9-5 sporstunderstell or not

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

9-5 sporstunderstell or not

Legg inn av Stalfa » 09 nov 2005, 20:39

Hvilke deler er forskjellig på en 9-5 Estate med sportsunderstell og en uten?

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 09 nov 2005, 21:25

tar eg ikkje feil så e det stivare dempera og fjører på sportsunderstellet. kanskje bedre stab. stag og. e iallefall merkbart stivare
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 09 nov 2005, 22:34

Jeg har spurt litt, og det er stabstag og stivere demping.
Jeg skal ha dette på min bil også.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 09 nov 2005, 22:44

Slenger meg med her og spør om det er samme understell på Vector med sportsunderstell som på Aero? Skulle tippe det, de kan da ikke ha såå mange på lager?
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 09 nov 2005, 22:46

Aero er lavere da.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 09 nov 2005, 22:47

Jaha? Sportsunderstellet er senket 2 cm
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 09 nov 2005, 22:57

sportsunderstell e sama som Aero. iallefall fram te 2001
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 10 nov 2005, 01:07

ottorasmussen N242 skrev:Jeg har spurt litt, og det er stabstag og stivere demping.
Jeg skal ha dette på min bil også.
Hva mener du med stivere demping? Kun stivere (og kortere) fjaerer eller fjaerer OG stivere dempere? Trodde det kun var fjaerene :?:
Fram t.o.m. 2001 senket sportsunderstellet 10 mm. Fra 2002 og utover er jeg sannelig ikke sikker.
Hirsch sitt senker foroevrig 20 mm.
Takk for opplysningen om stabstaget, det var jeg ikke klar over :)

Om bilen likevel maa skifte dempere etter hvert er det jo ikke alfa og omega med sportsunderstellet. Hadde selv sportsunderstell foer jeg skiftet til Bilstein Sprint + H&R. Dette tilsvarte en senking paa 30 mm i forhold til orginal. Anbefales paa det varmeste.

Mvh,
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 10 nov 2005, 07:50

Orjan N235 skrev:
Om bilen likevel maa skifte dempere etter hvert er det jo ikke alfa og omega med sportsunderstellet. Hadde selv sportsunderstell foer jeg skiftet til Bilstein Sprint + H&R. Dette tilsvarte en senking paa 30 mm i forhold til orginal. Anbefales paa det varmeste.

Mvh,
Litt av poenget mitt. Jeg vet at jeg mest sansynligvis blir å skifte til andre dempere og fjærer selv om jeg kjøper bil med sportsunderstell.
Så dersom det kun er fjærer og dempere som er forskjellen så kan jeg like godt kjøpe en med "komfort" understellet. :)

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 10 nov 2005, 10:06

Krengnigstabilisatorene er mye større og et "must". Dempere og fjærer fra sportchassiset gir gode kjøreegenskaper og bedre komfort enn standardoppsett. Enda stivere og lavere fjærer/dempere gir enda bedre veigrep på god vei, men gir litt avkall på komforten.

Vector ble aldri levert med sportsunderstell som standard, det var med i en tilleggspakke. Og dette sportsunderstellet er det samme som sitter på Aero.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar