Dumpventil, wtf??

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Dumpventil, wtf??

Legg inn av Paradigm N558 » 14 des 2005, 20:32

Snakker med en hyggelig kar fra Bergen som kan en del om Saab!

Jeg står på mitt:
når du slipper gassen, lukkes luftspjellet, og turboen får mottrykk, å må spoole opp fra scratch igjen.
Svar:
er derfor du har en resirkulasjons ventil for å slippe trykket tilbake til sugesiden på turboen
Argumenter, for/imot?

Rufati
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 14 des 2005, 20:00
Sted: 7730 Beitstad

Legg inn av Rufati » 14 des 2005, 20:46

Det er en slik ventil på 9000 iallefall. På min er den riktignok tettet av uvisse grunner. Har lest at om ventilen ikke er tilstede eller er defekt fører til at turtallet faller meget når du slipper gassen etter pådrag, kanskje tilogmed faller til 0 og kveler motoren (gjør det hos meg, så det stemmer nok). Den er 3 veis og sitter helt nede ved innsuget til turboen. APC systemet, eller en slange opp mot innsugsmanifold regulerer om den åpner eller ikke. Jeg har også fundert på ventilen, og har funnet ut at den utjevner trykket i innsugsmanifold ved å slippe det tilbake på lavtrykksiden av turboen (alt før selve turboen er på atmosfære trykk - correct me if I'm wrong). Du vil ikke tjene noe ekstra på dette i forhold til en 2'veis standard dumventil da den også slipper trykket rett i atmosfæren (1bar), bare at du kan oppnå Kapysh lyden tho og at du utjevner trykket i "åpen" luft.

Vet ikke helt om dette var det du lurte på, men håper det hjalp.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 14 des 2005, 22:04

njaa.. var egentlig om dump lønner seg eller ikke.. mht. til effekt.

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 13 okt 2005, 23:38

Legg inn av ko_dez » 15 des 2005, 00:30

wikipedia har svaret som regel

http://en.wikipedia.org/wiki/Dump_valve

Dersom man ikke har noen form for dump eller "blow off" ventil, så herper man turboen fryktelig fort.

-Ko_deZ-

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 15 des 2005, 00:52

ParADigM N558 skrev:njaa.. var egentlig om dump lønner seg eller ikke.. mht. til effekt.
en avlastnings ventil lønner seg ikke mye på effekt, men misker spool up tiden drastisk.. se for deg en vann turbin som snurrer og. plutselig snur retninga på vannet seg.. dette kan man jo tenke seg til at det sliter:P (ikke 100% rett teori, men bare et reint eksempel).. så, hvis man tar å slipper ut trykket på sugesiden, så holder turboen momentet, og man slipper å bruke masse tid på å få fart på turbinbladene etter giring...
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 15 des 2005, 13:25

2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Svar