Tennplugger

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
KO

Tennplugger

Legg inn av KO » 01 des 2005, 22:23

Hvor lenge/langt kan/bør man kjøre på vanlige "standard-tennplugger"? javascript:emoticon(':?:')
Question

Bruker NGK BCP-7ES.javascript:emoticon('8)')
Cool

Bil: Saab 900 turbo Aero 1990-modell.javascript:emoticon(':D')
Very Happy

Er det forresten nødvendig å sjekke pluggene oftere og evt. justere og/eller rengjøre dem, eller er det bare å kjøre det gitte intervall og så sette på nye.

Med "spesialplugger som skal holde lengre, må man vel ihvertfall sjekke pluggene oftere enn enn ved hvert skiftintervall?javascript:emoticon(':roll:')
Rolling Eyes

:lol:

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Medlemsnummer: 369
Sted:

Re: Tennplugger

Legg inn av Surbotaab N369 » 01 des 2005, 22:50

KO skrev:Hvor lenge/langt kan/bør man kjøre på vanlige "standard-tennplugger"? javascript:emoticon(':?:')
Question

Bruker NGK BCP-7ES.javascript:emoticon('8)')
Cool

Bil: Saab 900 turbo Aero 1990-modell.javascript:emoticon(':D')
Very Happy

Er det forresten nødvendig å sjekke pluggene oftere og evt. justere og/eller rengjøre dem, eller er det bare å kjøre det gitte intervall og så sette på nye.

Med "spesialplugger som skal holde lengre, må man vel ihvertfall sjekke pluggene oftere enn enn ved hvert skiftintervall?javascript:emoticon(':roll:')
Rolling Eyes

:lol:
hei.

s[nn jeg har gjordt er å sjekke pluggene hver gang jeg bytta olje...( 5000km) noe oftere enn dette er ikke vits....

Når det gjelder "platina-plugger" så har jeg opplevd at de faktisk har kortere livslengde enn vanlige plugger..... Har skjedd to ganger at en platina-plugg har konka etter veien.... Noe av grunnen til dette (har jeg fått forklart av en som skal ha greie på dette) er at isolasjonen(porselenet) i pluggen ikke fester seg så godt til den platina legeringa i "kjerna" til pluggen og du derfor får fortere sprekker og overslag....

En kjenning av meg opplevde faktisk at hele isolasjonen på en platina-plugg datt av under kjøring... :? :? Men om dette bare er tilfeldig vet jeg ikke....

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 02 des 2005, 08:53

Har kjørt platina en god del kilometer nå, og sjekker vel ved vært oljeskift (ca. 7000 km)..
Styrer med DAB og AUX

Svar