Hvem kan forklare forskjeller p? i motorer?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
dart
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 16 feb 2005, 01:00
Sted: Oslo

Hvem kan forklare forskjeller på i motorer?

Legg inn av dart » 14 jun 2005, 21:41

Eier blant annet ett stykk og 900i -90. Bilen min er den typen som har bosch injection. MEN, var så uheldig å prøve bilen til en veninne, også en 900 i 88 mod. Problemet er det at bilen til veninnen min gikk MYE bedre enn bilen min. Etter en nærmere titt under panseret så jeg at det var visse ulikheter som f.eks. injection systemet. Og spes boksen hvor luftfilteret ligger. Det kan nevnes at utseendemessig har bilen ikke noen krom eller sølvfargede lister. Kan dette være en spes modell? Og hva er egentlig forskjellen på bilene våre?
Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 14 jun 2005, 22:02

På en 88 modell er det nok 118 hk, mens i din er det 128 hk.. Men kan ha med at hun kjører 98 oktan? Det gjør jeg nå og min går bedre da..
Styrer med DAB og AUX

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 14 jun 2005, 22:10

Har også 8ventiler og 16ventiler.... men er vel ikke 8ventiler på en 88mod, med mindre det er turbo da!

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

i

Legg inn av Petter 900 T » 14 jun 2005, 22:43

Jeg har en 89 900I, den har 8v.....

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 15 jun 2005, 07:21

Siste 8ventiler var vel i 89 og ingen 8 ventiler etter dette heller, verken turbo eller sugemotor.. fra og med 90 var det bare 16ventiler som gjaldt.
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 261
Registrert: 23 mai 2005, 01:00
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Legg inn av Vorpenes N459 » 15 jun 2005, 08:44

8v = 118hk, 16v = 128hk :D
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 jun 2005, 11:56

Som det vert sagt, du har 16v og venninna di 8v.
Prøv å ta ein kjapp service på din om ikkje det er gjodt i det siste, sjekk luftfilter og pluggar spesiellt...

Brukeravatar
dart
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 16 feb 2005, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av dart » 15 jun 2005, 13:21

Har gjort det meste av service på bilen min. Nye plugger, ledninger, fordeler, rotor og luftfilter. Klart det kan være bensinen, men det var en stor forskjell i ytelse. Og når jeg snakket med typen til veninnen min som også har saab så forklarte han at å skifte luftfilter på denne bilen var noe helt annet enn på vanlige saab'er. Måtte skru ut noen skruer og løsne på en rar måte. Mens på min er det bare klemmer som holder toppen på plass. Er ikke sikker hva det kan være, men kanskje et annet injection system eller noe hjemmebygd noe. Men der er ingen turbo, men en litt spes bakvinge på saaben som er ut til å være original.
Saab og900 90 mod
Saab ng900 97 mod

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 15 jun 2005, 14:50

dart skrev:Har gjort det meste av service på bilen min. Nye plugger, ledninger, fordeler, rotor og luftfilter. Klart det kan være bensinen, men det var en stor forskjell i ytelse. Og når jeg snakket med typen til veninnen min som også har saab så forklarte han at å skifte luftfilter på denne bilen var noe helt annet enn på vanlige saab'er. Måtte skru ut noen skruer og løsne på en rar måte. Mens på min er det bare klemmer som holder toppen på plass. Er ikke sikker hva det kan være, men kanskje et annet injection system eller noe hjemmebygd noe. Men der er ingen turbo, men en litt spes bakvinge på saaben som er ut til å være original.
Det kan være ganske merkbar forskjell på bensinen.. Kan jo være et åpent sportsluftfilter, men det gir vel heller ikke så mye ekstra..
Ang vinge så kan det jo monteres alle typer vinge på alle med likt karosseri.. Selv har jeg den små gummispoileren/vingen som var på turbo på min i16v..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 15 jun 2005, 16:47

låner tråden bittelitt, håper det går greit.

8V = 118 hk? Det er ikke 110 som mange hevder altså? (for jeg har inntrykk av at de ofte går for 110) ikke det at de 8 er så viktige, men.. men vi som ikke har turbo trenger sårt de siste hestene :D

freshmaker: merker du forskjell på 98 altså? da må jeg prøve jeg også! :)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 15 jun 2005, 17:02

nei, nå kom jeg plutselig på det - det er vel den der katalysatoren som stjeler noen hester.. :? eller?

i den sammenheng må jeg bare spørre: Må jeg ha kat. på min bil, som er en -88 900i (8V) registrert i -87 ? for kravet til kat. kom vel i -89 dersom jeg husker å ha lest rett. er katalysator standard på den, så er det vel ikke lov å ta den av. kan også legge til at jeg ikke ser noen lambdasonde tilkoblet der, skal det være det?

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 15 jun 2005, 19:52

Skjæveland N396 skrev:nei, nå kom jeg plutselig på det - det er vel den der katalysatoren som stjeler noen hester.. :? eller?

i den sammenheng må jeg bare spørre: Må jeg ha kat. på min bil, som er en -88 900i (8V) registrert i -87 ? for kravet til kat. kom vel i -89 dersom jeg husker å ha lest rett. er katalysator standard på den, så er det vel ikke lov å ta den av. kan også legge til at jeg ikke ser noen lambdasonde tilkoblet der, skal det være det?
Tror ikke du må ha kat nei.. Og ja, jeg merker forskjell, og regner med jeg merker det greit på vei mot sandefjord i morgen..
Styrer med DAB og AUX

Svar