Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 14 des 2005, 20:32
Snakker med en hyggelig kar fra Bergen som kan en del om Saab!
Jeg står på mitt:
når du slipper gassen, lukkes luftspjellet, og turboen får mottrykk, å må spoole opp fra scratch igjen.
Svar:
er derfor du har en resirkulasjons ventil for å slippe trykket tilbake til sugesiden på turboen
Argumenter, for/imot?
-
Rufati
- 0.7 bar

- Innlegg: 142
- Registrert: 14 des 2005, 20:00
- Sted: 7730 Beitstad
Legg inn
av Rufati » 14 des 2005, 20:46
Det er en slik ventil på 9000 iallefall. På min er den riktignok tettet av uvisse grunner. Har lest at om ventilen ikke er tilstede eller er defekt fører til at turtallet faller meget når du slipper gassen etter pådrag, kanskje tilogmed faller til 0 og kveler motoren (gjør det hos meg, så det stemmer nok). Den er 3 veis og sitter helt nede ved innsuget til turboen. APC systemet, eller en slange opp mot innsugsmanifold regulerer om den åpner eller ikke. Jeg har også fundert på ventilen, og har funnet ut at den utjevner trykket i innsugsmanifold ved å slippe det tilbake på lavtrykksiden av turboen (alt før selve turboen er på atmosfære trykk - correct me if I'm wrong). Du vil ikke tjene noe ekstra på dette i forhold til en 2'veis standard dumventil da den også slipper trykket rett i atmosfæren (1bar), bare at du kan oppnå Kapysh lyden tho og at du utjevner trykket i "åpen" luft.
Vet ikke helt om dette var det du lurte på, men håper det hjalp.
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 14 des 2005, 22:04
njaa.. var egentlig om dump lønner seg eller ikke.. mht. til effekt.
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 15 des 2005, 00:52
ParADigM N558 skrev:njaa.. var egentlig om dump lønner seg eller ikke.. mht. til effekt.
en avlastnings ventil lønner seg ikke mye på effekt, men misker spool up tiden drastisk.. se for deg en vann turbin som snurrer og. plutselig snur retninga på vannet seg.. dette kan man jo tenke seg til at det sliter:P (ikke 100% rett teori, men bare et reint eksempel).. så, hvis man tar å slipper ut trykket på sugesiden, så holder turboen momentet, og man slipper å bruke masse tid på å få fart på turbinbladene etter giring...
-
Rune N35
- MAX BOOST
- Innlegg: 2951
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Sted: Årnes, Romerike
Legg inn
av Rune N35 » 15 des 2005, 13:25
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce