Har en Saab 900 T16 1990-mod. Kjørt litt over 2000.000 km.
Skifter regelmessig olje på bilen. Bruker helsyntetisk olje av god kvalitet.
Som regel bruker jeg 5W40 eller 5W30 olje.
Har hørt, fra en mekaniker jeg kjenner, at jeg ikke bør bruke "tynnere" olje enn dette på denne motoren. Bør ikke bruke 0W30 (f.eks. Saabs turboolje), sier han.
Stemmer dette? Er 5W30/5W40 det beste å bruke på denne motoren, eller er 0W30/0W40 enda bedre?
Er det noen som har erfaring med å bruke 0W30/40-olje på en slik motor som jeg har? Fungerer det fint?
Er egentlig 0W30/40-olje tynnere enn 5W30/40-olje? Er ikke den bare tynnere når den er kald? Og når oljen er kald, er den vel ikke for tynn for motoren uansett. Eller er det andre faktorer som spiller inn her?
oljeviskositet
Moderator: Moderatorer
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: oljeviskositet
Vet at Saab lager gode bilerKO skrev:Kjørt litt over 2000.000 km.

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Men for å svare på spørsmålet ditt..... Jeg har opplevd at 0-oljene blir såpass tynne at du fort får ulyder i de hydrauliske ventilløfterne.
Jeg bruker konsekvent Mobil 1 5/50 og er fornøyd med det...
Jeg bruker konsekvent Mobil 1 5/50 og er fornøyd med det...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Mener da bestemt å vite at det første tallet er for hvor tykk oljen er når det er kaldt, derav W for "winter". Neste tall er for varm olje da, selvfølgelig
. Mener dere har rett begge to, for når TT sier at Mobil1 5w50 gir mindre ulyder så kan jo det stemme med at 50 er betydelig tykkere i varm motor enn 30
.Vil nok heller tro at mekanikeren er litt ute å sykler..Ville heller anbefalt deg en litt tykkere oje, jeg da! Feks. en 5w50 -olje.. bedre beskyttelse med varm motor
Kjører selv Mobil1 5w50, motor gått 250 000km snart. Tynn nok om vinteren, stabil nok til varmkjøring
.

Kjører selv Mobil1 5w50, motor gått 250 000km snart. Tynn nok om vinteren, stabil nok til varmkjøring

