3 sylindrig saab 9000?? HJ?LP....

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Heike73
Innlegg: 15
Registrert: 06 jun 2005, 01:00

3 sylindrig saab 9000?? HJÆLP....

Legg inn av Heike73 » 06 jun 2005, 19:22

Nå skal dere høre..
Bilen, en saab 9000 T16, 88 modell, går bare på 3 sylindre for tiden..
Jeg har forsøkt å bytte DI kasett, plugger, styringsboksen under sete, og spreder på sylinder 2, men den vil ABSOLUTT ikke tenne på den.
Hjelper ikke hva jeg gjør.
Er det noen som vet om kabelene fra alle sprederne er koblet til den samme Blå røde kabelen, via en 6 pins plugg oppe ved motorn til vindus pusserne og til pinne 13 på K-jetronik boksen på samme sted...
I Såfall hvor kobles disse sammen?
Eller HVA ANNET kan jeg forsøke..
ALLE tips jeg kan få, trenger jeg nå..
MVH Heike73

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 06 jun 2005, 19:36

Jeg har også en 88 mod 9kt.. Den gikk på tre sylinder når det ble lite bensin på tanken, å bensinpumpa måtte jobbe hardere. Bytta pluggledninger, fordelerlokk, rotor, plugger og bensinfilter uten forskjell. Når jeg fyllte bensin gikk den normalt igjen. Nå har jeg bytta bensinpumpa og problemet er herved historie :)
Vet ikke om dette er ditt tilfelle, men...

Runar
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Heike73
Innlegg: 15
Registrert: 06 jun 2005, 01:00

Legg inn av Heike73 » 06 jun 2005, 19:51

Neeeii det tror jeg egentlig ikke er problemet. Tanken er over halv, så det er forhåpentlig vis ikke det..
Jeg forsøkte å ta av og sette på kabelen til spreder på sylinder 2, sprute inn 5-56, men det hjelper ingen ting..

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 06 jun 2005, 20:03

Har du prøvd å ta strøm fra f.eks. dyse 1 og sette på nr 2?
Mener de skal ha like pulser alle 4 dysene, så da er det bare å prøve.
Blir det sprut i den da er det bare å lete etter bruddet....
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Heike73
Innlegg: 15
Registrert: 06 jun 2005, 01:00

Legg inn av Heike73 » 06 jun 2005, 21:58

Nei det har jeg ikke forsøkt.
Men ut fra koblings skjema eg har så skal vel alle dysene ha den samme pulsen. Men jeg syntes det så litt merkelig ut jeg da, så jeg har ikke forsøkt å prøve det..
Men å lete etter brudd i den kabel haugen bak i det trange lille rommet som er tilgjengelig der, så legger jeg heller opp nye kabler fra torpedoveggen tror jeg..

Mn takk for tipset.. Skal forsøke det i morgen tidlig..
MVH Heike73

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 07 jun 2005, 08:46

Forstår deg slik at sylinder 2 ikke vil tenne. Hvordan ser pluggen ut når du skrur den ut? Er den bløt av bensin så mangler du tenning, er den helt tørr mangler du bensin. Ville startet med å sjekke det. En byttet komponent betyr ikke at den feilkilden er eliminert, hender tilogmed at nye deler er defekte.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Heike73
Innlegg: 15
Registrert: 06 jun 2005, 01:00

Legg inn av Heike73 » 07 jun 2005, 10:01

Sylinder 2 stemmer. Men pluggen ser helt lik ut de andre når jeg har skrudd de ut..
Bilen går jo som en snekke, når den går på 3 sylindre, å det blir ikke noe forskjell om jeg tar bort kabelen inn på dyse 2, så at det er den som er problemet kan man jo ganske bra fastslå..
Men skal ut å prøve å bytte om på kablene som Kristian N70 foreslo, så får vi se om det er det som er problemet i alle fall..
Ellers så tenkte jeg at om det er noen som vil ha noen skjema over det elektriske systemet til en slik bil, så si ifra, så skal jeg forsøke å fikset fram det på ett vis. Har en ganske bra verkstedshåndbok fra Saab.. (Er bare jeg som er litt pysete til å forsøke uten å få bekreftet saker å ting)..
MVH Heike73

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 07 jun 2005, 10:10

hvis pluggene er like på alle sylindrene så foreslår eg at du tar en komp.test og en sylinderlekasje test,for hvis pluggen ikke er våt og lik som resten tyder det på at noe annet er gale.Eller????

Brukeravatar
Heike73
Innlegg: 15
Registrert: 06 jun 2005, 01:00

Legg inn av Heike73 » 07 jun 2005, 10:32

Ikke si sånne saker... Vær så snill.. Jeg skal i alle fall prøve med kabler først..
For å legge til det så er ikke pluggen våt..

Brukeravatar
Heike73
Innlegg: 15
Registrert: 06 jun 2005, 01:00

Legg inn av Heike73 » 07 jun 2005, 12:51

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
GÅR på 4 igjen..
Nå har jeg bare ett lite problem igjen..
HVOR kan jeg få tak i deler til en DI Kasett??
Noen som vet? Jeg trenger en coil..
Tok en fra en annen saab jeg har. Da funka det..
Men nå trenger jeg da en ny/brukt til den andre..
MVH Heike73

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 07 jun 2005, 13:18

DI-kasetten kan vel kun kjøpast som ei komplett enheit.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 07 jun 2005, 13:29

Det er mulig å fikse enkelte tennkassetter, coilen lar seg bytte...
Desverre så er det somoftest andre feil som gjør at de ikke virker:(
Har en defekt DI-kassett som du kan få coil fra, har også DI som er i orden for salg.... Send meg en PM
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar