Risting ved nedbremsing
Moderator: Moderatorer
Risting ved nedbremsing
På min 94 modell 900 S er det tildels sterke vibrasjonar ved spesielt svak nedbremsing, Det virkar for meg som det er på framhjula dette oppstår (ristar også i rattet). Er det noen som vet hva dette kan skyldes ? Kan det være kast i bremseskivene, problemer med ABS`en eller noe sånt !!
takk takk for svar !
NaRagev
takk takk for svar !
NaRagev
- Vorpenes N459
- 1.2 bar
- Innlegg: 261
- Registrert: 23 mai 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 459
- Navn: Lasse Vorpenes
- Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
- Sted: Trondheim
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Kan som du seier vere bremsene som treng litt ettersyn (sjekk stter spor i skiva), det kan også vere hjullager, men då høyrer du somregel litt ulelyd når bilen er i fart.
Ein tredje og meir opplagt ting er om hjula dine er rett balanserte.
Om dei manglar eit lodd vil du få risting i rattet, men du skulle også hatt det i ei viss fart også om det hadde vore det. Men ville fysst sjekka dette, i nemnde rekkefølge.
Ein tredje og meir opplagt ting er om hjula dine er rett balanserte.
Om dei manglar eit lodd vil du få risting i rattet, men du skulle også hatt det i ei viss fart også om det hadde vore det. Men ville fysst sjekka dette, i nemnde rekkefølge.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Om du er normalt nevenyttig/har noko mekke-erfaring klarer du fint å bytte skiver/klossar. Om du er usikker bør du kjøpe ei Haynes-bok eller lignandes til bilen din. Mekonomen har bøker til GM900 for ein rimelig penge, rundt 250:- er det vel.
Skiver er ikkje spesiellt dyrt, Speedparts skal ha 890:-/par for skiver framme og 475:- for 4 stk. klossar.
Skiver er ikkje spesiellt dyrt, Speedparts skal ha 890:-/par for skiver framme og 475:- for 4 stk. klossar.
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Risting ved nedbremsing kommer vanligvis av:
-Kast i bremseskivene
-Defekt indre drivknute
Nye skiver kan like godt få kast som gamle. Ved montering kan du også sette dem skjevt på hvis du ikke rengjør nøye med stålbørste og skrur dem helt bent på (svakt med festemutrene, så i flere omganger med hjulmutrene. Neste gang du tar av hjulene etterstrammer du festeskruene.
-Kast i bremseskivene
-Defekt indre drivknute
Nye skiver kan like godt få kast som gamle. Ved montering kan du også sette dem skjevt på hvis du ikke rengjør nøye med stålbørste og skrur dem helt bent på (svakt med festemutrene, så i flere omganger med hjulmutrene. Neste gang du tar av hjulene etterstrammer du festeskruene.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T