Saab og RWD

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Saab og RWD

Legg inn av TurboKK N473 » 03 aug 2005, 23:27

Kvifor har Saab aldri produsert ein bil med rwd, og også 4wd? Eg synest at Saab er geniale bilar, og det einaste som er bakdelen med dei er at dei trekker på framhjula. Med dei nydelige turbomotorane dei har, so er det på ein måte synd at det meste av kreftene går vekk i hjulspinn og understyring.

Hadde min og900 hatt bakhjulstrekk hadde det våre den perfekte bil :D

Er det andre som er einige med meg? Og kan nokon fortelle litt meir om historia kvifor Saab alltid har hatt fwd, og ikkje hatt rwd for meir sportslege bilar som kunne konkurrere mot f.eks BMW (om der er noko historie bak det :P )

Og eit siste spørsmål. Er det mulig å få f.eks ein og900 ombygd til rwd, godkjent for gatebruk i Norge? Om det er mulig må det bli noko eg skal ha gjort i løpet av livet :D
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Eirik N310
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 577
Registrert: 28 mar 2004, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Eirik N310 » 04 aug 2005, 00:50

Vel, nå har jeg ingen vitenskapelige fakta på dette, og dette blir kun synsing, men Saab har jo alltid fokusert på sikkerhet, og fwd er jo idiotsikkert på glatta. At det er billigere å produsere fwd-biler er vel kanskje også en faktor.. AWD kommer jo nå på 9-7 og 9-2'en, og muligens på nye 9-5... ;p
Eirik N310 |

'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d.. :|
x '84 Saab 99GL Five Speed

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 04 aug 2005, 05:07

Blir aldri en ordentlig SAAB med RWD. :) :)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 04 aug 2005, 09:52

har for meg at det ble gjort på første saaben for å spare plass og utgifter.. Etter dette har det på en måte hengt igjen..
Styrer med DAB og AUX

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 08 aug 2005, 22:12

Men angående ombygging og godkjenning. Er det mulig å få ein og900 med bakhjulstrekk godkjent for gatebruk i Norge?
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 08 aug 2005, 22:24

TurboKK_N473 skrev:Men angående ombygging og godkjenning. Er det mulig å få ein og900 med bakhjulstrekk godkjent for gatebruk i Norge?
jepp, ikkeno problem.

Kjøp en ferdig bil i sverige, toll inn og registrer i Norge, heia EØS.....

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Zeronova
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 09 mai 2005, 01:00

Legg inn av Zeronova » 09 aug 2005, 11:07

hej folkens!! jeg driver med ett projekt nå.. en 900ng som de skal bli RWD på.. men akk nå står de stille.. mekanikern min jobber ikke nå... men muligheten finns:D

//Ken

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 09 aug 2005, 15:55

Petter-900-T skrev:
TurboKK_N473 skrev:Men angående ombygging og godkjenning. Er det mulig å få ein og900 med bakhjulstrekk godkjent for gatebruk i Norge?
jepp, ikkeno problem.

Kjøp en ferdig bil i sverige, toll inn og registrer i Norge, heia EØS.....

Petter
Men er det so lett å finne ein ombygd bil til salgs da? Og til ein overkommelig pris?

Og pga. EØS so burde no det vel vere mulig å bygd om og godkjent ein bil i norge, om ein har dei rette papira. Eller hur?
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 09 aug 2005, 21:06

Når Saab begynte med biler lagde de små biler(,relativt sett),og forhjulstrekk var kanskje billigere å produsere, men også blandt mange ansett som fremtiden for sikre biler til helårs veibruk. Husk det var lite salting på denne tida, og Saab var kanskje DET beste du kunne ta deg fram med på vinteren.At nesten alle andre også kom med fwd etterhvert viser at det var noe som folk kjøpte, både for egenskaper og pris. Nå har pendelen svingt tilbake, biler nå for tiden er mye sterkere og tyngre,(merkes på styring,tourqe steering,) og sladdekjelkene har fått elektroniske støttehjul som gjør at til og med bestemor kan kjøre MB eller B*W til butikken en fin vinterdag :lol: Så kan du legge til at folk fortsatt er utrolig konservative, "i en stor fin bil må vi ha bakhjulstrekk", joda, det har sine fordeler, men det er ikke så enkelt som B*W skal ha det til i sine fine nye anonser, som faktisk ligner litt på anonseserien til 9-5 for få år siden...
Dersom alle B*W har 50/50 vektfordeling(merkelig påstand, en 2liter og en 3liter i samme karosseri kan umulig gi samme balanse!), hva skjer da med vektfordelingen når det er passasjerer ombord? :? Mener å ha lest at en 9000 med 4 personer ombord har nær 50/50 vektfordeling.. Hva vil du helst dra på familietur med da..... :-k
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Svar