og900S (lucas) treg ? starte n?r varm
Moderator: Moderatorer
og900S (lucas) treg å starte når varm
Kan noen hjelpe meg med dette??
Når bilen er kald (dvs minusgrader) starter den med en gang, men med varmkjørt motor eller når det er mildt vær må den kjøres en stund på starteren før den tenner. Den er imidlertid lettstartet hvis den stoppes og startes igjen med en gang. Hva kan dette være??
En mulighet er bensinpumpa eller returventilen på denne, men det hjelper ikke å la tenninga stå på litt før starteren kobles inn, slik at pumpa får gått litt og opparbeidet bensintrykk. Bilen går dessuten veldig bra.
Kan det ha noe med lambdasensoren eller annen elektronikkskit å gjøre? Check engine har tent hver gang motoren har blitt varm og blitt kjørt på litt belastning i mange år, har fått det målt på Saab, men de finner ikke noe feil.
Bilen har BSR-chip og er ingen lavtrykksturbo lenger, men har prøvd med annen styreenhet, og det blir akkurat likedan.
Noen som har hatt lignende problem eller har ideer om hva det kan være??
mvh Ingvar
Når bilen er kald (dvs minusgrader) starter den med en gang, men med varmkjørt motor eller når det er mildt vær må den kjøres en stund på starteren før den tenner. Den er imidlertid lettstartet hvis den stoppes og startes igjen med en gang. Hva kan dette være??
En mulighet er bensinpumpa eller returventilen på denne, men det hjelper ikke å la tenninga stå på litt før starteren kobles inn, slik at pumpa får gått litt og opparbeidet bensintrykk. Bilen går dessuten veldig bra.
Kan det ha noe med lambdasensoren eller annen elektronikkskit å gjøre? Check engine har tent hver gang motoren har blitt varm og blitt kjørt på litt belastning i mange år, har fått det målt på Saab, men de finner ikke noe feil.
Bilen har BSR-chip og er ingen lavtrykksturbo lenger, men har prøvd med annen styreenhet, og det blir akkurat likedan.
Noen som har hatt lignende problem eller har ideer om hva det kan være??
mvh Ingvar
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Du kan starte med litt målingar på denne:Ingvar skrev:Kom til å tenke på at det kan være tempgiveren som sitter på innsuget, hvis denne er def skulle det resultere i at elektronikken tror motoren er kald hele tiden, og dermed pøser på med bensin. Dette kan vel også trigge check engine-lampa.
Høres dette logisk ut, eller er jeg ute og sykler nå?
0 grader: 5700-5900ohm
20 grader: 2400-2600ohm
40 grader: 1100-1300ohm
60 grader: 500-700ohm
80 grader: 300-400ohm
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Har ingen spesiellt god ide til deg da jeg ikke har holdt på mye med Lucas.
Men du sier at det ikke hjelper å ha tenninga på... Skal det hjelpe da? På 9000 med Bosch eller Trionic så starter ikke pumpa før den får signal fra tenning/veivakselgiver.. (mao så må starteren kjøres først).
Hvis du kommer på treffet søndag så kan jeg ta med ISAT'n slik at vi kan se om det lligger noen feilkoder der.... Kan også ta med verkstedbøkene så du kan få låne..
Men du sier at det ikke hjelper å ha tenninga på... Skal det hjelpe da? På 9000 med Bosch eller Trionic så starter ikke pumpa før den får signal fra tenning/veivakselgiver.. (mao så må starteren kjøres først).
Hvis du kommer på treffet søndag så kan jeg ta med ISAT'n slik at vi kan se om det lligger noen feilkoder der.... Kan også ta med verkstedbøkene så du kan få låne..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Helt riktig det, 900s med Lucas så starter bensinpumpa når tenning settes på. Releet slår til når tenning aktiveres og pumpa går i ca. 2 sekunder for å bygge opp bensintrykk så stopper den. Når nøkkel dreies videre og motoren starter så fyrer pumpa igjen.
PS. Hadde samme problem på min 900s rett etter kjøp.
Startet lett på kald motor. Check engine lyste "en gang iblandt". Men H****** var iblandt å starte på varm motor.
Det var en vaklete temp.føler, viste iskald motor når den egentlig var varm, resultatet var at motoren druknet i bensin. "Umulig" å starte.
Så hvis du måler en verdi som er normal, så betyr ikke dette at alt er iorden, det kan være vakkel.
Tips: hvis motoren er "umulig" å starte på grunn av druknet motor. Åpne panseret, fjern sikringen til bensinpumpa, sett deg inn og vri starteren rundt noen ganger med full gass, dette lufter motoren på en enkel måte.
Sett inn sikringen igjen og motoren starter
Mange bruker tungvindt måte med å fjerne plugger og renser disse, dette tar lang tid...
PS. Hadde samme problem på min 900s rett etter kjøp.
Startet lett på kald motor. Check engine lyste "en gang iblandt". Men H****** var iblandt å starte på varm motor.
Det var en vaklete temp.føler, viste iskald motor når den egentlig var varm, resultatet var at motoren druknet i bensin. "Umulig" å starte.
Så hvis du måler en verdi som er normal, så betyr ikke dette at alt er iorden, det kan være vakkel.
Tips: hvis motoren er "umulig" å starte på grunn av druknet motor. Åpne panseret, fjern sikringen til bensinpumpa, sett deg inn og vri starteren rundt noen ganger med full gass, dette lufter motoren på en enkel måte.
Sett inn sikringen igjen og motoren starter

Mange bruker tungvindt måte med å fjerne plugger og renser disse, dette tar lang tid...