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01

9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- john n04
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Første tallet er hvor tykk oljen er når den er kald, da gjelder jo tynnere jo bedre(lavere verdi). Oljen er ganske tykk uansett når den er kald. Det siste tallet er hvor tykk oljen er når den har drifts temperatur, da gjelder bilfabrikantens anbefaling, som regel er denne 30 eller 40. 50 bør kun brukes hvis motoren skal kjøres hardt over lengre tid, eller i ekstremt varme klima.
lawicel CanUsb, og Tech2!
Bilen min er ikke kjørt mer enn noe over 200.000 km, nei, som det ble ganske riktig ble bemerket her. Vet ikke om en slik bil går så mye som 10 ganger det den er gått til nå, det er vel heller sjelden!
Etter siste innlegget å regne; skulle en 0W40-olje fungere like bra på min bil som en 5W40-olje; førstnevnte olje er jo tykk nok når den er kald, og begge er lik når de er varm. Dette høres jo logisk ut.
Eller er det viktig at en olje til en slik motor ikke er for tynn når motoren er kald, før man får opp oljetrykk og riktig arbeidstemperatur osv., eller er ikke dette noe poeng i det hele tatt?
Når det gjelder de hydrauliske ventilløfterne, er jeg svært interessert i å unngå ulyder fra disse, har hatt ventiler som "henger" litt, og har fått dem til å fungere bedre med oljetilsetninger og meget god syntetiske motorolje (5W40) og korte skiftintervaller. Men jeg hiver ikke på en 0W40/30-olje hvis den skaper problemer for ventilene. Interessert i mer inngående innlegg om dette.
Etter siste innlegget å regne; skulle en 0W40-olje fungere like bra på min bil som en 5W40-olje; førstnevnte olje er jo tykk nok når den er kald, og begge er lik når de er varm. Dette høres jo logisk ut.
Eller er det viktig at en olje til en slik motor ikke er for tynn når motoren er kald, før man får opp oljetrykk og riktig arbeidstemperatur osv., eller er ikke dette noe poeng i det hele tatt?
Når det gjelder de hydrauliske ventilløfterne, er jeg svært interessert i å unngå ulyder fra disse, har hatt ventiler som "henger" litt, og har fått dem til å fungere bedre med oljetilsetninger og meget god syntetiske motorolje (5W40) og korte skiftintervaller. Men jeg hiver ikke på en 0W40/30-olje hvis den skaper problemer for ventilene. Interessert i mer inngående innlegg om dette.
- Frode N220
- 1,5 bar
- Sted: Stjørdal
Hvis det ikke er oljeflekker under 900en er noe galt...
Hvis man absolutt skal bruk olje med 0W viskositet- gjør det i vinterhalvåret. Og la motoren få noe høyere, f eks 5, 10 el 15 på sommeren. Det er nå midt tips da.
Har de siste årene brukt Helix+, halsyntetisk 10W/40 på mine Saaber. Den er tynn nok til de moderate temperaturene vi har i Trøndelag sommer som vinter. Passe pris til at jeg kan forsvare å bytte 2 el flere ganger i året.
Ser dessuten at denne oljen er tynn nok til at jeg i den varme årstiden kan opprettholde "Saab-signaturen" på asfalten
.
På den store V6'eren skal jeg nå forsøke meg med en AEROShell olje. Dette er en semisyntetisk olje som brukes stempelmotorer i fly. Den brukes bl a på våre Saab Safari. Skal ha gode kaldstartegenskaper. Samt at den er i stand til å takle ytterpunkter i temp bra. (Disse motorene blir nokså varme under taksing og venting på bakken, mens de opererer i tildels lave temperatuerer i lufta.
Hvis man ser på bilprodusentenes minimums-specs, vil man oppdage at det er forbausende "dårlige" oljer som oppfyller disse krava
.
Kjøp "rimelig" olje, og bytt heller ofte. Vi har ikke behov for allverden med den belastningen vi klarer å få til med vår vegstandard og fartsgrenser.
Slik ser nå jeg det...
Har de siste årene brukt Helix+, halsyntetisk 10W/40 på mine Saaber. Den er tynn nok til de moderate temperaturene vi har i Trøndelag sommer som vinter. Passe pris til at jeg kan forsvare å bytte 2 el flere ganger i året.
Ser dessuten at denne oljen er tynn nok til at jeg i den varme årstiden kan opprettholde "Saab-signaturen" på asfalten

På den store V6'eren skal jeg nå forsøke meg med en AEROShell olje. Dette er en semisyntetisk olje som brukes stempelmotorer i fly. Den brukes bl a på våre Saab Safari. Skal ha gode kaldstartegenskaper. Samt at den er i stand til å takle ytterpunkter i temp bra. (Disse motorene blir nokså varme under taksing og venting på bakken, mens de opererer i tildels lave temperatuerer i lufta.
Hvis man ser på bilprodusentenes minimums-specs, vil man oppdage at det er forbausende "dårlige" oljer som oppfyller disse krava

Kjøp "rimelig" olje, og bytt heller ofte. Vi har ikke behov for allverden med den belastningen vi klarer å få til med vår vegstandard og fartsgrenser.
Slik ser nå jeg det...
Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N353
- Navn: Dag Kjetil Hovland Hansen
- Bil: 9-3
- Sted: Årnes
- Kontakt:
http://www.saabturboclub.net/modules.ph ... ght=#30489
Et innlegg jeg la inn tidligere om oljer, ikke no direkte svar på sp ditt, men er da noe å lese ang. oljer
Et innlegg jeg la inn tidligere om oljer, ikke no direkte svar på sp ditt, men er da noe å lese ang. oljer

Don't think!
Feel. It is like a finger pointing away to the moon. ... Don't concentrate on the finger or you will miss all that heavenly glory.
Köp aldrig en folkvagn, kjör heller en barnvagn.
VW= Virtually Worthless
9.3 01
Feel. It is like a finger pointing away to the moon. ... Don't concentrate on the finger or you will miss all that heavenly glory.
Köp aldrig en folkvagn, kjör heller en barnvagn.
VW= Virtually Worthless
9.3 01