Fjerne katalysator -> Saab 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Per-Ole
Innlegg: 4
Registrert: 08 mai 2003, 01:00
Sted: Fauske

Fjerne katalysator -> Saab 9000

Legg inn av Per-Ole » 08 mai 2003, 21:00

Kjøpte for ca. 2 mnd. siden en Saab 9000 CSE 1996 modell, med 2.0 i motor, (ikke turbo dessverre).
Skulle gjerne hatt litt mere "drag" i doningen.
Er det noen av dere som har forsøkt å fjerne katalysatoren på Saab?

Har fra før av en Audi 100 2,3 quattro hvor jeg fjernet innmaten i katalysatoren, men lot Lamdasonden stå igjen. Dette resulterte i merkbart
bedre "drag", lavere drivstofforbruk, samt bedre drakraft/dreiemoment.
Har hatt bilen på avgasskontroll, og verdiene var under minstekrav.
(Det er nødvendig med nytt olje- og luftfilter, samt motorolje før visning).

Har snakket med en del Saab-entusiaster som mente at også Saab'en "gled" gjennom kontroll uten katalysatoren.
Kan andre bekrefte/avkrefte dette?.

MVH Per-Ole :)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Fjerne katalysator -> Saab 9000

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 mai 2003, 21:46

Per-Ole skrev:Kjøpte for ca. 2 mnd. siden en Saab 9000 CSE 1996 modell, med 2.0 i motor, (ikke turbo dessverre).
Skulle gjerne hatt litt mere "drag" i doningen.
Er det noen av dere som har forsøkt å fjerne katalysatoren på Saab?
Har ikkje fjerne kat-en på ein slik, men faderen har ein 9000 CDE (M95) med same motor. Der vart bakre potte tom for innmat, og bilen gikk mycket betre. :) Men ny potte vart kjøpt, og prestandaen vart tilbake til det gamle kjedlige.

Per-Ole
Innlegg: 4
Registrert: 08 mai 2003, 01:00
Sted: Fauske

Fjerne katalysator -> Saab 9000

Legg inn av Per-Ole » 10 mai 2003, 20:05

Hei Hjelle, N6.

Takk for en rask tilbakemelding. Var vel egentlig forberedt på at bilen vil gå bedre dersom man fjernet en del motstand i eksosanlegget.

Det som er mest innterresant, er hvor vidt bilen kommer seg gjennom en avgasskontroll etter fjerning av katalysatoren.

Katalysatoren sitter for øvrig i den fremste potta, og har Lamdasonden plassert i avgassrøret like foran.


MVH Per-Ole :) :)

Geir-Ståle N15
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 56
Registrert: 19 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 15
Navn: Geir-Ståle Lid
Bil: Saab 900T16 9-5 aero 9-3 aero
Sted: Indre Billefjord

Legg inn av Geir-Ståle N15 » 10 mai 2003, 20:24

Ved fjærning av kat, vil det være normalt at den ikke vil klare kravene anngående utslipp da en kat bil ligger på 0 opp til ca 0,15 i co. Mens en slik motor uten kat vil gi ca 0,7 til 1,3 i co,( turboutgave). Å få nesten 0 i co uten kat = ingen forbrenning. Uansett lamdasånden må ikke fjærnes for det er den som gir motorstyringen beskjed om å gi mer eller midre bensin i forhold til luft, den steber etter å gi den opptimale luft bensinblandingen ca 1kg bensin på 14 kg luft. så den fungerer som en elektronisk co justerer.
Jeg vet ikke sikert men jeg tipper på en effektøkning på ca 5 - 15 % ved fjærning av kat, det vil jo gi litt. Er det kansje noen som vet effektøkningen mer nøyaktig ? :?
85 900 T16
01 9-5 AERO estate
08 9-3 AERO estate TTID

Per-Ole
Innlegg: 4
Registrert: 08 mai 2003, 01:00
Sted: Fauske

Fjerne katalysator -> Saab 9000

Legg inn av Per-Ole » 11 nov 2003, 09:47

Fjernet katalysatoren på forsommeren. Fikk først tak i en komplett katalysator fra en ”huggebil” som jeg fjernet innmaten i. Dette resulterte i alt for mye resonans i eksosanlegget. (Den tomme katalysatoren fungerte nærmest som en gitarkasse). Kappet av rørendene på katalysatorpotta inklusiv klemmene og sveiset inn en ny lyddemper istedenfor. Dette gav merkbart finere gange, med litt grovere lyd enn originalt. Bilen ble mye kvikkere i akselrasjon, men mistet dessverre seigdragningsevnen. Bensinforbruket ble ikke merkbart lavere.

Var innom bilverksted for å måle CO-en, og her kom første skuffelsen. Fikk den ikke lavere enn 0,55 til 0,65. (Øvre grense er 0,5).

I sommer hadde jeg campingvogn på slep, (1750 kg). Her kom andre skuffelse. Motoren måtte opp i 4 til 5 tusen omdreininger for å kunne dra ekvipasjen. Monterte derfor tilbake katalysatoren – noe som resulterte i at jeg kunne ligge et gir høyere langs landeveien. Bensinforbruket datt dessuten ned fra 1,6 til 1,4 liter pr. mil, (med vogna på slep).
Med andre ord er nok elektronikken/tenninga innstilt på at det skal være en viss motstand i eksosanlegget for å få ”riktig” ytelse.

Konklusjon: Gi beng i å trikse med katalysatoren og kjøp heller en Saab med turbo…………

Håper dette kan være interessant lensing for andre!!!!

MVH Per-Ole :)

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 11 nov 2003, 10:54

Hei, jeg vet om en som fikk sin bil gjennom kontroll uten kat. Men har misstanke om at bilen ble testet med kald motor. Når man betaler under 500,- for EU-kontroll har ikke verkstedet tid til å kjøre bilen varm, som de fleste sikkert vet må katalysatoren ha en viss temperatur før den fungerer skikkelig. Så jeg tror at mange verksteder jukser med kontrollen for å spare tid og penger. Dette er bare en teori fra min side og jeg har ingen bevis for dette.
Det man kan gjøre er å kjøpe fremre lydpotte fra Biltema for -88a eller elder, disse passer rett på, i alle fall frem til -92. Så kan man sette på katten en dag hvert 2. år :-)
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 12 nov 2003, 11:19

Fjernet katalysatoren på min 9000 aero (91), erstattet den med rake rør. Ikke noe problem på EU kontrollen etterpå. Har ikke blitt dårligere bunndrag som nevnt ovenfor. Effektøkningen kan jeg ikke uttale meg om da jeg samtidig byttet til 3" halvsats. Bensinforbruket har gått litt ned. Beholdt lambdasonden.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar