Turbo til 900 86 mod.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Opeldriver

Turbo til 900 86 mod.

Legg inn av Opeldriver » 26 aug 2005, 10:58

Brodern har en 900 turbo.
Topp-pakningen røk og har trolig forårsaket turbohavari også, deler fra ringen rundt sylindrene hadde løsnet.
Sluttet ivertfall aldri å ryke etter pakningsbyttet, og det ryker enda mere under pådrag. Olje i innsuget også.
Motoren er en 201 type H.

Noen som vet om plasser å få tak i bytteturbo eller som har en i bra stand å selge ?

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 26 aug 2005, 13:19

Flytter denne til Saab Turbo forum, da man ikke kan svare på innlegg i Deler Kjøpes.

Ta en titt på regler for annonsering.

For å kunne legge inn innlegg i Turbo Forum, må du registrere deg med en e-post adresse.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 aug 2005, 11:23

Låser oppatt temaet, slik at "Opeldriver" kan få registert seg, og få svar på sine spørsmål.
Dei andre innlegga ang. kjøp/salg er flytta til "Deler Selges", og vert dermed liggandes som ei vanlig annonse.

Brukeravatar
Opeldriver
Innlegg: 5
Registrert: 28 aug 2005, 12:14
Sted: Bodø

Legg inn av Opeldriver » 28 aug 2005, 12:19

Har skjekket litt rundt på svenske "skrot" sider og funnet endel turbo'er, men hvilken type er riktig ?
Noen sto de var vannkjølt ? Finner ikke noe vann som går inn på den som brodern har ivertfall, kun olje inn og retur.
92 Calibra 16v 4x4
81 Ascona B 2.0 S

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 28 aug 2005, 12:58

Opeldriver skrev:Har skjekket litt rundt på svenske "skrot" sider og funnet endel turbo'er, men hvilken type er riktig ?
Noen sto de var vannkjølt ? Finner ikke noe vann som går inn på den som brodern har ivertfall, kun olje inn og retur.

hei..

hvis du vil vite hvilken turbo du skal ha så kan du sjekke d her: http://www.speedpartsnorway.no/ Produkter>turbo..

ellers så er d en helt vanlig T-3 turbo som er standard på en 86mod OG900.... saabus har to stk T-3 liggende som er iorden, og du får sikkert kjøpt en for en rimelig peng... disse har stått på OG900 T-16....


vannavkjølte turboer kommer ifra biler som er nyere en 88mod... du kan godt kjøpe en sånn å sette på, men da må du ordne deg med vann...(tur/retur til turboen...)

men vær oxo obs på at hvis du kjøper en turbo fra en 9000 så passer ikke den direkte på 900`an.... (du må snu/rotere turboen for at d skal passe...)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 aug 2005, 13:10

Opeldriver skrev:Har skjekket litt rundt på svenske "skrot" sider og funnet endel turbo'er, men hvilken type er riktig ?
Noen sto de var vannkjølt ? Finner ikke noe vann som går inn på den som brodern har ivertfall, kun olje inn og retur.
Det står då på den gamle turboen kva type det er.
Orginal turbo på ein M86 8v er Garret TB0321

Brukeravatar
Opeldriver
Innlegg: 5
Registrert: 28 aug 2005, 12:14
Sted: Bodø

Legg inn av Opeldriver » 28 aug 2005, 16:54

Takk for info.
Hvordan ser jeg om det er APC ?
Sikkert dumt spørsmål men har nadas peil på SAAB eller turbo for den slaks skyld.
92 Calibra 16v 4x4
81 Ascona B 2.0 S

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 aug 2005, 17:20

Sidan det er ein 1986 har bilen APC.
APC-boksa finn du mest sansynlig i venstre framskjerm, M86 og nyare har boksa der. Finn du ikkje boksa der ligg den under baksetet. Det står APC på boksa, so det skal være lett å identifisere.

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 28 aug 2005, 17:21

Alle -86 900 turbo har APC, et system som skal passe på ladetrykket og senke det ved eventuell tenningsbank. På -86 skal det sitte en svart boks i innerskjemen, foran sikringsboksen. Disse boksene er populære å modifisere litt, blandt annet for å kunne justere turbotrykket fra dashbordet og holde det stabilt høyere enn original. Originalturboen i kjerra er den som Hjelle nevner.

EDIT 5:22pm: Hjelle, din rev. 8)
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Opeldriver
Innlegg: 5
Registrert: 28 aug 2005, 12:14
Sted: Bodø

Legg inn av Opeldriver » 28 aug 2005, 17:26

Ok, takker og bukker
92 Calibra 16v 4x4
81 Ascona B 2.0 S

Brukeravatar
Opeldriver
Innlegg: 5
Registrert: 28 aug 2005, 12:14
Sted: Bodø

Legg inn av Opeldriver » 08 okt 2005, 13:05

Surbotaab N369 skrev:ellers så er d en helt vanlig T-3 turbo som er standard på en 86mod OG900.... saabus har to stk T-3 liggende som er iorden, og du får sikkert kjøpt en for en rimelig peng... disse har stått på OG900 T-16....
Har du "saabus" disse fortsatt liggende ?
Hadde skaffet turbo fra hugger i sverige, men denne viste seg å være stor slakk i og sprekk i enda de garanterte at den var bra/iorden. :evil:

Så litt på speedpartsnorway.no og der står det at gar tb0321 er den originale, mens t-3 er en oppgraderings turbo ? Hva er forskjellen ?, høyere ladetrykk ?
92 Calibra 16v 4x4
81 Ascona B 2.0 S

Brukeravatar
sabbus-N252
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 29 nov 2003, 01:00
Sted: Kristiansand

Legg inn av sabbus-N252 » 08 okt 2005, 15:09

har enda turboan liggane ja....send meg en pm visst du er intressert
1963 Saab 96tt
1963 Saab 96tt prosjekt
1999 Saab 9-3 t5
2009 Saab 9-3 aero XWD

Svar