Tikking i magnetventil, etter motorbytte (900 T8)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
button
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 345
Registrert: 20 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 298
Navn: Thomas Knappen
Bil: 900 '95 Turbo Coupe
Sted: Elverum
Kontakt:

Tikking i magnetventil, etter motorbytte (900 T8)

Legg inn av button » 14 jan 2006, 20:24

Etter rådebank i motoren (900 '87) har jeg nå tatt ut motoren og byttet blokk og toppen fra min gammle 900 T8 '84. Det gikk greit det, eneste modifikasjoen var at jeg måtte bare sette over en føler under termostathuset.

Motoren starter og går den nå, men det tikker i magnetventilen. Hvordan skal det kobles inn på den?
Jeg koblet det slik: W=Wastegate, C=Kompressor, R=("Retur"?) Slangen mellom luftfilter og turbo..?
Tikkingen er veldig ujevn. :?

Feilsøking:
Vi tenkte at det var bankesensoren som ikke satt med riktig moment.
- Så det vi da gjorde var å ta av ledningen til bankesensoren, og sette på en annen og hold denne i løse lufta slik at den ikke skulle gi "banke"-signal. Problemet ble ikke løst. :cry:

Håper det er noen som kan hjelpe meg her.. :please:

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 14 jan 2006, 20:34

Hatt problemer med dette, det var APC'n...(selve boksen)

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
button
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 345
Registrert: 20 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 298
Navn: Thomas Knappen
Bil: 900 '95 Turbo Coupe
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av button » 14 jan 2006, 20:41

Petter-900-T skrev:Hatt problemer med dette, det var APC'n...(selve boksen)

Petter
hmm.. ingen her i nærheten av elverum som har en apc-boks å låne meg??

hvilke modeller har lik apc-boks som meg da? har T16 lik?

Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 261
Registrert: 23 mai 2005, 01:00
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Legg inn av Vorpenes N459 » 14 jan 2006, 21:07

Kan bruke fra T16, samma greia
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 14 jan 2006, 22:12

Finnes kun 2 typer,

Under setet, frem til 86.

I innerskjermen fra 87

Samme plassering = samme funksjon.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
button
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 345
Registrert: 20 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 298
Navn: Thomas Knappen
Bil: 900 '95 Turbo Coupe
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av button » 18 jan 2006, 17:55

Petter-900-T skrev:Hatt problemer med dette, det var APC'n...(selve boksen)
Hadde håpet på at det var feilen med bilen min også... Men nå har jeg fått prøvd en annen, men magnetventilen oppførte seg likt.. :cry: :x

Noen forslag til hva annet det kan være? Noen som har koblingskjema til apc-systemet?

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 18 jan 2006, 19:11

knotten skrev:
Petter-900-T skrev:Hatt problemer med dette, det var APC'n...(selve boksen)
Hadde håpet på at det var feilen med bilen min også... Men nå har jeg fått prøvd en annen, men magnetventilen oppførte seg likt.. :cry: :x

Noen forslag til hva annet det kan være? Noen som har koblingskjema til apc-systemet?
da er det bare en ledning som har hoppa ut, eller ikke har blitt kobla til.. jeg var borti at ei ledning hadde blitt dratt ut i fra apc boksen, og magnetventilen tikka som FY!
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 18 jan 2006, 20:40

På cabben var bankesensoren under innsuget def. Skifta den til en som jeg visste var ok og tikkinga forsvant.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
button
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 345
Registrert: 20 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 298
Navn: Thomas Knappen
Bil: 900 '95 Turbo Coupe
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av button » 18 jan 2006, 22:06

Børre N17 skrev:På cabben var bankesensoren under innsuget def. Skifta den til en som jeg visste var ok og tikkinga forsvant.
Ja, men her har jeg to bankesensorer som jeg vet har fungert før.. så derfor anser jeg det som lite trolig..
Datapaal N526 skrev:da er det bare en ledning som har hoppa ut, eller ikke har blitt kobla til.. jeg var borti at ei ledning hadde blitt dratt ut i fra apc boksen, og magnetventilen tikka som FY!
Ja, derfor lurer jeg på om det finnes noen tegning over hvor ledningene i kontakten går henn og slik.. slik at det kanskje går ann å måle seg frem. (ellers tikker det ikke som "FY" hos meg, det kan være stille i opp til 30 sekunder innimellom.. ikke reagerer det på turtall eller noe..)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 18 jan 2006, 23:39

knotten skrev:
Børre N17 skrev:På cabben var bankesensoren under innsuget def. Skifta den til en som jeg visste var ok og tikkinga forsvant.
Ja, men her har jeg to bankesensorer som jeg vet har fungert før.. så derfor anser jeg det som lite trolig..
Datapaal N526 skrev:da er det bare en ledning som har hoppa ut, eller ikke har blitt kobla til.. jeg var borti at ei ledning hadde blitt dratt ut i fra apc boksen, og magnetventilen tikka som FY!
Ja, derfor lurer jeg på om det finnes noen tegning over hvor ledningene i kontakten går henn og slik.. slik at det kanskje går ann å måle seg frem. (ellers tikker det ikke som "FY" hos meg, det kan være stille i opp til 30 sekunder innimellom.. ikke reagerer det på turtall eller noe..)
her har du data på apc.. det er i fra en 89 mod. eneste jeg fan akkuratt nå... Ser du nederst på denne siden, så finner du MYE info om apc!! shekk den ut!
http://popeye.rty.nu/trimtips.htm

Bilde
Bilde
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar