Kj?pt saab 900 turbo 87mod. noen sp?rsm?l.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
JvP N587
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 25 okt 2005, 21:06
Sted: Bodø

Kjøpt saab 900 turbo 87mod. noen spørsmål.

Legg inn av JvP N587 » 10 nov 2005, 00:08

Hei har nå kjøpt saab en jeg lurte på og kjøpe (900 turbo 87model)
Har da igjen selvfølgelig noen spørsmål til :oops:
1. Bilen lekker litt olje fra toppdekselpakningen så spørsmålet her er hvor vanskelig den er og bytte og ca tid det tar, hva må av osv .. Btw ved forige olje skift før sommeren av tidligere eier så er det tydeligvis brukt esso sin high performance 10w40 fullsyntetisk olje. Kan dette hå fått bilen til og begynne og lekke ? Eier har ikke sett dette før siden bilen har stor sett stått stille siste året.
En så gammel motor har vell lite godt av helsyntetisk olje ?

2. Ladetrykks/apc måleren står helt i ro uansett hvor mye man trør på gassen noe jeg finner litt rart selv om det skal vist vere noe kødd med trykkgiveren på bilen. Skru opp og sjekke slanger ?
Bilen går *godt* i mitt syn vant til mye midre futt(*host*volvo*kremt*) og turboen lader brukbart tror jeg.

3.Servo oljen på bilen er den dessidert styggeste oljen både jeg og min far har sett noen sinne så litt ut som motorolje som hadde vert i en motor ALLT forlenge med diverse gugg i :shock: , Så spørsmålet her blir hva kan ha gjordt den slik ? og er det mulig og tappe denne av for og fylle på ny ?

Uten om dette ser bilen fint ut lite rust :) fin invendig og er godt fornøy med kjøpet. Mulig denne tråden kommer til og utvide seg litt med tiden siden min uvitenhetsfaktor er ganske stor :p

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 10 nov 2005, 00:20

Gratulerer med en fin bil! :handshake: \:D/ :airborne:
9³ TurboX

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Legg inn av HansWF N416 » 10 nov 2005, 01:40

Kjøp en ny toppdekselpakning du, og prøv å skift den selv. Ganske grei jobb. Skru av toppdekslet, og fjern rester av den gamle pakningen.
Sett så på den nye, å skru fast toppdekslet. Bruke en momentnøkkel, å skru igjen med det momentet som er riktig.

Angående olje, så skal den motoren fint kunne kjøres på den oljen du nevner.

Gratulerer med ny bil.

JvP N587
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 25 okt 2005, 21:06
Sted: Bodø

Legg inn av JvP N587 » 10 nov 2005, 01:55

Takk takk :D men ny og ny :wink:
Btw:Kan toppdekselet taes av uten å skru løs fordelerhuset så man slipper eventuel tenningsjustering ?

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 10 nov 2005, 10:12

Ja det skal gå. Servooljen kan du bytte ja, tror det var å løsne slangen nede ved tannstanga og svinge fram og tilbake en milion ganger (husker ihvertfall at jeg ble sliten i armene). Husker ikke om motoren skulle gå, men dumt å tørrkjøre servopumpa da. Kjøp deg Haynes med det samme du, kjekt å ha. Grattus med fin bil!
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 nov 2005, 11:18

No hadde det hjulpe om du skreiv om det er 8v eller 16v du har då, men toppdekselpakkninga er nok grei å bytte uansett.
Ang. ladetrykket ditt kan du inspisere den slangen som går inn i bilen ifrå innsuget. Det er mest sansynlig den som er lekk, evt er det trykkvakta som sit i dashbordet som er lekk. Du kjem ihvertfall til komponentane ved å skru ned "knebeskyttaren", og kike opp i dashbordet.

Servoolja er berre å få bytta ASAP, en kan vel også løsne returslangen ifrå pumpa og la noko renne ut, so slepp en å verte so gåen i henda ;) Husk berre å kjøpe skikkilig olje når du skal fylle på, tex. SAAB original.

Det kan foressten hende det er motorolja som gjer at bilen har starta å leke olje, eg ville hanskje heller ha bruke ein halvsyntetisk olje istadenfor. Veit du noko om kva olje som har vore brukt tidligare på bilen?

Gratulerer foressten med ny bil!

JvP N587
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 25 okt 2005, 21:06
Sted: Bodø

Legg inn av JvP N587 » 10 nov 2005, 12:21

Beklager det er en 8v. Får se om jeg får tid til og se over slangene i dag,
Ok skal få bytta ut den servoolja fort som F#!*¤
Nei jeg er ikke sikker men tror den har gått på mineral/halv syntetisk.

Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 261
Registrert: 23 mai 2005, 01:00
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Legg inn av Vorpenes N459 » 10 nov 2005, 19:15

du får legge ut noen bilder etterhvert å da :D
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

Svar