Ting jeg vil ha!
Moderator: Moderatorer
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Ting jeg vil ha!
Du har muliggens noe jeg vil ja.
jeg vil ha 4 stk. pene alu-felger (17-18") til min Saab 900 T8
jeg vil også en 16V topp som gjør at jeg kan kalle bilen min Saab 900 T16
Jeg vil ha en front mounted intercooler (av den stooore typen)
jeg vil også ha en milliard kroner.. kan betale et par tusen for det..^^
Forøvrig er dette en 1985 modell, med speedparts følgende oppgraderinger:
Stage 3 effektpotte, Stage 3 Turbo, Stage 3 luftfilter, Batteribøy, en latterlig liten intercooler og den ufattelige heldige eier av en UMODIFISERT APC! Mere som at det ikke går slik jeg vil... har vurdert å slå tidligere eier.. men over til utgangspunktet. For å få komplett stage 3 må APCen sendes til våre kjære folk i Speedparts, men klarer jeg da å oppdrive 1.2 Bar ladetrykk med den originale bensinpumpa? Må jeg gjøre noe med denne?
Kan jeg, når jeg før eller siden får en 16V-topp, gå på eBay og kjøpe en SPG RedBox APC og slenge i min bil?
Og hvordan i huleste bytter jeg startmotoren på bilen min?
JA! Også vil jeg ha luftfilter på bilen min.. sånn "soppstyle" Very Happy Very Happy , hvordan er det med utbytte av originalfilteret og fittings og sånn dærranne dær? hehe
jeg vil ha 4 stk. pene alu-felger (17-18") til min Saab 900 T8
jeg vil også en 16V topp som gjør at jeg kan kalle bilen min Saab 900 T16
Jeg vil ha en front mounted intercooler (av den stooore typen)
jeg vil også ha en milliard kroner.. kan betale et par tusen for det..^^
Forøvrig er dette en 1985 modell, med speedparts følgende oppgraderinger:
Stage 3 effektpotte, Stage 3 Turbo, Stage 3 luftfilter, Batteribøy, en latterlig liten intercooler og den ufattelige heldige eier av en UMODIFISERT APC! Mere som at det ikke går slik jeg vil... har vurdert å slå tidligere eier.. men over til utgangspunktet. For å få komplett stage 3 må APCen sendes til våre kjære folk i Speedparts, men klarer jeg da å oppdrive 1.2 Bar ladetrykk med den originale bensinpumpa? Må jeg gjøre noe med denne?
Kan jeg, når jeg før eller siden får en 16V-topp, gå på eBay og kjøpe en SPG RedBox APC og slenge i min bil?
Og hvordan i huleste bytter jeg startmotoren på bilen min?
JA! Også vil jeg ha luftfilter på bilen min.. sånn "soppstyle" Very Happy Very Happy , hvordan er det med utbytte av originalfilteret og fittings og sånn dærranne dær? hehe
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Hvis jeg har skjønt det riktig så har du en 8V turbo du vil bygge om til 16V turbo?
I tilfelle det er det så trenger du mye mer enn bare toppen... Like greit å få tak i en komplett T16motor med ledningsnett og sette i. Det er masse jobb å bygge om en 8v til 16v.
Dette må byttes i motoren, bare for å ha nevnt det:
Topp m/innsug og eksosmanifold
Stempler
Registerdrevet på veiva
Styreskinner til regkjede
Motorfestebraketten ved eksosmanifolden
Og selvfølgelig da hele innsprutningssystemet. Du må ha et ledningsnett fra en T16 med alle sensorer og styreboks. (LMM-Dyser-Tomgangsmotor-Styreboks-Spjeldhussensor)
Som du sikkert da skjønner så er det bedre å få tak i en komplett T16 med ledningsnett og sensorer og sette i..
mvh
I tilfelle det er det så trenger du mye mer enn bare toppen... Like greit å få tak i en komplett T16motor med ledningsnett og sette i. Det er masse jobb å bygge om en 8v til 16v.
Stempler
Registerdrevet på veiva
Og selvfølgelig da hele innsprutningssystemet. Du må ha et ledningsnett fra en T16 med alle sensorer og styreboks. (LMM-Dyser-Tomgangsmotor-Styreboks-Spjeldhussensor)
Som du sikkert da skjønner så er det bedre å få tak i en komplett T16 med ledningsnett og sensorer og sette i..

mvh
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
STCN medlem Nummer 18
- Paradigm N558
- MAX BOOST
akkurat
Men det er ikke slik i Bodø at det står en T16 motor i hvert et gatehjørne man kan forsyne seg av.. og det er ca. 0 på huggern.. forstår? 

- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Kontakt:
Ja da får du jo prøve å finne fram de delene du trenger da, og ikke en hel motor...
Lykke til ihvertfall
Jeg har sikkert noen deler du kan få kjøpe av meg om det er interresant.
Har du startmotor under eksosmanifolden eller under innsuget?
Lykke til ihvertfall

Jeg har sikkert noen deler du kan få kjøpe av meg om det er interresant.
Har du startmotor under eksosmanifolden eller under innsuget?
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
STCN medlem Nummer 18
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Sted: Langhus
t16
men i Sverige er det kassevis med donorbiler til ikkeno penger....
Petter
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
må nesten arrestere deg litt der Mortimer.... du trenger ikke å bytte stempler... 8V stemplene gir faktisk litt lavere komp... å det er ikke å forakte i en turbomotor med 9:1 i komp-forhold...Mortimer skrev:
Stempler
Registerdrevet på veiva
mvh
men du må i tilleg til det mortimer ramsa opp ha servopumpe til 16V og masse tolmodighet....
så hadde jeg vert deg så hadde jeg rådført meg med Petter og fått han til å stilt opp med psykisk støtte å bygd om bilen fra K-jetronic til en j-tronic insprut samt en lett portet topp,samt dobbel org ladeluftkjøler (flyttet ut mot innerskjermen....)
hvis du da gjør dette (samtidig med det du ar fra før) vil di begynne å kunne plukke ut seriøse mengder med effekt....
men uansett: Lykke til

- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Kontakt:
Hmm, godt mulig jeg har feil vettu.... Mener at 8v stemplene er høyere i midten, men lavere på kantene, derav lavere komp, men de er fortsatt for høye slik at ventilene tar i. ??
Det er vel de gamle B-motor stempler som fungerer med 7,ettellerannet i komp er det ikke det da?
Jeg har ikke prøvd, så det er mulig du har rett
En ting som er sikkert er at de er forskjellige mellom 8V og 16V
Det er vel de gamle B-motor stempler som fungerer med 7,ettellerannet i komp er det ikke det da?

Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
STCN medlem Nummer 18
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
har nå ihvertfall en 8V blokk med 16V topp ståendes i prosjektet mitt og det har nå holdt til nå... blir ikke så mye mindre komp med 8V turbo stempler men d hjelper a litt... målte bare vendehøyda på stemplene jeg å da fant jeg ut at 16V stemplene hadde høyere vendehøyde enn 8V stempla... men uansett stempler(les: komp) så holder det jo ikke om resten ikke stemmer...Mortimer skrev:Hmm, godt mulig jeg har feil vettu.... Mener at 8v stemplene er høyere i midten, men lavere på kantene, derav lavere komp, men de er fortsatt for høye slik at ventilene tar i. ??
med dette som er gjordt med bilen så ville jeg ikke kjørt med høyere ladetrykk enn max 1bar.... kjører du med over dette og K-jetten ikke er "chimsa" så går motoren for magert og da kan du fort få en bra grunn til å bytte motor....UMODIFISERT APC! Mere som at det ikke går slik jeg vil... har vurdert å slå tidligere eier.. men over til utgangspunktet. For å få komplett stage 3 må APCen sendes til våre kjære folk i Speedparts, men klarer jeg da å oppdrive 1.2 Bar ladetrykk med den originale bensinpumpa? Må jeg gjøre noe med denne?
du må også huske på at det som alt er gjordt med bilen øker effekten en del d også... for høyt ladetrykk er en reaksjon på dårlig flow "igjenom" motoren....
har kansje en komplett T-16motor(180 000km) til salgs billig men må først avklare med forsikrings-selskapet..
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt: