man til med spesialverktøy for å løsne den yttre spring-fjæren ?
Takker for forslag.
Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 24 jul 2003, 21:18

Demonter hele navet (øvre/nedre opph.kule, styrekule og br.kalipper), ta det med på et verksted og få de til å presse inn ett nytt lager til deg.
Det de gjør tar fem minutter, og de bruker hydraulikk. Tror ikke du får skiftet det uten. :?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

B.Elle N126
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 397
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 126
Navn: Børge Elle
Sted: Oslo

skifte av lager...

Legg inn av B.Elle N126 » 24 jul 2003, 21:26

Børre N17 skrev:Demonter hele navet (øvre/nedre opph.kule, styrekule og br.kalipper), ta det med på et verksted og få de til å presse inn ett nytt lager til deg.
Det de gjør tar fem minutter, og de bruker hydraulikk. Tror ikke du får skiftet det uten. :?
Det er nok et hett tips...synes bare det er tilfredstillende å ha gjort det selv.. har skiftet på en annen bil tidligere (ikke saab) og det lar seg som regel gjøre uten hydraulikk-presse ved at man fryser ned lager og varmer spindelhuset... Men kanskje jeg for enkelhets skyld skal få noen til å presse det inn... :?

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 24 jul 2003, 22:04

Kan jo nevne for morro skyld at det måtte 7 tonns trykk til for å presse inn de nye lagra i min... For å få ut de gamle gikk det over skalaen på pressa som er på 10 tonn... Tviler på at du får det ut selv, uten hjelp av en hydraulisk presse.. :?
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 24 jul 2003, 22:30

Og enda mer morsomt er syttitalls 99'ene, der er også drivknuten presset sammen med lager og nav... Å hurra som det sitter.. Der og gikk det med over 10 tonn før det sa pang og alt gikk fra hverandre. :shock:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

B.Elle N126
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 397
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 126
Navn: Børge Elle
Sted: Oslo

lager..

Legg inn av B.Elle N126 » 25 jul 2003, 09:57

vel i så fall er det nok smart å oppsøke en hydr. presse. :wink:
Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5

B.Elle N126
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 397
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 126
Navn: Børge Elle
Sted: Oslo

lagerbytte.

Legg inn av B.Elle N126 » 06 aug 2003, 23:20

Takk igjen for innspill. Jo nå er alt så mye bedre, lager byttet bærekule og mansjett skiftet. (takk for hjelpen Børre). Det var altså lageret som var defekt. Da jeg demonterte undret jeg meg over at det ikke var noen skive bak den store mutteren på drivakselen. Mutteren var i tillegg så løs at jeg kunne skru den av for hånd. Det var også lett å se i der lageret hadde stått at et tidligere lager hadde brent seg der.. ALTSÅ, Trolig er det hele montert sammen uten skiva og derfor har mutter løsnet igjen og da har lageret gått på nytt. Det er vel best å få tak i ny. Forøvrig STOR takk til Ekstrøm i grenseveien som var utrolig behjelpelige med å få presset ut og inn nytt lager. UTROLIG GOD SERVICE !! Slikt blir det faste kunder av :D
Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5

Svar