9000 til daglig pendling?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 12 jun 2005, 23:11

Var da bare snakk om små kjedelige motorer her :)

Jeg er mest vant med den "gamle" 2.3 turboen (200hk), kjører selv det til vanlig. Bilen min bruker i snitt ca 0.9 på blandet kjøring. Da er den veldig lett trimmet (eksos, luftfilter, frakoblet balanseaksler mm) og jeg kjører mye i byen og kjører ikke akkurat økonomisk og er glad i å kjøre litt fort :o)

De nyere 9k med kortmotoren går enda rimeligere, bland annet fordi den har Trionic og ikke minst fordi den er annerledes giret. Kjørte sammen med Morten200 fra England med en 96 Aero og da gikk den på 0.75 enda vi måtte teste litt 8)

Min erfaring er at 2.3 literen bruker mindre bensin en 2-literen pga høyere dreiemoment med unntak av 2.3i, den er ganske tørst...

De eneste gangene min bil bruker over literen er hvis jeg kjører fort med henger... Såpass må da en 15 år gammel bil med 200hk+ få? Ikke mange som henger med selv om jeg har full bil og henger:)

Mitt råd er å kjøpe en 2.3ltt hvis du finner en i god stand eller en vanlig 200-hester og hvis ikke økonomien tillater det så kjøp en 2.0ltt

Lykke til i jakten på en god bil!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar

Legg inn av wicky » 13 jun 2005, 01:03

Hjelle, N6 skrev:
Ang rust på 9000 har Vi Bilägare ein onlie rustbase; http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp der SAAB 9000 kjem godt ut, kan tale for våre 2k 9k-ar, ein M95 og ein M96, ingen har synlig rust på dei vanlige plassane for 9000, 9000 var vel også ein av dei betre bilane i si klasse nård et gjeld type bil og årsmodellar. Delar av karosseriet er galvanisert, som dører.

Når det gjeld anelgg finns det forskjellige anlegg, men det er vel desverre ikkje noka so enkel inndeling som på 9-5. Det finns forskjellige høgtalarar, dei sværaste er produsert av harman/kardon. Om eg skal få tippe litt er det vel kanskje berre Aero og Griffin (3-liters V6) som har desse orginalt. Når det gjeld hovudenheit er det standard DIN-spelarar, orginalt var det vel levert nokre Phillips-spelarar om det ikkje var eit SAAB-audio system i....
Min M94 2,0i har vel null rust..kun rust der det er steinsprut i panseret og en bitteliten flekk på kanten på den ene døra..jeg har orginal stereo i saaben med dobbel din..Kassett spiller oppe med justering av lyden, og en cd-spiller montert rett under den..to høyttalere foran og 4stk bak dunker bedre enn de fleste av bilene til mine kompiser..Og ja dette er standard fra 1994...står saab overalt på dem..hehe...fant ut her om dagen at jeg også har innebygd forsterker i midtkonsollen..iallefall en boks ledningene fra spillern gikk til, før de gikk videre til høytalerne..
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
zaabel

Legg inn av zaabel » 13 jun 2005, 10:17

Tusen takk for responsen jeg har fått. En viktig innsikt jeg har fått fra dette er høyere dreiemoment=lavere bensinforbruk, når det gjelder turbomotorene. 0.9 i snitt på blandet kjøring med en 200hk motor er imponerende! Pluss mye mer morsomt å kjøre enn en 2.0i. Må si at interessen for en 9k er blitt styrket etter all responsen :)
Hva jeg evt. velger vil selvfølgelig være avhengig av prisen på bilen, vedlikehold og av hva som er tilgjengelig av biler, så det kan godt tenkes at jeg ender opp med en 2.0i likevel. Har tenkt til å følge med på hva som er til salgs gjennom forumet.
Et evt. kjøp vil skje ca tidlig på høsten, så jeg kommer tilbake til dere hvis jeg har en konkret bil på hånden :)

Brukeravatar
Birger N372
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N372
Navn: Birger
Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
Sted: Grimstad

Forbruk 2.0i vs 2.3ltt

Legg inn av Birger N372 » 14 jun 2005, 06:25

Kan skrive under på at en 2.3ltt går billigere enn en 2.0i... Har kjørt mye med både en en M95 2.0i og jeg har selv en M97 2.3ltt, ikke tunet. Ganske lett å komme ned mot 0,75 med 2.3ltt ved pen (lang)kjøring, men det er ikke så moro å holde seg så lavt :D

Brukeravatar
zaabel

Legg inn av zaabel » 21 jun 2005, 09:47

Har lest forskjellige (utenlandske) erfaringer med 9k`en angående verkstedutgifter og delepriser, og det er gjennomgående bemerket at prisene på dette er høye.

Hva er erfaringene hos folk på forumet? Er det mulig å sette bilen inn på service på et godkjent verksted (evt. et svensk verksted) uten at det koster skjorta, eller bør man kunne mekke selv?
Hvordan er deleprisene sammenlignet med andre merker?

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 21 jun 2005, 11:12

Jeg hadde en 9k 2 liter 175 HK med automat. Den hadde rattet på høyre side og var flyttegods fra skottland. Derfor var den godkjent uten katalysator. Det var en 90 mod og kjørt 128k når jeg kjøpte den for 48K + omreg og vegavgift. Bilen hadde et gammelt ABS system som gikk i stykker. I norge var det umulig å få brukte deler, og nytt kostet det mere en jeg gav for bilen. Men i Sverige hadde de deler i bøtter og spann til gi bort priser, og viss du kan skru selv er det en stor fordel. Da kan du kjøpe deler på http://www.bildelsbasen.se og mekke selv. Det var lite(intet rust på den og det var en særdeles fin og god bil. På langkjøring fikk jeg den ned i 0.7 på langkjøring. Trødde jeg på hardt og lenge kunne jeg få den opp mot 1,7 liter på mila. blandet kjøring gikk på 0,9. Dele priser og servicer hos merkeverksteder, kan variere ganske mye og det lønner seg å sjekke rundt. Det er viktig å forhåndsavtale nøyaktig hva som skal gjøres og pris på det. Med gjevnt godt vedlikehold vil jeg på stå at en 9000 er en rimelig og god bil tatt alle utgifter til bilhold i betraktning. Vider vil jeg anbesfale medlemskap i NAF og få oppimot 30 øre rabbatt på bensinpriser hoss Shell, og da kan du altid velge mellom 95/98/v-power, og jeg anbefaler 98 oktan.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
zaabel

Legg inn av zaabel » 21 jun 2005, 11:29

Takker for svaret, frkristiansen. Har dessverre ikke særlig kunnskap om bilrep, og er ganske pressa på tid i hverdagen, så et bra verksted må bli en løsning jeg må satse mest på. Kommer nok til å skaffe meg en gjør-det-selvhåndbok, uansett, og jeg kjenner til en som har peiling på å skru :lol:
Veldig nyttig tips ang. Bildelsbasen, forresten, og det lave bensinforbruket du nevner er veldig inspirerende!

Jeg bor i Fr.stad, dvs. relativt nærme svenskegrensen. Har noen erfaringer med SAAB-verkstedet i Strömstad, mht. priser, kvalitet osv?

Svar