bytte geakasse

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

bytte geakasse

Legg inn av kenny n277 » 02 aug 2005, 21:49

lurer på noe når det gjelder gearkasser, det gjelder 99 rallycross bilen min. det står en standar 5 trins i den nå men får liksom ikke nok fart opp med den giringen som jeg har nå det er helst det at 3 skulle vert nermere 2,skulle hatt alle minus første ned noen hakk, kansje jeg kunne fått noe mer fart på bilen. kan sikkert bytte primær å sånn men vet liksom ikke hva jeg skal putte i, eller er 4 trinns en løsning.
er det noen her som kan hjelpe meg med noen svar på dette hadde jeg blitt gla, henger ikke helt med på banen for tiden å det er jo for galt at en saab ikke henger med :angered:

hilsen kenny n277
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

kasse

Legg inn av Petter 900 T » 03 aug 2005, 04:10

Se: http://home.online.no/~niande/diverse/gearkasse/

Utvekslinger.xls

Sett i 4 eller 5

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 03 aug 2005, 07:20

Går, som Petter sier, å bytte til en lavere primærdrev i ei 5 trinns kasse. Ex Primær nr 4 gir denne utvekslingen:
1gir= 16,1 2gir=9,1 3gir=6,1 4gir=4,38 5gir=3,55. (1983 kasse med 9:33 utv. i pinion/kronhjul). Bakdelen med primær nr 4 er at belastningen på aksler og drev i gearkassa blir større :roll: for orginalutvekslinger, se http://www.900aero.com/ ,Tech, gearbox data

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 03 aug 2005, 07:43

Ontopic! :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 03 aug 2005, 08:52

gul900_N169 skrev:Går, som Petter sier, å bytte til en lavere primærdrev i ei 5 trinns kasse. Ex Primær nr 4 gir denne utvekslingen:
1gir= 16,1 2gir=9,1 3gir=6,1 4gir=4,38 5gir=3,55. (1983 kasse med 9:33 utv. i pinion/kronhjul). Bakdelen med primær nr 4 er at belastningen på aksler og drev i gearkassa blir større :roll: for orginalutvekslinger, se http://www.900aero.com/ ,Tech, gearbox data
hvs jeg så riktig utifra den listen, så er vel det enkleste å ta en primær fra en 4 trinns, føler at jeg ikke er helt med når det gjelder gearkasser :? dette har jeg ingen peiling på, :angered:
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

kasse

Legg inn av Petter 900 T » 03 aug 2005, 08:54

Oyh. :wink:

Når vi skriver 4 eller 5 har det ingenting med antall gir å gjøre!

Primærderv finnes fra 4 til 8, høyere tall = høyere toppfart. Og lavere tall = bedre aks.

Primærnummeret er det 3 på blekket som sitter på toppen av kassa.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: kasse

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 03 aug 2005, 13:25

Petter-900-T skrev:Oyh. :wink:

Når vi skriver 4 eller 5 har det ingenting med antall gir å gjøre!

Primærderv finnes fra 4 til 8, høyere tall = høyere toppfart. Og lavere tall = bedre aks.

Primærnummeret er det 3 på blekket som sitter på toppen av kassa.

Petter
Litt bedre forklart så kan du si at foran på kassa er det 2 rader med siffre. Hvis du ser på den øveste raden så er det det tredje nummeret som er primæren din.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 03 aug 2005, 14:12

jau men da nermer det seg noe, skjønte det med at det var nr å ikke gir det var snakk om,noe har jeg fanget opp det går tregt i hode til tider men ikke så tregt(heldigvis) :lol: :lol: på min står det GM 457 05. dvs at jeg har en nr 7 primær da. Da lurer jeg på skiller det mye på de forskjellige blir det stort sprang til 5 f eks.?
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 03 aug 2005, 17:36

kenny n277 skrev: på min står det GM 457 05. dvs at jeg har en nr 7 primær da. Da lurer jeg på skiller det mye på de forskjellige blir det stort sprang til 5 f eks.?
Da har du 7'er primær ja. Tror det er litt forskjell ned til 5'er ja.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 03 aug 2005, 22:07

ja da er det bare å prøve seg frem, har gått igjennon delelageret i dag, har både nr 5 og 6,å 7 står jo i nå, så da får e bare skru å prøve så merker en jo fort om det virker greit eller ikke
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Svar