lambdasonde og dyser..

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

lambdasonde og dyser..

Legg inn av olewa » 19 sep 2005, 17:01

Er det noen her som kan forklare meg hvordan man sjekker at lambdasonden er OK..? skal man ta og ohme, og hvilken verdier skal man ha ? Har prøvd å sjekke WIS men har ikke blitt klokere så langt :(

Det samme gjelder også dysene, hvordan sjekker man de..
har fått en noe rykkete gange i bilen under aks, og jeg må prøve å feilsøke meg litt framover under "huven"..
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 19 sep 2005, 17:31

Det jag vet är att om T7 som sitter i 9-5 får fel signal från lambdasonden så får man "check engine" på sid å i dashbordet.
Det samma gäller om en eller flera dyser ger för mycket eller för lite bränsle.
T5 och T7 mäter joniseringen över stiften direkt efter förbränning och får då reda på hur förbränningen varit i dom olika cylindrarna.
Jag tror problemet ligger någon annan stans....


Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 19 sep 2005, 19:12

Ellers kan det sjekkast ganske greit med Tech2-apparatet (derfor finn du ingenting i WIS), dei koplar på og ser åpne og lukketidene på dysene og om lambda-en jobbar.

olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av olewa » 19 sep 2005, 21:36

OK takker for alle innspill :)
93B. -59 mod.
Sonett III, 72 mod.
Volvo XC 60, 10 mod.

Svar