bilen min d?r ogs?! og900 t8 85mod

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

bilen min dør også! og900 t8 85mod

Legg inn av Henrik N449 » 04 jan 2006, 13:18

Når jeg har dratt den litt ut på turtall, og fått litt turbotrykk og klemmer inn clutchen, så dør den ofte før jeg får giret!
For at den ikke skal dø når jeg stopper i kryss, er jeg nødt til å bremse ned på giret saaaakte helt ned til tomgangsturtall, ellers må jeg holde den i live med gassen.
mistenker også at den har for lav tomgangsturtall, hører motoren sliter og hele bilen rister litt når den går så lavt, akkurat som når du gir litt gass i for høyt gir.

Den var jo ikke sånn før, så har ikke noe lyst til å begynne å skru opp tomgangsturtallet egentlig, siden den egentlig burde vært riktig innstilt.
Kan det være dårlige plugger el.? Pluggene ble jo sist byttet ganske rett etter sommeren...
Bosch plugger tror jeg det var.,. eller denso?

Problemet kom like etter jeg monterte åpen dumpventil!
men det skulle jo egentlig ikke ha noe å si på 8 ventilern?

Den er forressten spesielt glad i å dævve for meg når jeg har hatt litt turbotrykk og motoren er blitt kjørt mer eller mindre aktivt.

Noen ideer?

mvh Henrik
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 04 jan 2006, 13:34

Hvis den suger falsk luft igjennom ventilen kan du få slike problemer.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Re: bilen min dør også! og900 t8 85mod

Legg inn av Surbotaab N369 » 04 jan 2006, 13:34

Henrik N449 skrev:Når jeg har dratt den litt ut på turtall, og fått litt turbotrykk og klemmer inn clutchen, så dør den ofte før jeg får giret!
For at den ikke skal dø når jeg stopper i kryss, er jeg nødt til å bremse ned på giret saaaakte helt ned til tomgangsturtall, ellers må jeg holde den i live med gassen.
mistenker også at den har for lav tomgangsturtall, hører motoren sliter og hele bilen rister litt når den går så lavt, akkurat som når du gir litt gass i for høyt gir.

Den var jo ikke sånn før, så har ikke noe lyst til å begynne å skru opp tomgangsturtallet egentlig, siden den egentlig burde vært riktig innstilt.
Kan det være dårlige plugger el.? Pluggene ble jo sist byttet ganske rett etter sommeren...
Bosch plugger tror jeg det var.,. eller denso?

Problemet kom like etter jeg monterte åpen dumpventil!
men det skulle jo egentlig ikke ha noe å si på 8 ventilern?

Den er forressten spesielt glad i å dævve for meg når jeg har hatt litt turbotrykk og motoren er blitt kjørt mer eller mindre aktivt.

Noen ideer?

mvh Henrik
luftlekkasje igjenom dump`en?

var det første som slo meg ihvertfall.... Kan du "chimse" dump`en din?
isåfall ville jeg lagt på en chims å testa da...

ellers så kan d jo være "tomgangs-sliden" (dvs tomgangsregulatoren..)

høres ut som en luft lekasje mellom "insprut-boxen" (hvis du skjønner hva jeg mener) og spjeldet....

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 04 jan 2006, 13:34

Kristian N70 skrev:Hvis den suger falsk luft igjennom ventilen kan du få slike problemer.
to sjeler en tanke :wink:

Brukeravatar
Erik N21
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 359
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: Sola

Legg inn av Erik N21 » 04 jan 2006, 15:13

kan jo også sjekke om noen vakumslanger har hoppet av når du monterte dumpen
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 05 jan 2006, 16:59

Jeg tror det er enten falskluft , det at du har åpen dump , eller warm-up regulator , prøv også plugger , fordeler lokk ( fordeler i værste fall ) tennkabler , tenningsmodul osv
Spray litt rundt med startgass for å sjekke om den trekker noe luft :wink: .
Lykke til :)
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 05 jan 2006, 21:18

Må nok si at for å kvitte deg med problemet så må du fjerne den åpne dumpen og sette på en resirkulerende igjen. Du har luftmengdemåler på bilen din og når du slipper gassen så dumper du allerede målt luft inn til motoren. Motoren tror da at den får mye mer luft enn det den egentlig gjør og vil gi altfor mye bensin i de tilfellene. Du vil da få den effekten at motoren stopper, rett og slett fordi du kveler den med for mye bensin.. Grunnen til at den går lavt på tomgang er at den trekker luft igjennom ventilen i tillegg til gjennom luftmengemåleren. Du vil da få helt feil verdier på hvor mye bensin motoren skal ha, og i ditt tilfelle vil du fpå altfor mye bensin, da den trekker luft gjennom ventilen i tillegg til målt luft.

