Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
kenny n277
- 1,5 bar

- Innlegg: 470
- Registrert: 25 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n 277
- Navn: Ken Roger Bjørgo
- Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
- Sted: Arendal
Legg inn
av kenny n277 » 02 aug 2005, 21:49
lurer på noe når det gjelder gearkasser, det gjelder 99 rallycross bilen min. det står en standar 5 trins i den nå men får liksom ikke nok fart opp med den giringen som jeg har nå det er helst det at 3 skulle vert nermere 2,skulle hatt alle minus første ned noen hakk, kansje jeg kunne fått noe mer fart på bilen. kan sikkert bytte primær å sånn men vet liksom ikke hva jeg skal putte i, eller er 4 trinns en løsning.
er det noen her som kan hjelpe meg med noen svar på dette hadde jeg blitt gla, henger ikke helt med på banen for tiden å det er jo for galt at en saab ikke henger med
hilsen kenny n277
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod
-
Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Legg inn
av Petter 900 T » 03 aug 2005, 04:10
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
-
Ronny_N169
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Ronny_N169 » 03 aug 2005, 07:20
Går, som Petter sier, å bytte til en lavere primærdrev i ei 5 trinns kasse. Ex Primær nr 4 gir denne utvekslingen:
1gir= 16,1 2gir=9,1 3gir=6,1 4gir=4,38 5gir=3,55. (1983 kasse med 9:33 utv. i pinion/kronhjul). Bakdelen med primær nr 4 er at belastningen på aksler og drev i gearkassa blir større

for orginalutvekslinger, se
http://www.900aero.com/ ,Tech, gearbox data
-
Børre N17
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av Børre N17 » 03 aug 2005, 07:43
Ontopic!

-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
-
kenny n277
- 1,5 bar

- Innlegg: 470
- Registrert: 25 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n 277
- Navn: Ken Roger Bjørgo
- Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
- Sted: Arendal
Legg inn
av kenny n277 » 03 aug 2005, 08:52
gul900_N169 skrev:Går, som Petter sier, å bytte til en lavere primærdrev i ei 5 trinns kasse. Ex Primær nr 4 gir denne utvekslingen:
1gir= 16,1 2gir=9,1 3gir=6,1 4gir=4,38 5gir=3,55. (1983 kasse med 9:33 utv. i pinion/kronhjul). Bakdelen med primær nr 4 er at belastningen på aksler og drev i gearkassa blir større

for orginalutvekslinger, se
http://www.900aero.com/ ,Tech, gearbox data
hvs jeg så riktig utifra den listen, så er vel det enkleste å ta en primær fra en 4 trinns, føler at jeg ikke er helt med når det gjelder gearkasser

dette har jeg ingen peiling på,

9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod
-
Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Legg inn
av Petter 900 T » 03 aug 2005, 08:54
Oyh.
Når vi skriver 4 eller 5 har det ingenting med antall gir å gjøre!
Primærderv finnes fra 4 til 8, høyere tall = høyere toppfart. Og lavere tall = bedre aks.
Primærnummeret er det 3 på blekket som sitter på toppen av kassa.
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
-
alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Legg inn
av alex_ander3@hotmail.com » 03 aug 2005, 13:25
Petter-900-T skrev:Oyh.
Når vi skriver 4 eller 5 har det ingenting med antall gir å gjøre!
Primærderv finnes fra 4 til 8, høyere tall = høyere toppfart. Og lavere tall = bedre aks.
Primærnummeret er det 3 på blekket som sitter på toppen av kassa.
Petter
Litt bedre forklart så kan du si at foran på kassa er det 2 rader med siffre. Hvis du ser på den øveste raden så er det det tredje nummeret som er primæren din.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
kenny n277
- 1,5 bar

- Innlegg: 470
- Registrert: 25 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n 277
- Navn: Ken Roger Bjørgo
- Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
- Sted: Arendal
Legg inn
av kenny n277 » 03 aug 2005, 14:12
jau men da nermer det seg noe, skjønte det med at det var nr å ikke gir det var snakk om,noe har jeg fanget opp det går tregt i hode til tider men ikke så tregt(heldigvis)

på min står det GM 457 05. dvs at jeg har en nr 7 primær da. Da lurer jeg på skiller det mye på de forskjellige blir det stort sprang til 5 f eks.?
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod
-
alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Legg inn
av alex_ander3@hotmail.com » 03 aug 2005, 17:36
kenny n277 skrev: på min står det GM 457 05. dvs at jeg har en nr 7 primær da. Da lurer jeg på skiller det mye på de forskjellige blir det stort sprang til 5 f eks.?
Da har du 7'er primær ja. Tror det er litt forskjell ned til 5'er ja.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
kenny n277
- 1,5 bar

- Innlegg: 470
- Registrert: 25 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n 277
- Navn: Ken Roger Bjørgo
- Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
- Sted: Arendal
Legg inn
av kenny n277 » 03 aug 2005, 22:07
ja da er det bare å prøve seg frem, har gått igjennon delelageret i dag, har både nr 5 og 6,å 7 står jo i nå, så da får e bare skru å prøve så merker en jo fort om det virker greit eller ikke
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod