Risting ved nedbremsing

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
NaRagev
Innlegg: 3
Registrert: 11 jun 2005, 01:00

Risting ved nedbremsing

Legg inn av NaRagev » 11 jun 2005, 15:24

På min 94 modell 900 S er det tildels sterke vibrasjonar ved spesielt svak nedbremsing, Det virkar for meg som det er på framhjula dette oppstår (ristar også i rattet). Er det noen som vet hva dette kan skyldes ? Kan det være kast i bremseskivene, problemer med ABS`en eller noe sånt !!
takk takk for svar !

NaRagev

Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 261
Registrert: 23 mai 2005, 01:00
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Legg inn av Vorpenes N459 » 11 jun 2005, 15:33

tror du trenger hjullager skift!!
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 jun 2005, 15:38

Kan som du seier vere bremsene som treng litt ettersyn (sjekk stter spor i skiva), det kan også vere hjullager, men då høyrer du somregel litt ulelyd når bilen er i fart.
Ein tredje og meir opplagt ting er om hjula dine er rett balanserte.
Om dei manglar eit lodd vil du få risting i rattet, men du skulle også hatt det i ei viss fart også om det hadde vore det. Men ville fysst sjekka dette, i nemnde rekkefølge.

Brukeravatar
NaRagev
Innlegg: 3
Registrert: 11 jun 2005, 01:00

Legg inn av NaRagev » 11 jun 2005, 15:46

Tvilar på at det er hjula som er i ubalanse, da det er likedan med vinter skoa på !

Takk takk for svar !

NaRagev

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 11 jun 2005, 15:47

Om det kun er ved nedbremsing er det garantert kast i skivene dine..
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
NaRagev
Innlegg: 3
Registrert: 11 jun 2005, 01:00

Legg inn av NaRagev » 11 jun 2005, 15:51

Det er kun ved nedbremsing, og spesielt viss jeg bremser svakt ned ! Det hakker/rister !

Er vel ingen dyr reprasjon og skifte bremseskive ! Er vel noe jeg kan klare selv og ?

NaRagev

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 jun 2005, 15:57

Om du er normalt nevenyttig/har noko mekke-erfaring klarer du fint å bytte skiver/klossar. Om du er usikker bør du kjøpe ei Haynes-bok eller lignandes til bilen din. Mekonomen har bøker til GM900 for ein rimelig penge, rundt 250:- er det vel.

Skiver er ikkje spesiellt dyrt, Speedparts skal ha 890:-/par for skiver framme og 475:- for 4 stk. klossar.

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 11 jun 2005, 16:18

Vad du än gör, så köp inte skivor på Biltema!
Dom som speedparts har är mycket bättre!
Om kalipprarna är väldigt rostiga, så byt dom samtidigt!

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 12 jun 2005, 12:38

kontroller innsiden av bremsene bak,pleier å ruste en del hvid en ikke smører jevnlig,1 gang i året burde det være oppsmurt i hvertfall.
Har du ikke et verksted i nærheten som kan utføre en sjapp bremsetest så finner du problemet med en gang

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 15 jun 2005, 17:27

NaRagev skrev:Det er kun ved nedbremsing, og spesielt viss jeg bremser svakt ned ! Det hakker/rister !

Er vel ingen dyr reprasjon og skifte bremseskive ! Er vel noe jeg kan klare selv og ?

NaRagev
jeg har samme symptomer.. men mine skiver er bare et år gamle.. :?

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 20 jun 2005, 12:19

Risting ved nedbremsing kommer vanligvis av:
-Kast i bremseskivene
-Defekt indre drivknute

Nye skiver kan like godt få kast som gamle. Ved montering kan du også sette dem skjevt på hvis du ikke rengjør nøye med stålbørste og skrur dem helt bent på (svakt med festemutrene, så i flere omganger med hjulmutrene. Neste gang du tar av hjulene etterstrammer du festeskruene.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 20 jun 2005, 18:04

Dette gjelder jo en ng900 og da kan den bakre svingarmsforingen være synderen. Fantes vel en service bulletin fra saab på dette om jeg ikke husker galt.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
ScaabN451
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 100
Registrert: 07 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: N451
Navn: Øystein Solsvik
Bil: MY98 9-5 2.3t steg1
Sted: Vestby, Akershus
Kontakt:

Legg inn av ScaabN451 » 21 jun 2005, 21:30

Sjekk skiver foran og bak,ofte rust på innsiden eller kast.
-98 9-5 2.3turbo
-87 9000 turbo, Levert til Hoggern..snufs

Svar