Topp Rep. SaaB 900 Tic 16v DOHC

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Topp Rep. SaaB 900 Tic 16v DOHC

Legg inn av Pål N526 » 09 jun 2005, 15:50

jarra.. jeg kjørte min bil (Saab 900 Tic 16v DOHC 1984)..
etter som tiden gikk, så fant jeg ut at toppen var gåen.. altså topppakninga.. når jeg starta, så fuska den i sånn 30 sec.. så ble den fin.. så drakk den vann.. og SPØY ut hvit damp :lol: begynnte demontertinga så snart jeg fikk delene i fra speedparts.. (måtte vente i 1 mnd.) :angered: .. i går fikk jeg start på den og lot den stå å gå i sånn ca 15 min.. fikk mottor temp... lot den stå til i dag, og løsna og stramma boltene på toppen en gang til inkl. den 90° stramminga.. så starta jeg.. stillte inn tenninga på en 15-17° justerte tomgang osv osv... har til og med fått ny avlastningsventil :D :D den gamle var defekt og ødela vacumet. :oops: . uansett, så har jeg tatt litt bilder under demonteringa.. :aww:

§LINK§

http://web.hibo.no/~saab/scob/DOHC :aww:
Sist redigert av Pål N526 den 13 feb 2006, 15:41, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 09 jun 2005, 15:59

Hva slags olje har du kjørt på og hva slags intervaller har du brukt? Synes det så ut som at det ikke var brukt syntetisk olje da det så ut som det var rimelig svart under toppdekselet.

MVH
Morten
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

jarra..

Legg inn av Pål N526 » 09 jun 2005, 16:17

grunnen til at olja ser slik ut er pga. en hel masse med vann i olja.. da blir den gråbrun... intevaller?

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: jarra..

Legg inn av Morten-N146 » 09 jun 2005, 16:21

datapaal skrev:grunnen til at olja ser slik ut er pga. en hel masse med vann i olja.. da blir den gråbrun... intevaller?
Intervaller mellom oljeskift var det jeg mente.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 09 jun 2005, 16:34

Mange fine bilder, men jeg synst du burde planslipt toppen .
I følge min konsulent som har jobbet med Saab i mange år, er sjangsen for et vellyket resultat uten plansliping ca. 50%
Men jeg ønsker deg lykke til.

Anders

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 08 aug 2005, 23:25

toppen holder enda:P å jeg har ikke noe i mot å bytte toppen på nytt:P

Svar