3-sylinders og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

3-sylinders og900

Legg inn av Eirik N396 » 08 jun 2005, 17:04

og900i -88 :
bilen min sviver kun på 3 sylindrer (tror jeg) når jeg starter opp om morgenen.. det høres ihvertfall ut som om en sylinder ikke er med på leken. bilen rister litt, og høres fæl ut :? det forsvinner etter at jeg har kjørt i ca et halvt minutt.. (batteriet mitt er gammelt/dårlig, så når bilen har stått noen dager er det bare så vidt den starter, men det har vel ikke noe med saken å gjøre?) har noen tips og ideer?

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 08 jun 2005, 17:39

skift rotor,fordelerlokk,pluggkabler og plugger,hjalp i hvert fall på min gamle saab,bytt batteri,koster ikke allverden,kansje også kontrollere utladingen

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 08 jun 2005, 22:07

Kan vel også vere k-jetten som fjuskar.. er slett ikkje usansynleg :x
Saab 9-5 Vector Sport M05

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 09 jun 2005, 17:39

jeg vet ikke hva k-jetten er.. :oops: styringsgreia for innspruten? og hvordan tester jeg om den er problemet?
kan jeg bare kjøre slik, eller må jeg fikse det før det blir verre tror dere?

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 10 jun 2005, 10:48

neste gang du er ute å kjører, så nårr du setter bilen i fra deg, så leter du på lokket til tanken på vannet.. sånn at ALL damp siger ut og la det stå sånn over natta.. hvis bilen starter lettere.. eller det tar kortere tid, før stempelet slår inn, har du vann i sylinder.. med andre ord.. topp pakninga di er gåen..

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 10 jun 2005, 12:22

å fy da...! håper da endelig ikke at det er problemet! men problemet er at det er ikke alltid den fjusker... så det er vanskelig å si om det hjeløper eller ikke. når den står fra 22.30 til 08.00 pleier det ikke være problem. når den derimot står et døgn eller mer, tror jeg den er sånn.
dersom toppakningen er ødelagt; hvor lenge vil bilen holde? for det er dyr reparasjon så vidt jeg ha forstått :? eventuelt en avansert hjemmefiks :D men den må jo planslipes og alt :x
Sist redigert av Eirik N396 den 10 jun 2005, 12:25, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 10 jun 2005, 12:24

kom plutselig på at eksosen pleier være litt hvit.. vanndamp? :cry:

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 10 jun 2005, 15:52

Da har vel topppakningen din takket for seg da :wink:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Erik N21
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 359
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: Sola

Legg inn av Erik N21 » 10 jun 2005, 20:01

.... sjekk nå først at vannet faktisk forsvinner før du plukker fra hverandre alt sammen. tror heller ikke det er k-jet på bilen din hvis jeg ikke husker helt feil....
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 15 jun 2005, 17:20

Erik N21 skrev:.... sjekk nå først at vannet faktisk forsvinner før du plukker fra hverandre alt sammen. tror heller ikke det er k-jet på bilen din hvis jeg ikke husker helt feil....
vannet forsvinner? med en gang jeg skrur av korken? eller først når den har stått av over natta? skal den stå "åpen" natta over? dersom vannet bare skal renne inn i sylinderen hele natta: vil jeg ikke få store problemer med å starte bilen da? for det er jo problem nok fra før.. jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. for det er bare av og til, tror det er når den står lenge, at den fjusker.. og jeg har ikke tålmodighet til å la bilen stå noen dager :D

Svar