OG900 H?ndbrekk bak - armen g?r tregt (ikke tilbake).

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

OG900 Håndbrekk bak - armen går tregt (ikke tilbake).

Legg inn av Macgeier » 16 nov 2005, 13:29

Hei,
OG900 med håndbrekk bak.
Venstre side av bilen, armen på `klokka`går tregt og fjæra klarer ikke å dra armen tilbake til utgangspunktet. Resutat dårlig håndbrekk på venstre side.

Noen med erfaring om hvordan smøre opp denne, demontering?

Snart EU kontroll...

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 16 nov 2005, 13:54

Har av og til fått det til å virke ved å smøre opp wiren og arma og jobbe med å dra armen fram og tilbake noen "hundre" ganger. Kople fri wiren og sjekk om den fjærer tilbake først, samt test returen på armen uten wire. Så vet du hva du skal jobbe med. Vanligvis må en bytte kaliper eller wire.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 16 nov 2005, 14:00

Trond N47 skrev:Har av og til fått det til å virke ved å smøre opp wiren og arma og jobbe med å dra armen fram og tilbake noen "hundre" ganger. Kople fri wiren og sjekk om den fjærer tilbake først, samt test returen på armen uten wire. Så vet du hva du skal jobbe med. Vanligvis må en bytte kaliper eller wire.
Joda, den gikk igjennom forrige EU-kontroll under tvil...
Smørte opp wire og armen utvendig, også inne i justeringsmekanismen.
Tok av fjæra og dro armen frem og tilbake hundrevis av ganger, den slapp aldri taket helt. Da blir det vel bytte av kalipper. Problemet er at det er tomt for OG900 på begge de nærmeste hoggere..

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 16 nov 2005, 16:42

Og calipperene på hoggeren er bedre enn dine?

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
TGM N363
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 aug 2004, 01:00
Sted: Melhus
Kontakt:

Legg inn av TGM N363 » 21 nov 2005, 04:38

Det er mulig og demontere calipperne, er helt klart billigere enn å kjøpe nye. Har gjort det på lignende calippere med godt resultat. Smurte da med kobberpasta etter at den var demontert. Dette funket så lenge jeg hadde bilen (2 år) Ikke noe krøll med det i det hele og store.
Så er du litt kjyndig,er det bare å sette igang. :lol:
-92/96 9000 AERO
-63 96 (Pusses opp)
STCN N363

Svar