Bytte turbo p? 9k

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Bytte turbo på 9k

Legg inn av Runar N403 » 02 mai 2005, 10:55

Hei godtfolk!

lurer på om det er noen som har bytta turbo på 9k? Det er snakk om en 88 mod med vannkjølt turbo og AC...
Er det mye styr?? Er det mulig å få det til uten å ta av fronten? det hadde vært greit å slippe å plukke vekk AC opplegget, men hvis det må gjøres er det vel ikke noe lurt å prøve sjøl? gass å greier vettu :eek:

Mvh Runar
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 02 mai 2005, 12:58

Har tatt ut turbo`n på min `96 mod 9k, det gikk fint det uten å ta vekk hverken ac eller noe annet. Må bare beskytte kjølerene godt!
I og med at din er vannkjølt og sånn så er det sikkert mye det samme arbeidet. Husker at jeg var litt bekymret for lamba`n.. :shock: ..
Dersom du bruker en boks med 5-56 el lign. kvelden før så kan det jo bli litt lettere å få løs boltene på eksossida :oops: Er det bare min bil, eller er det flere der enkelte skruer på turbo`n har det med å løsne :? Fra tid til annen så løsner skruen på braketten som holder turbo`n fast på blokka! Den kransen med bolter rundt eksoshuset har det også med å løsne litt sånn av og til!?? Uansett, dette går sikkert bra, lykke til :)
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 02 mai 2005, 13:03

Mine bolter har det også med å løsne ja, blir litt varmt der nede. Og så brekker boltene som holder grenrøret. Litt trangt å bore ut mellom radiatoren og blokka :x Kan man bruke locktite på disse boltene?
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 02 mai 2005, 13:45

jeg har ikke sjekka om boltene mine har løsna :? har blårøyk som F innimellom.. virker ikke som det har noen sammenheng med hard kjøring eller noe. Kan virke som det er mest i det motoren går seg varm! Kan det ha med at metallet rører litt på seg i temp.endringer?

Skrudd opp trykket litt nå for et par uker sida.. å når jeg kjører hardt ei stund ser jeg at turboen og deler av eksosmanifolden gløder 8) tøft er det, men er det sunt? så lenge man passer på å kjøle ned i etterkant såklart..

Runar
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 mai 2005, 17:19

En kjem glatt til frå oversida å ta ut turboen på 9k, det er intet problem.
Og som Trond seier, det er litt trongt når boltane til greinrøret knekk, men det går også ann å få fiksa utan å demontere fronten... BTDT... :x

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 05 sep 2003, 01:00

Legg inn av Johnny » 04 mai 2005, 21:28

Det kan være lurt å skaffe seg bøyde fastnøkler til operasjonen. Et par av mutterene som sitter rundt flensen til eksosmanifoilen kan være gaske vrine å komme til ellers. Dessuten er du nødt til å fjerne vifta, og det kan være lurt å ta bort det ene vannrøret også. Prøv å unngå å bøye for mye på de, for da kan det bli ganske mye styr å få skruene som sitter i banjoene til å entre gjengene når du monterer den nye turboen.
Jeg har byttet tre stykker, og kan fortelle deg at du trenger en smule tålmodighet, men noen heksekunst er det ikke.

Bøyde fastnøkler får du forøvrig for en billig penge på Biltema!
De kan være kjekke å ha til andre ting også.

Lykke til! :)

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

varme

Legg inn av Petter 900 T » 04 mai 2005, 22:09

Det er ikke varmt før du ser skovlene bevege seg gjennom turbohuset, som er hvitglødende..........

Litt rødskjær er bare bra!

pass bare på at bilen får nok bensin, kun økt ladetrykk er døden!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Re: varme

Legg inn av Runar N403 » 06 mai 2005, 14:12

Petter 900 T skrev:Det er ikke varmt før du ser skovlene bevege seg gjennom turbohuset, som er hvitglødende..........

Litt rødskjær er bare bra!

pass bare på at bilen får nok bensin, kun økt ladetrykk er døden!

Petter
Yes. har bränslechip og. :absolute: men hva med AC kompressoren?! Den er jo mildt sagt i veien.... :cry:

Runar
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Heike73
Innlegg: 15
Registrert: 06 jun 2005, 01:00

Legg inn av Heike73 » 21 jun 2005, 18:17

Hei hei..
Har vært borti dette problemet, men kan gi dere alle et godt tips..
Jeg oppdaget med en "Feiltagelse" at bare en av mine forlengere til skralla funka når jeg skulle skru til den skruen som sitter nærmest blokka.
Den var menlig litt bøyd. Med den fikk jeg skrudd i alle fall en halv omdreining på skruen av gangen, å siden den gang har skruen holdt seg på plass..

Heike..[/b]

Svar