Trykkvakt som lekker...! Standardproblem?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Trykkvakt som lekker...! Standardproblem?

Legg inn av Griffin N430 » 19 apr 2006, 14:44

Har i lengre tid blitt plaget med at bilen begynte å hakke/fuske når jeg kom over 1 - 1,1 bar, men kom over feilen for litt siden, og det viste seg å være trykkvaktene (2 stk. som jeg bruker til styring av tillegsinnsprut) som hadde begynt å lekke...! Altså vacumlekkasje.... :evil: Rart det skal ha så stor innvirkning...! Er ikke de trykkvaktene bygd for å tåle noe særlig med trykk? Bilen har gått med trykk på bortimot 1,5-1,6 bar i lengre tid uten problemer, men nå sa trykkvaktene takk for seg...!

Noen som har vært borti lignende?? Kanskje de ikke tåler å bli justert for mye (den midtre skruen)??

Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 261
Registrert: 23 mai 2005, 01:00
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Legg inn av Vorpenes N459 » 19 apr 2006, 21:42

Bruker ikke folk å ta vekk trykkvakten da? har værtfall ikke noe trykkvakt jeg
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 19 apr 2006, 22:23

vorlas_N459 skrev:Bruker ikke folk å ta vekk trykkvakten da? har værtfall ikke noe trykkvakt jeg
den er til ekstrainnspruten, når vakta får et visst trykk, så bryter den en krets, fungerer som en bryter som slår på ekstra tilførsel av bensin.. er det ikke slik du har det?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 261
Registrert: 23 mai 2005, 01:00
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Legg inn av Vorpenes N459 » 19 apr 2006, 22:38

Har T8 jeg... er vel ikke ekstrainnsprut med meg da
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 19 apr 2006, 22:42

Datapaal N526 skrev:
vorlas_N459 skrev:Bruker ikke folk å ta vekk trykkvakten da? har værtfall ikke noe trykkvakt jeg
den er til ekstrainnspruten, når vakta får et visst trykk, så bryter den en krets, fungerer som en bryter som slår på ekstra tilførsel av bensin.. er det ikke slik du har det?
Eller slutter en krets! Stemmer det :wink:

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 20 apr 2006, 10:48

vorlas_N459 skrev:Har T8 jeg... er vel ikke ekstrainnsprut med meg da
dette er ikke noe orginalt, men noe han har laget selv for å få mer bensin på høyt turbotrykk... å da bruker han trykkvakta til å aktivere denne. ingen som har dette orginalt nei... jeg har også laget et slikt system, men foreløpig aktiverer det bare en diode... (blir vannpåsprut på IC etter hvert)

Griffin:
trykkvakta er vel en membran, og disse har det med å bli stive og morkne med årene, så det går lettere hull på, spesielt dersom trykket blir økt. Det samme skjedde med vakumklokka mi (tenninga)
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 20 apr 2006, 12:41

Hadde også planer om å lage water injection, bestilte en trykkvakt her inne på forumet ifjor, jeg fikk den og den lakk som en sil :roll:
Siden har prosjeket blitt liggende...

Tenkte å bruke en trykktank (med vann) som ble trykksatt av en billig 12V luftkompressor ala Biltema, med trykkbryter på i området 3-5 bar.
Og bruke trykkvakte som trigger.

Ville blitt et billig system, tror jeg...

Stilig effekt:
Når man startet bilen så starter kompressoren som trykksetter tanken til passe trykk,
ved høyt turbotrykk aktiveres WI, og luftkompressoren etterfyller etter behov.
Når man så stopper motoren, så kunne trykket i taken slippes ut men et tøft "psssssssssss" som på lastebiler med luftbremser :P Hadde nok fått mange rare blikk på parkeringsplasser :wink:

Svar