Ting jeg vil ha!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Ting jeg vil ha!

Legg inn av Paradigm N558 » 09 jun 2005, 10:21

Du har muliggens noe jeg vil ja.

jeg vil ha 4 stk. pene alu-felger (17-18") til min Saab 900 T8
jeg vil også en 16V topp som gjør at jeg kan kalle bilen min Saab 900 T16
Jeg vil ha en front mounted intercooler (av den stooore typen)
jeg vil også ha en milliard kroner.. kan betale et par tusen for det..^^

Forøvrig er dette en 1985 modell, med speedparts følgende oppgraderinger:
Stage 3 effektpotte, Stage 3 Turbo, Stage 3 luftfilter, Batteribøy, en latterlig liten intercooler og den ufattelige heldige eier av en UMODIFISERT APC! Mere som at det ikke går slik jeg vil... har vurdert å slå tidligere eier.. men over til utgangspunktet. For å få komplett stage 3 må APCen sendes til våre kjære folk i Speedparts, men klarer jeg da å oppdrive 1.2 Bar ladetrykk med den originale bensinpumpa? Må jeg gjøre noe med denne?
Kan jeg, når jeg før eller siden får en 16V-topp, gå på eBay og kjøpe en SPG RedBox APC og slenge i min bil?
Og hvordan i huleste bytter jeg startmotoren på bilen min?

JA! Også vil jeg ha luftfilter på bilen min.. sånn "soppstyle" Very Happy Very Happy , hvordan er det med utbytte av originalfilteret og fittings og sånn dærranne dær? hehe

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 09 jun 2005, 11:05

Hvis jeg har skjønt det riktig så har du en 8V turbo du vil bygge om til 16V turbo?
I tilfelle det er det så trenger du mye mer enn bare toppen... Like greit å få tak i en komplett T16motor med ledningsnett og sette i. Det er masse jobb å bygge om en 8v til 16v.

Dette må byttes i motoren, bare for å ha nevnt det:

Topp m/innsug og eksosmanifold
Stempler
Registerdrevet på veiva
Styreskinner til regkjede
Motorfestebraketten ved eksosmanifolden

Og selvfølgelig da hele innsprutningssystemet. Du må ha et ledningsnett fra en T16 med alle sensorer og styreboks. (LMM-Dyser-Tomgangsmotor-Styreboks-Spjeldhussensor)

Som du sikkert da skjønner så er det bedre å få tak i en komplett T16 med ledningsnett og sensorer og sette i.. :)

mvh
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

akkurat

Legg inn av Paradigm N558 » 09 jun 2005, 11:32

Men det er ikke slik i Bodø at det står en T16 motor i hvert et gatehjørne man kan forsyne seg av.. og det er ca. 0 på huggern.. forstår? :p

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 09 jun 2005, 15:15

Ja da får du jo prøve å finne fram de delene du trenger da, og ikke en hel motor...

Lykke til ihvertfall :)
Jeg har sikkert noen deler du kan få kjøpe av meg om det er interresant.
Har du startmotor under eksosmanifolden eller under innsuget?
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 09 jun 2005, 17:42

jeg har startmotor til deg :D den har stått under innsuget, hvis det har noe å si..

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

t16

Legg inn av Petter 900 T » 09 jun 2005, 19:02

men i Sverige er det kassevis med donorbiler til ikkeno penger....

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 11 jun 2005, 21:22

Skjæveland N396 skrev:jeg har startmotor til deg :D den har stått under innsuget, hvis det har noe å si..
Startmotor? JATAKK :D:D:D:D
Du vil gjøre meg til en lykkelig mann ved å selge meg den!

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 12 jun 2005, 19:57

Mortimer skrev:
Dette må byttes i motoren, bare for å ha nevnt det:

Topp m/innsug og eksosmanifold
Stempler
Registerdrevet på veiva
Styreskinner til regkjede
Motorfestebraketten ved eksosmanifolden

Og selvfølgelig da hele innsprutningssystemet. Du må ha et ledningsnett fra en T16 med alle sensorer og styreboks. (LMM-Dyser-Tomgangsmotor-Styreboks-Spjeldhussensor)

mvh
må nesten arrestere deg litt der Mortimer.... du trenger ikke å bytte stempler... 8V stemplene gir faktisk litt lavere komp... å det er ikke å forakte i en turbomotor med 9:1 i komp-forhold...

men du må i tilleg til det mortimer ramsa opp ha servopumpe til 16V og masse tolmodighet....

så hadde jeg vert deg så hadde jeg rådført meg med Petter og fått han til å stilt opp med psykisk støtte å bygd om bilen fra K-jetronic til en j-tronic insprut samt en lett portet topp,samt dobbel org ladeluftkjøler (flyttet ut mot innerskjermen....)

hvis du da gjør dette (samtidig med det du ar fra før) vil di begynne å kunne plukke ut seriøse mengder med effekt....

men uansett: Lykke til :D :D

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 13 jun 2005, 12:26

Hmm, godt mulig jeg har feil vettu.... Mener at 8v stemplene er høyere i midten, men lavere på kantene, derav lavere komp, men de er fortsatt for høye slik at ventilene tar i. ??
Det er vel de gamle B-motor stempler som fungerer med 7,ettellerannet i komp er det ikke det da?

Jeg har ikke prøvd, så det er mulig du har rett :)

En ting som er sikkert er at de er forskjellige mellom 8V og 16V :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 13 jun 2005, 12:43

Mortimer skrev:Hmm, godt mulig jeg har feil vettu.... Mener at 8v stemplene er høyere i midten, men lavere på kantene, derav lavere komp, men de er fortsatt for høye slik at ventilene tar i. ??
Det er vel de gamle B-motor stempler som fungerer med 7,ettellerannet i komp er det ikke det da?

Jeg har ikke prøvd, så det er mulig du har rett :)

En ting som er sikkert er at de er forskjellige mellom 8V og 16V :)
har nå ihvertfall en 8V blokk med 16V topp ståendes i prosjektet mitt og det har nå holdt til nå... blir ikke så mye mindre komp med 8V turbo stempler men d hjelper a litt... målte bare vendehøyda på stemplene jeg å da fant jeg ut at 16V stemplene hadde høyere vendehøyde enn 8V stempla... men uansett stempler(les: komp) så holder det jo ikke om resten ikke stemmer...
UMODIFISERT APC! Mere som at det ikke går slik jeg vil... har vurdert å slå tidligere eier.. men over til utgangspunktet. For å få komplett stage 3 må APCen sendes til våre kjære folk i Speedparts, men klarer jeg da å oppdrive 1.2 Bar ladetrykk med den originale bensinpumpa? Må jeg gjøre noe med denne?
med dette som er gjordt med bilen så ville jeg ikke kjørt med høyere ladetrykk enn max 1bar.... kjører du med over dette og K-jetten ikke er "chimsa" så går motoren for magert og da kan du fort få en bra grunn til å bytte motor....
du må også huske på at det som alt er gjordt med bilen øker effekten en del d også... for høyt ladetrykk er en reaksjon på dårlig flow "igjenom" motoren....

har kansje en komplett T-16motor(180 000km) til salgs billig men må først avklare med forsikrings-selskapet..

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 15 jun 2005, 17:39

ParADigM: jeg har sendt deg PM

Svar