Hvem kan forklare forskjeller p? i motorer?
Moderator: Moderatorer
Hvem kan forklare forskjeller på i motorer?
Eier blant annet ett stykk og 900i -90. Bilen min er den typen som har bosch injection. MEN, var så uheldig å prøve bilen til en veninne, også en 900 i 88 mod. Problemet er det at bilen til veninnen min gikk MYE bedre enn bilen min. Etter en nærmere titt under panseret så jeg at det var visse ulikheter som f.eks. injection systemet. Og spes boksen hvor luftfilteret ligger. Det kan nevnes at utseendemessig har bilen ikke noen krom eller sølvfargede lister. Kan dette være en spes modell? Og hva er egentlig forskjellen på bilene våre?
Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod
Saab ng900 97 mod
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
-
- 2.0 bar
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Sted: Langhus
i
Jeg har en 89 900I, den har 8v.....
Petter
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
- Vorpenes N459
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: 459
- Navn: Lasse Vorpenes
- Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
- Sted: Trondheim
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Har gjort det meste av service på bilen min. Nye plugger, ledninger, fordeler, rotor og luftfilter. Klart det kan være bensinen, men det var en stor forskjell i ytelse. Og når jeg snakket med typen til veninnen min som også har saab så forklarte han at å skifte luftfilter på denne bilen var noe helt annet enn på vanlige saab'er. Måtte skru ut noen skruer og løsne på en rar måte. Mens på min er det bare klemmer som holder toppen på plass. Er ikke sikker hva det kan være, men kanskje et annet injection system eller noe hjemmebygd noe. Men der er ingen turbo, men en litt spes bakvinge på saaben som er ut til å være original.
Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod
Saab ng900 97 mod
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
Det kan være ganske merkbar forskjell på bensinen.. Kan jo være et åpent sportsluftfilter, men det gir vel heller ikke så mye ekstra..dart skrev:Har gjort det meste av service på bilen min. Nye plugger, ledninger, fordeler, rotor og luftfilter. Klart det kan være bensinen, men det var en stor forskjell i ytelse. Og når jeg snakket med typen til veninnen min som også har saab så forklarte han at å skifte luftfilter på denne bilen var noe helt annet enn på vanlige saab'er. Måtte skru ut noen skruer og løsne på en rar måte. Mens på min er det bare klemmer som holder toppen på plass. Er ikke sikker hva det kan være, men kanskje et annet injection system eller noe hjemmebygd noe. Men der er ingen turbo, men en litt spes bakvinge på saaben som er ut til å være original.
Ang vinge så kan det jo monteres alle typer vinge på alle med likt karosseri.. Selv har jeg den små gummispoileren/vingen som var på turbo på min i16v..
Styrer med DAB og AUX
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
låner tråden bittelitt, håper det går greit.
8V = 118 hk? Det er ikke 110 som mange hevder altså? (for jeg har inntrykk av at de ofte går for 110) ikke det at de 8 er så viktige, men.. men vi som ikke har turbo trenger sårt de siste hestene
freshmaker: merker du forskjell på 98 altså? da må jeg prøve jeg også!
8V = 118 hk? Det er ikke 110 som mange hevder altså? (for jeg har inntrykk av at de ofte går for 110) ikke det at de 8 er så viktige, men.. men vi som ikke har turbo trenger sårt de siste hestene

freshmaker: merker du forskjell på 98 altså? da må jeg prøve jeg også!

- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
nei, nå kom jeg plutselig på det - det er vel den der katalysatoren som stjeler noen hester..
eller?
i den sammenheng må jeg bare spørre: Må jeg ha kat. på min bil, som er en -88 900i (8V) registrert i -87 ? for kravet til kat. kom vel i -89 dersom jeg husker å ha lest rett. er katalysator standard på den, så er det vel ikke lov å ta den av. kan også legge til at jeg ikke ser noen lambdasonde tilkoblet der, skal det være det?

i den sammenheng må jeg bare spørre: Må jeg ha kat. på min bil, som er en -88 900i (8V) registrert i -87 ? for kravet til kat. kom vel i -89 dersom jeg husker å ha lest rett. er katalysator standard på den, så er det vel ikke lov å ta den av. kan også legge til at jeg ikke ser noen lambdasonde tilkoblet der, skal det være det?
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
Tror ikke du må ha kat nei.. Og ja, jeg merker forskjell, og regner med jeg merker det greit på vei mot sandefjord i morgen..Skjæveland N396 skrev:nei, nå kom jeg plutselig på det - det er vel den der katalysatoren som stjeler noen hester..eller?
Styrer med DAB og AUX