Ladetrykket p? turboen min forsvant p? vei hjem ra S?rlandet

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
900T16V N479
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 24 aug 2004, 01:00

Ladetrykket på turboen min forsvant på vei hjem ra Sørlandet

Legg inn av 900T16V N479 » 04 jul 2005, 20:41

Hei :cry:

På vei hjem fra en hyggelig helg på det glade Sørlandet forsvant turbo trykket ..... ingen smell eller ulyd ... det bare forsvant "stilt og rolig"

Vacum nålen spretter rask opp til det hvite feltet på måleren

Hører tydelig at det "hvisler" med luft fra slangene der freme under panseret, men finner ingen lekasjer. Hører mer ut som luft som ikke kommer videre og går ut en ventil???

Har koblet vekk Magnet Ventilen og opplever ingen forskjell

Tok ut min røde APC boks og kan ikke se noen brendte kretser
(Sikring nr. 10 og 31 er OK)*

Har også kontrollert at staget til Wastgate er på (klarer å rikke dette ca. 3-4 mm frem ....?)

* Jeg kan se at APC boks tideligere må ha vært reparert (ikke justert) da det er loddet på en ny Transistor samt at et lodde punkt er fikset med nytt loddetinn er det noen "Guruer" der ute som fikser slike APC'er??

Er det evt. noen her fra Sola/Sandnes/Stavanger området som kan være behjelpelig med test deler?

SAAB uten Turbo er ubeskrivelig trist :angered:

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 04 jul 2005, 21:13

Avlastningsventilen som er gåen (hvis du har en sånn da)

derav vislingen.

tror jeg da.........

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 04 jul 2005, 23:43

skjedde det samme med meg for litt sia...
da var det en vacuum slange som hadde sprukket og hoppa av en forgrener! dumpen ble helt loco å slapp ut alt over 0,4-0,5 bar.. ble en slags pflsshhhh-lyd når den ikke orka å holde på trykket lenger. kutta vacuumslangen 1 cm å satte den på igjen så var alt i orden! Hvis det er samme problem til deg bør du høre en at det trekker inn luft når motorn går på tomgang. ssssssssss.....
Jeg vurderer å bytte så mange vacuumslanger som mulig.. er ikke første gangen dem sprekker!
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 05 jul 2005, 06:52

Jeg har også hatt et sånn problem en gang, da var det det lille røret som går til avlastningsventilen som hadde løsnet fra spjeldhuset. Det er av messing eller noe sånn, og er limt inn der.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

900T16V N479
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 24 aug 2004, 01:00

Legg inn av 900T16V N479 » 05 jul 2005, 16:06

Ved en kjebnes ironi måtte jeg ned til Sørlandet idag i jobb samenheng
(Hvis man kan kalle Flekkefjord Sørlandet da .. :) )

I regn og slitsome motbaker uten Turbo .... kom jeg ut av en tunnel med lavere gir en vanlig da Hk. plutselig raste på. En Toyota foran meg må ha sett en SAAB nærme seg raskt i bakspeilet! (Ble litt forfjamset jeg :shock: )

Har lagt meg en liste på 11 punkter jeg skal sjekke til helgen.

Takk for tips ang. avlastnings ventil. dvs. 12 pkt.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 jul 2005, 17:39

For å eliminere APC problem kan du då måle vaccumet, er det OK (rundt 0.7-0.8 bar ved 1500-2000rpm) kan du starte å sjå etter problem inn imot APC-systemet, er vaccumet lavare er det mest sansynlig med ei vaccumlekasje å gjere. Eit anna sleggetips om det ikkje finns lekasjer eller APC-problem er å sjekke at wastegatestaget går fritt inn i wastegateklokka. går det ikkj heilt fritt inn dit vil staget stoppe, og du vil aldri få opp skikkelig dampen. Feilsøkte LENGE på eit problem der det viste seg at det var løysinga... :p

Svar