Alle biler med Luft Massemåler eller Luft Mengdemåler må ha resirkulerende dumpventil for å fungere som det skal. Et system som feks Trionic 5 som bruker map sensor vil ikke ha det problemet da det er trykket og temperaturen på luften i innsuget som er faktorer for utregning av luftmenge :)

Så konklusjonen blir i ditt tilfelle at du må sette inn en resirk dump for å få det til å bli bra igjen ;)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 05 jan 2006, 21:26

Mortimer-N18 skrev:Må nok si at for å kvitte deg med problemet så må du fjerne den åpne dumpen og sette på en resirkulerende igjen. Du har luftmengdemåler på bilen din og når du slipper gassen så dumper du allerede målt luft inn til motoren. Motoren tror da at den får mye mer luft enn det den egentlig gjør og vil gi altfor mye bensin i de tilfellene. Du vil da få den effekten at motoren stopper, rett og slett fordi du kveler den med for mye bensin.. Grunnen til at den går lavt på tomgang er at den trekker luft igjennom ventilen i tillegg til gjennom luftmengemåleren. Du vil da få helt feil verdier på hvor mye bensin motoren skal ha, og i ditt tilfelle vil du fpå altfor mye bensin, da den trekker luft gjennom ventilen i tillegg til målt luft.

Alle biler med Luft Massemåler eller Luft Mengdemåler må ha resirkulerende dumpventil for å fungere som det skal. Et system som feks Trionic 5 som bruker map sensor vil ikke ha det problemet da det er trykket og temperaturen på luften i innsuget som er faktorer for utregning av luftmenge :)

Så konklusjonen blir i ditt tilfelle at du må sette inn en resirk dump for å få det til å bli bra igjen ;)
Feil... K-jet på bilen hans.....

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 06 jan 2006, 08:46

K-Jet har også luftmengde måler vettu. Det store lokket som sitter sammen med bensinfordeleren ;)

Fungerer ikke helt på samme måte som med LH, men den har en del å si med hvilken bensinmengde som skal gies til mengden luft. Jeg vet ikke hvordan den fungerer nøyaktig, men det må jo være en slags mekanisk overføring av luftmengdeverdien så bensinfordeleren vet hvor mye bensin den skal gi. En ting er ihvertfall sikkert, og det er at den ikke sitter der for morroskyld ;):)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 06 jan 2006, 09:20

Mortimer-N18 skrev:K-Jet har også luftmengde måler vettu. Det store lokket som sitter sammen med bensinfordeleren ;)

Fungerer ikke helt på samme måte som med LH, men den har en del å si med hvilken bensinmengde som skal gies til mengden luft. Jeg vet ikke hvordan den fungerer nøyaktig, men det må jo være en slags mekanisk overføring av luftmengdeverdien så bensinfordeleren vet hvor mye bensin den skal gi. En ting er ihvertfall sikkert, og det er at den ikke sitter der for morroskyld ;):)

Det vet jeg og. men det skal funke med åpen dump på denne sålenge den ikke lekker igjennom luft ved tomgang eller kjøring.

Den "luft-mengdemåleren" på k-jet funker helt riktig ved at det er en mekanisk overførin som igjen styrer bensintrykket til dysene, men at den normalt skal funke med åpen dump er et faktum :wink:

Så derfor TROR jeg at feilen ligger ved en luftlekasje mellom "luft-mengdemåleren" og innsuget....

Har du foresten sjekka den gummi-gjenomføringa til veivhusventilasjonen? (sitter på toppdeksel...)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 06 jan 2006, 10:21

jeg mener at mortimer har rett jeg:P siden motoren funka før han satt på dump, så er det jo den som er synderen.. slipper man ut 100% av lufta vil det ikke funke.. for at dette skal virke, så må kanskje bare 30% eller mindre av lufta dumpes ut..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 06 jan 2006, 12:56

Hvis han skal ha denne til å funke med åpen dump må han ha en ventil med to stempler. Han har åpenbart ikke det i dag.
Med to stempler mener jeg et hovedstempel som er styrt av vakuumslangen og et stempel som hele tiden ligger å tetter hullet. Det stempelet som tetter hullet må ha et trykk mot hullet på minimum 0,3kg, ellers så vil det ikke funke.

Jeg kjørte med en slik åpen dump på min med Lucas styring og LMM en stund og det fungerer halvveis hvis du vet om det. Men det er fortsatt ikke så sunt for motoren å holde på slik...

mvh
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 06 jan 2006, 15:47

jeg skjønner egentlig ikke vitsen med åpen dump.. blir bare veldig rånete å irriterende å høre på i lengden:P men det er da min mening om den saken :lol:
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 07 jan 2006, 02:41

takk for alle svar!
må vel ut i kulda med startgass og verktøy da.
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Svar