SAAB 900 Turbo!! Et godt kj?p? Kom med erfaringer..

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

SAAB 900 Turbo!! Et godt kjøp? Kom med erfaringer..

Legg inn av Griffin N430 » 29 apr 2005, 10:57

Hei!

Skal kjøpe meg bil til høsten, og jeg vurderer sterkt en og900 T16, rundt 85/86 modell. (med den gamle fronten) synes den er kulest!! :D

Så jeg lurer på hva dere synes om valget? Er det ett godt kjøp?? Har hørt at det er mye skruing på de bilene, men jeg skal jo selv gå VK1-kjøretøy, å bli bilmekaniker, så da er jo ikke det ett stort problem.

Har også vært inne på en gammel T8, men har snakket med flere på SAAB (Stensgård & Co), som sier at de heller ville valgt T16, pga bedre innsprut, bedre trim-muligheter og effekt.

Skal legge i ca 20 000 - 25 000,- så hva får jeg egentlig for det?? Er det spesielle feil jeg må legge spesielt merke til?

Kom med deres erfaringer, så dere overbeviser meg om å kjøpe en gammel turbosaab!! :P

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Re: SAAB 900 Turbo!! Et godt kjøp? Kom med erfaringer..

Legg inn av Anders N95 » 29 apr 2005, 13:31

Griffin skrev:Hei!

Skal kjøpe meg bil til høsten, og jeg vurderer sterkt en og900 T16, rundt 85/86 modell. (med den gamle fronten) synes den er kulest!! :D

Så jeg lurer på hva dere synes om valget? Er det ett godt kjøp?? Har hørt at det er mye skruing på de bilene, men jeg skal jo selv gå VK1-kjøretøy, å bli bilmekaniker, så da er jo ikke det ett stort problem.

Har også vært inne på en gammel T8, men har snakket med flere på SAAB (Stensgård & Co), som sier at de heller ville valgt T16, pga bedre innsprut, bedre trim-muligheter og effekt.

Skal legge i ca 20 000 - 25 000,- så hva får jeg egentlig for det?? Er det spesielle feil jeg må legge spesielt merke til?

Kom med deres erfaringer, så dere overbeviser meg om å kjøpe en gammel turbosaab!! :P
Bare pass på å unngå rust rust rust! ellers så kan jo det meste fikses utenom det. Men anbefaler vel kanskje en 1987-> (eventuelt 1988) då du får håndbrekk bak, og en del andre som er blitt gjort bedre.
Vørterøl og svisker!!

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Re: SAAB 900 Turbo!! Et godt kjøp? Kom med erfaringer..

Legg inn av Griffin N430 » 29 apr 2005, 13:46

Ja, skal prøve å få tak i et objekt som er noen lunde rustfritt. Vet også at 1987--> mod. har bedre bremser, håndbrekk bak++, men har veldig lyst på en gamlere....! Mye tøffere de! :wink:
Anders N95 skrev:
Griffin skrev:Hei!

Skal kjøpe meg bil til høsten, og jeg vurderer sterkt en og900 T16, rundt 85/86 modell. (med den gamle fronten) synes den er kulest!! :D

Så jeg lurer på hva dere synes om valget? Er det ett godt kjøp?? Har hørt at det er mye skruing på de bilene, men jeg skal jo selv gå VK1-kjøretøy, å bli bilmekaniker, så da er jo ikke det ett stort problem.

Har også vært inne på en gammel T8, men har snakket med flere på SAAB (Stensgård & Co), som sier at de heller ville valgt T16, pga bedre innsprut, bedre trim-muligheter og effekt.

Skal legge i ca 20 000 - 25 000,- så hva får jeg egentlig for det?? Er det spesielle feil jeg må legge spesielt merke til?

Kom med deres erfaringer, så dere overbeviser meg om å kjøpe en gammel turbosaab!! :P
Bare pass på å unngå rust rust rust! ellers så kan jo det meste fikses utenom det. Men anbefaler vel kanskje en 1987-> (eventuelt 1988) då du får håndbrekk bak, og en del andre som er blitt gjort bedre.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 29 apr 2005, 13:52

Unngå rust er viktig. Det viktigste stedet med tanke på EU-kontroll er på høyre side foran, sjekk inne i bunnen av "hullet" hvor høyre drivaksel kommer inn i hjulbuen. Vanlig med rust her, og er det for mye MÅ det fikses.

