Lugging p? fullt trykk - problem l?st

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 25 okt 2005, 09:34

Ta ut hele og så demonter..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 25 okt 2005, 09:59

Du trenger spesialverktøy først fra 89 eller muligens 90, du har jo en 88-modell og på den er det bare å skru rett ut.

Er ikke så vanskelig på de nyere heller om man bare er litt oppfinnsom og lager seg et verktøy som passer for å skru av ringen. På et par biler jeg har byttet på så har det holdt med et skrujern og gummiklubbe men som oftest så sitter ringen ganske godt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 25 okt 2005, 11:56

TT N12 skrev:Du trenger spesialverktøy først fra 89 eller muligens 90, du har jo en 88-modell og på den er det bare å skru rett ut.

Er ikke så vanskelig på de nyere heller om man bare er litt oppfinnsom og lager seg et verktøy som passer for å skru av ringen. På et par biler jeg har byttet på så har det holdt med et skrujern og gummiklubbe men som oftest så sitter ringen ganske godt.
Tror jeg skjærte ut av en limtreplate..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 15 des 2005, 10:34

Problemet forsvant etter at jeg bytta til "skikkelige" tennplugger.
Kjøpte et sett med NGK BCP7EV plugger. Det jeg hadde var Bosch plugger med fire "hoder".
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 15 des 2005, 17:21

Runar N403 skrev:Problemet forsvant etter at jeg bytta til "skikkelige" tennplugger.
Kjøpte et sett med NGK BCP7EV plugger. Det jeg hadde var Bosch plugger med fire "hoder".
Bra det løste seg 8)

Men jeg skjønner ikke hvorfor folk absolutt må prøve plugger av andre merker når det er en kjennsgjerning at Saab-motorene aller helst vil ha NGK :?

Når man feilsøker på slike problemer så er det første man bør prøve å montere nye KORREKTE plugger :wink:
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 16 des 2005, 08:53

yep! man lærer så lenge man lever. Men de bosch pluggene ser jo fancy ut da! 8) Vet at NGK er best til SAAB, men at det skulle ha så mye å si hadde jeg ikke trodd.
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Svar