St?lkvaliteter
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Stålkvaliteter
Noen som er gode på stål?. Skal ha tak i noe rustfritt / syrefast som tåler varmen i er grenrør. Har sett på noe som oppfyller svensk standard (ss) 2324. Holder dette?.
Jag är ingen stålspecialist, men vet att frågan var mycket uppe på STCS för något år sedan.
Sedan beror det ju på vad du tänker svetsa; nytt grenrör ? down-pipe eller själva avgasröret ?, då temperaturbelastningen givetvis varierar med positionen där du skall placera den nya biten. Grenröret är speciellt viktigt så inte flagor lossar och passerar turbovingarna.
Just nu är en tråd ang down-pipe aktuell på STCS - någon samlar ihop beställningar.
Speedparts har ju i sin katalog ett antal rördelar som man måste tro håller för kraven - ibland är det ju faktiskt inte så förfärligt dyrt att köpa grejer färdiga.
Men som sagt - kvalitetskravet beror på vad du skall göra.
Sedan beror det ju på vad du tänker svetsa; nytt grenrör ? down-pipe eller själva avgasröret ?, då temperaturbelastningen givetvis varierar med positionen där du skall placera den nya biten. Grenröret är speciellt viktigt så inte flagor lossar och passerar turbovingarna.
Just nu är en tråd ang down-pipe aktuell på STCS - någon samlar ihop beställningar.
Speedparts har ju i sin katalog ett antal rördelar som man måste tro håller för kraven - ibland är det ju faktiskt inte så förfärligt dyrt att köpa grejer färdiga.
Men som sagt - kvalitetskravet beror på vad du skall göra.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Håller helt med dig, glödskal och turbovingar är ingen bra kombination.
Har försökt hitta den gamla tråden på STCS - men lyckas inte.
Du kanske skulle lägga upp en ny tråd där, den förra var riktigt lång så det borde finnas folk på STCS-forum som vet svaret på din fråga utifrån praktiska erfarenheter
Har försökt hitta den gamla tråden på STCS - men lyckas inte.
Du kanske skulle lägga upp en ny tråd där, den förra var riktigt lång så det borde finnas folk på STCS-forum som vet svaret på din fråga utifrån praktiska erfarenheter
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Hei,
Har sveiset noen grenrør nå og har brukt Syrefast 316L. 1.4404 er også et nummer på røret. Det har ikke vært noe skalling fra mitt enda, og det har gått et år nå, med gløding både titt og ofte
Det materialet er også såpass mykt/seigt at det ikke sprekker om det vrir seg litt den første tiden etter sveising. Jeg er overrasket over at mitt ikke har sprekt enda for å si det sånn. 18000km og ett år uten noe problem er jo greit det
Lykke til
Har sveiset noen grenrør nå og har brukt Syrefast 316L. 1.4404 er også et nummer på røret. Det har ikke vært noe skalling fra mitt enda, og det har gått et år nå, med gløding både titt og ofte

Det materialet er også såpass mykt/seigt at det ikke sprekker om det vrir seg litt den første tiden etter sveising. Jeg er overrasket over at mitt ikke har sprekt enda for å si det sånn. 18000km og ett år uten noe problem er jo greit det

Lykke til

Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18