Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Lars88
- Innlegg: 3
- Registrert: 09 feb 2006, 19:05
Legg inn
av Lars88 » 09 feb 2006, 19:10
Hallo alle sammen!
Trøstelageret har "knust" på en saab 900 til en bekjent av meg. Jeg fikk da oppdraget å skifte det! Har tatt av det svarte plastdekselet så man ser clutchen, skrudd ut de 3 umbrakoskruene som holder fast slavesylinderen, skrudd ut skruene som holder fast trykkplata, skrudd ut plastskruen sitter på akslingen og montert en skrue der istede, MEN så skal det visst være en låsering der man må ta av før man kan dra ut akslingen? Finner ikke den jeg
Kanskje noen her har autodata og kunne funnet tegning over clutchsystemet på 900?
-
kenny n277
- 1,5 bar

- Innlegg: 470
- Registrert: 25 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n 277
- Navn: Ken Roger Bjørgo
- Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
- Sted: Arendal
Legg inn
av kenny n277 » 09 feb 2006, 19:35
Låsering der har jeg aldri sett, det tror jeg ikke det er der, skal gå an å bare nappe den ut, har du satt trykk plata i spenn å? da går det an å få det inn igjen å, det er litt lurt,
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod
-
Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av Morten-N146 » 09 feb 2006, 21:14
Låseringen sitter rundt akslingen så det er bare å nappe den ut. Men det er en fordel å spenne opp cluthen med en ring inni trykkplata før den man tar ut pumpa. Du kan eventuelt bruke en litt grov kabel og legge rundt .
-
Lars88
- Innlegg: 3
- Registrert: 09 feb 2006, 19:05
Legg inn
av Lars88 » 09 feb 2006, 23:42
Takk for svar

Napper jeg ut låseringen, eller akslingen? Altså skal jeg bare nappe ut akslingen så følger låseringen med? Aldri bytta clutch på saab før, så fint at noen her hjelper meg litt!
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 10 feb 2006, 00:35
det er bare å nappe til med litt kraft.. så går det greit.. hvis du ikke har spennt opp trykkplata, så kan det bli problemer å få ut clutchen..
her ser du den låseringen det er snakk om.. det er bare en ring som sitter klemt rundt det sporet..
NB! se bort i fra "pil" gammel tegning..

-
Lars88
- Innlegg: 3
- Registrert: 09 feb 2006, 19:05
Legg inn
av Lars88 » 10 feb 2006, 00:49
Da får jeg prøve i morgen! Problemet med å spenne opp clutchen er at trøstelageret er ødelagt, så det er ingen montstand i clutchpedalen, den går i bånn uten motstand og spretter ut igjen. Får prøve med no spett og litt greier, kanskje jeg får spent den opp
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 10 feb 2006, 00:57
det finnes et sånn spesialverktøy til å gjøre dette, men da må trykkplata være fast.. en lang stang med ei "klo" på som presser in fjærbladene, slik at du får lagt i mellom.. Hør med ditt lokale saabverksted om du får låte eller noe..