Skifte clutch p? 900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Lars88
Innlegg: 3
Registrert: 09 feb 2006, 19:05

Skifte clutch på 900

Legg inn av Lars88 » 09 feb 2006, 19:10

Hallo alle sammen!

Trøstelageret har "knust" på en saab 900 til en bekjent av meg. Jeg fikk da oppdraget å skifte det! Har tatt av det svarte plastdekselet så man ser clutchen, skrudd ut de 3 umbrakoskruene som holder fast slavesylinderen, skrudd ut skruene som holder fast trykkplata, skrudd ut plastskruen sitter på akslingen og montert en skrue der istede, MEN så skal det visst være en låsering der man må ta av før man kan dra ut akslingen? Finner ikke den jeg :?
Kanskje noen her har autodata og kunne funnet tegning over clutchsystemet på 900?

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 09 feb 2006, 19:35

Låsering der har jeg aldri sett, det tror jeg ikke det er der, skal gå an å bare nappe den ut, har du satt trykk plata i spenn å? da går det an å få det inn igjen å, det er litt lurt,
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 09 feb 2006, 21:14

Låseringen sitter rundt akslingen så det er bare å nappe den ut. Men det er en fordel å spenne opp cluthen med en ring inni trykkplata før den man tar ut pumpa. Du kan eventuelt bruke en litt grov kabel og legge rundt .
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Lars88
Innlegg: 3
Registrert: 09 feb 2006, 19:05

Legg inn av Lars88 » 09 feb 2006, 23:42

Takk for svar :) Napper jeg ut låseringen, eller akslingen? Altså skal jeg bare nappe ut akslingen så følger låseringen med? Aldri bytta clutch på saab før, så fint at noen her hjelper meg litt!

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 10 feb 2006, 00:35

det er bare å nappe til med litt kraft.. så går det greit.. hvis du ikke har spennt opp trykkplata, så kan det bli problemer å få ut clutchen..

her ser du den låseringen det er snakk om.. det er bare en ring som sitter klemt rundt det sporet..
NB! se bort i fra "pil" gammel tegning..

Bilde
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Lars88
Innlegg: 3
Registrert: 09 feb 2006, 19:05

Legg inn av Lars88 » 10 feb 2006, 00:49

Da får jeg prøve i morgen! Problemet med å spenne opp clutchen er at trøstelageret er ødelagt, så det er ingen montstand i clutchpedalen, den går i bånn uten motstand og spretter ut igjen. Får prøve med no spett og litt greier, kanskje jeg får spent den opp

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 10 feb 2006, 00:57

det finnes et sånn spesialverktøy til å gjøre dette, men da må trykkplata være fast.. en lang stang med ei "klo" på som presser in fjærbladene, slik at du får lagt i mellom.. Hør med ditt lokale saabverksted om du får låte eller noe..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar