9000 lekk clutch

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

9000 lekk clutch

Legg inn av 9000 Geir N371 » 23 apr 2006, 15:51

Ble litt lei meg når eg kom ut no. Cluchen gikk rett i bånn. Er tomt i beholderen og en liten dam under bilen. Har dress og greier på meg pga familiebesøk så har ikke sett så nøye, men må vel ut og se seinere i kveld. (Derfor jeg ikke stiller på vårmønstring Bergen).

Tips?

Er vel kanskje en slange som har hoppet av? Men er det mulig å komme til greiene? Eller kan eg risikere at eg må ut med girkassen? :x

Hadde bilen inne for fire år siden og byttet clutch og slanger og begge sylindrene. Alt ble byttet. Men no e det lekk en plass.
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 23 apr 2006, 21:02

Vært ute og sjekket litt. Ser ut til at væsken kommer ut med girkassen. Der som det er noen gummitapper under. Ser ut til at det er svinghjulet jeg ser rett over der. Kan det stemme? Virker som det er noen kanaler på en måte som det kommer fra, renner ut der som de to nederste gummiproppene sitter. Ikke vet jeg. Dammen ligger rett under her.

Ikke væske eller tegn til lekasje med pedalene eller den slangen som går fram og ned i girkassen.

Blir dette dyrt er jeg redd bilen blir solgt etterpå. Blir litt lei når alt var nytt for fire år siden. Ikke har jeg penger til nok en reprasjon på clutchen heller. Girkassen har jeg ikke så lyst å skru ut selv.

Noen tips? Eller blir mitt neste innlegg på biler selges kanskje. :P :(
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Viking N1215
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 01 apr 2006, 02:27
Medlemsnummer: 1215
Navn: Sturla Hansen
Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
Sted: Stokmarknes

Legg inn av Viking N1215 » 23 apr 2006, 21:32

Tjahh!!
Defekt clutch-hovedsyllinder, eller trykkslanger er vel mitt tips??
Hovedsyllinderen kan du fikse selv , uten store utgifter!

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 23 apr 2006, 21:56

Hovedsylinderen er fin. Det er vel den som sitter med pedalene. Slangen frem til girkassen ser bra ut og.
Systemet lekker jo, så vesken må jo da komme ut en plass rundt slavesylinderen siden alt det andre ser bra ut, og den kommer du ikke til uten og ta ut gearkassen. :(
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Viking N1215
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 01 apr 2006, 02:27
Medlemsnummer: 1215
Navn: Sturla Hansen
Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
Sted: Stokmarknes

Legg inn av Viking N1215 » 23 apr 2006, 22:04

Tjahh, Da vet ikke jeg mere enn deg , er jeg redd, om både slanger og hovedsyllinder er okay, og joda, man må ut med kassen for å foreta renovering på Slave-syllinderen ja, så beklager der gitt

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 23 apr 2006, 22:28

slavesylinder?
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 23 apr 2006, 22:35

Slavesylinderen er nok synderen her ja så du må nok ut med kassa...

Høres litt rart ut at den ikke varer mer enn fire år :?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
doc N544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 11 sep 2005, 22:36
Sted: Fränsta, Sverige

Legg inn av doc N544 » 23 apr 2006, 23:19

TT N12 skrev:Slavesylinderen er nok synderen her ja så du må nok ut med kassa...

Høres litt rart ut at den ikke varer mer enn fire år :?
DEt synes jeg også, men ble den " bare " overhalt eller ble en helt ny montert ?
Geir N 371. Om du vill kan du jo forsöke å bekrefte att det er slavecylinderen som lekker.
Start med å löfte opp bilen på bukker. Plukk ut den av gummidingsene som sitter lavest i metallskjolden på nederdelen av girkassen.Fyll dertter bremsebeholderen med väske og luft etter den procedure som du bruker. ( Kan gjöres på flere måter ) La en kamerat studere undersiden av bilen og når du har trampet x antal ganger og dere ser att nivået i bremsebeholderen har minsket, bör det komme bremseväske ut fra girkassen der gummidingsen satt.

Gjör det det, vet du att feilen sitter i slavecylinderen, dessverre.
Men det finns en liten, liten mulighet att det er kontetningen som har gitt opp ( kan vibrere upp en sjelden gang). Så sjekk den ( Det er blindröret som har en nippel montert överst på seg og som du ser i den lille luka ovenpå girkassen fremme ved motoren )

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 24 apr 2006, 10:43

doc N544 skrev:
TT N12 skrev:Slavesylinderen er nok synderen her ja så du må nok ut med kassa...

Høres litt rart ut at den ikke varer mer enn fire år :?
DEt synes jeg også, men ble den " bare " overhalt eller ble en helt ny montert ?
Geir N 371. Om du vill kan du jo forsöke å bekrefte att det er slavecylinderen som lekker.
Start med å löfte opp bilen på bukker. Plukk ut den av gummidingsene som sitter lavest i metallskjolden på nederdelen av girkassen.Fyll dertter bremsebeholderen med väske og luft etter den procedure som du bruker. ( Kan gjöres på flere måter ) La en kamerat studere undersiden av bilen og når du har trampet x antal ganger og dere ser att nivået i bremsebeholderen har minsket, bör det komme bremseväske ut fra girkassen der gummidingsen satt.

Gjör det det, vet du att feilen sitter i slavecylinderen, dessverre.
Men det finns en liten, liten mulighet att det er kontetningen som har gitt opp ( kan vibrere upp en sjelden gang). Så sjekk den ( Det er blindröret som har en nippel montert överst på seg og som du ser i den lille luka ovenpå girkassen fremme ved motoren )
Ganske sikker på at det renner ut der med gummiproppene. Skal fylle på og sjekke seinere. Bilen står hjemme hos mine foreldre nå så det blir vel om et par dager. Kikket i den luken oppe på girkassen (i full fart), så bra ut der.

Når jeg hadde den inne for fire år siden byttet verkstedet alt med nye orginale deler. Men ikke Saab verksted. Har en mistanke om at de rotet litt. Hadde en del problemer og hadde girkassen ute et par ganger. De skylte på at de hadde fått feil deler fra Saab. Husker ikke helt dette, for det var noen måneder etter at jeg hadde fått bilen og ikke hadde så mye peilig.
Så jeg har lyst å levere den på Saab denne gangen og be dem sjekke at det er montert rett. Vet ikke om det kan være noe sånt? Surt i alle fall. Har ikke lyst å begynne med girkassen selv. :(
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 24 apr 2006, 14:56

bytta nettop slave pumpe på saaben..møkkete jobb as...
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Svar