Forhindring av Oil Sludge

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Forhindring av Oil Sludge

Legg inn av Stalfa » 13 jan 2006, 07:09

I forbindelse med at Oil sludge saken var fremme i media mener jeg at jeg så et firma som reklamerte med at de gjorde motoren helt ren innvendig.
De brukte et fancy navn, alla *****Lyse.

Noen som ved hva jeg tenker på, og er det noe bra?

Ble litt svada, men pyttsann. :)

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Forhindring av Oil Sludge

Legg inn av Bent N208 » 13 jan 2006, 10:04

Nikodemus skrev:I forbindelse med at Oil sludge saken var fremme i media mener jeg at jeg så et firma som reklamerte med at de gjorde motoren helt ren innvendig.
De brukte et fancy navn, alla *****Lyse.

Noen som ved hva jeg tenker på, og er det noe bra?

Ble litt svada, men pyttsann. :)
Har også hørt om dette, skal vist gjøre motor helt rein. Men bytt olje ofte så slipper man slike ting.

" Turbobiler = olje + filter minimum hver 10.000 km " bruk god synt olje :lol: :lol:
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 13 jan 2006, 11:13

Stemmer det at det finnes et "flush" system som rengjør motoren skikkelig innvendig.

Jeg jobber hos et stort firma som driver med verkstedutstyr og mener jeg har sett et sånt apparat en gang... Noe mer om åssen det fungerer og om det faktisk løser problemet veit jeg dessverre ikke.

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Forhindring av Oil Sludge

Legg inn av Stalfa » 13 jan 2006, 12:34

Bent N208 skrev:

" Turbobiler = olje + filter minimum hver 10.000 km " bruk god synt olje
Skifter hver ca 5kkm med Mazda'en og jeg ser ingen grunn til å skifte sjeldnere med en Saab, heller oftere. :)

Og jeg har fått et gyldig argument for å investere i bensinvarmer. :)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 13 jan 2006, 14:37

I min verden er det penga som styrer oljeskift.. olje er DYRT!
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 jan 2006, 19:23

KongerudN344 skrev:Stemmer det at det finnes et "flush" system som rengjør motoren skikkelig innvendig.

Jeg jobber hos et stort firma som driver med verkstedutstyr og mener jeg har sett et sånt apparat en gang... Noe mer om åssen det fungerer og om det faktisk løser problemet veit jeg dessverre ikke.
Har sett at Bilstein har eit slikt apparat som du sikkert meinar Kongerud. Ellers har en Forte og QMI som også påropar seg å rense motor/gir og andre komponentar ved hjelp av tilsettningsstoff som en set i olje/kjølevatn etc.

Men oljeskift er nok ei god "forsikring" imot slike ting. Å seie at olje er dyrt, den kjøper ikkje eg. Då bør en i tilfelle finne andre plassar å handle olje på, evt gå over til andre oljar.
Men la oss ikkje spore av til å diskutre oljeskiftintervall og oljemerkjer her, det finns plenyt med trådar dette har vore oppe i!

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 13 jan 2006, 23:28

Trur det er Qompaq vårt merke heter. Veit at en av selgerne kjørte en 9-5 som firmabil og skulle selge et slikt apparat til en SAAB forhandler. Han brukte sin egen bil for å demonstrere. De "slusha" motoren, som de kaller det, deretter skulle verkstedet plukke ut motoren og se på resultatet. Men det var vel heller nedslående for selgeren sin del, motoren var totalt ødelagt allerede... Så den trur jeg aldri blei satt inn igjen...

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 17 jan 2006, 15:28

Du kan rense motoren selv, billig og enkelt.

1) Tapp ut olja fra motoren, la olja renne ut til motoren er kald.
2) ta ut plugger, fjern sikring til tenning og sikring til bensinpumpa.
3) skru på tappepluggen igjen og fyll opp med 4liter diesel eller parafin.
4) Har du god tid så la dette stå over natta slik at gruffet i bunnpanna og oljesila løses opp, tapp deretter ut guffa og fyll opp med 4 nye liter med diesel/parafin.
4) roter motoren rundt på starteren 5-10 sekunder eller mere. Iallefall lenge nok til at oljetrykker stiger og motoren spyles innvendig med parafin/diesel. De hydraliske ventilløftere, oljekanaler, oljerør til turbo får en fin strøm av renesmiddel som løser opp guffa.
5) Pause etter behov, for at løsemiddelet får godgjøre seg.
6) Ny runde på starteren.
7) Pause etter behov, for at løsemiddelet får godgjøre seg.
....
....
8.) Tapp ut guffa og fyll på 4 nye liter med diesel eller parafin og gjenta punkt 3) til 8.) helt til det kommer ut ren væske. Da er motoren gullende ren.
9) Fyll på billig olje, start motoren og la den går på tomgang til den blir varm, tapp ut olja. For forsiktige sjeler, fyll på 4 liter nok en gang, ta en rolig kjøretur og tapp ut olja.
10) Bytt oljefilter og fyll på ny olje- og vipps ferdig.

Disclaimer: på eget ansvar selvfølgelig :D

Svar