Det perfekte kjøp i din prisklasse vil være en 900s 1990 modell.
Dette er en ltt (16V, 145hk), men drar du til høgger`n og henter APC og 900 Intercooler, så har du en fulltrykksturbo. En trim chip og du kan operere rundt 1.1-1,2bar (200hk ++).

Eller du kan monter chip, IC og pysventil (ikke APC), da bør du ligge på 0,8bar, ca 190HK.
1990 modellen har de største dysene, 91 og 92 har mindre dyser.

Forsikringsmessig er dette en perle, 900S er klassifisert som 900i :)

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 29 apr 2005, 14:03

Macgeier skrev:Unngå rust er viktig. Det viktigste stedet med tanke på EU-kontroll er på høyre side foran, sjekk inne i bunnen av "hullet" hvor høyre drivaksel kommer inn i hjulbuen. Vanlig med rust her, og er det for mye MÅ det fikses.

Det perfekte kjøp i din prisklasse vil være en 900s 1990 modell.
Dette er en ltt (16V, 145hk), men drar du til høgger`n og henter APC og 900 Intercooler, så har du en fulltrykksturbo. En trim chip og du kan operere rundt 1.1-1,2bar (200hk ++).

Eller du kan monter chip, IC og pysventil (ikke APC), da bør du ligge på 0,8bar, ca 190HK.
1990 modellen har de største dysene, 91 og 92 har mindre dyser.

Forsikringsmessig er dette en perle, 900S er klassifisert som 900i :)
Men man kan få en rimelig strøken 86 mod uten rust for rundt 20 000,-??
Trim blir det nok også! :wink: og ikke minst oppgraderte bremser! Det er det viktigste på en så gammel bil!

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Re: SAAB 900 Turbo!! Et godt kjøp? Kom med erfaringer..

Legg inn av Henrik N380 » 29 apr 2005, 14:36

Griffin skrev:Hei!

Skal kjøpe meg bil til høsten, og jeg vurderer sterkt en og900 T16, rundt 85/86 modell. (med den gamle fronten) synes den er kulest!! :D
Endelig en som har skjønt det!! :D (men med T8er :wink: :P )


For 25.000 om man er heldig skal man kunne finne et rimelig strøkent eksemplar. Det viktigste er å unngå rust! Men bilen bør jo virke for det! Men om du snubler over en 87+++ modell er det ingen sak og sette på den gamle, langt smukkere fronten! Sikkert noen som vil bytte eller en som har det liggende og slenge, dette kan man få ekstremt billig :D

Lykke til! men begynn letingen nå, om du finner et fint eksemplar så kjøp selv om planen ikke var før til høsten :wink:

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Re: SAAB 900 Turbo!! Et godt kjøp? Kom med erfaringer..

Legg inn av Griffin N430 » 29 apr 2005, 14:43

Angry_Saab skrev:
Griffin skrev:Hei!

Skal kjøpe meg bil til høsten, og jeg vurderer sterkt en og900 T16, rundt 85/86 modell. (med den gamle fronten) synes den er kulest!! :D
Endelig en som har skjønt det!! :D (men med T8er :wink: :P )


For 25.000 om man er heldig skal man kunne finne et rimelig strøkent eksemplar. Det viktigste er å unngå rust! Men bilen bør jo virke for det! Men om du snubler over en 87+++ modell er det ingen sak og sette på den gamle, langt smukkere fronten! Sikkert noen som vil bytte eller en som har det liggende og slenge, dette kan man få ekstremt billig :D

Lykke til! men begynn letingen nå, om du finner et fint eksemplar så kjøp selv om planen ikke var før til høsten :wink:
Hehe, ja! SAAB som er grombil`n vettu!! :wink:

Har fulgt med på både finn.no og autodb, så jeg har vært innom noen veldig fine, til en brukbar pris. Men har ikke penger til å kjøpe nå, så det blir til høsten etter jeg har jobbet litt i sommer. :D

Men SAAB blir det uansett!!!

Har jo tross alt vokst opp med både gamle 96`er og 99`er! Også en haug med totaktere. Til og med Sonett II totakt, som onkelen min eier, eneste i norge med skilter. Har hørt om en til også, men den er under resturering, etter det han fortalte! :wink:

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 29 apr 2005, 14:53

Ville som du snakket om gått for en 16v da disse har endel lavere forbruk samt at de går bedre orginalt. Rust i dører og innerskjerm/nedre hjuloppheng foran samt generell tilstand er vel det viktigste man skal se etter. Ulyder i gearkasse samt register er også ting man skal være obs på.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Svar