Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
banes
- Innlegg: 4
- Registrert: 06 okt 2003, 01:00
- Sted: Øvre Årdal
Legg inn
av banes » 14 nov 2003, 00:10
Hei !
Skal bytte girolje på min 9000 16v 88 mod. ( 5 tr, manuell)
Siden jeg ikke har instruksjonsboka lurte jeg på om noen kunne fortelle meg hvilken olje jeg skal bruke å hvor mye som går på et skift ??
Håper noen kan hjelpe meg

-
Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Trond N47 » 14 nov 2003, 10:14
Vanlig mineralolje 10W40.
Jeg kjøper den hos SAAB-forhandler og får samme olje som benyttes originalt. Sikkert ikke noe i veien med andre merker, men bruk ikke billigoljer på girkassa, da den skal vare lengre enn motoroljen.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
Øyvind
- 1,5 bar

- Innlegg: 466
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Øyvind » 14 nov 2003, 12:37
Hei, hvis du finner en måte å få ut den gamle oljen på så vil jeg jerne vite det. Jeg har skiftet olje noen ganger på 9000 kasse og har ikke funnet noen god måte å gjøre det på. Kanskje det er noe nandre på forumet som har en god og enkel! løsning på dette ?
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-
Gjest
Legg inn
av Gjest » 15 nov 2003, 15:24
noen har avtapingsplug og noen har det ikke, har du ikke avtapingsplug må du demontere venstre innerskjerm og demontere dekslet på enden av girboxen siter med ca 10 stk skruer 12mm kop
-
Øyvind
- 1,5 bar

- Innlegg: 466
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Øyvind » 17 nov 2003, 09:19
Det er ikke noe deksel på 9000 kassene, det går ann å dra ut indre drivknute fra diff huset. Men detter er ikke så snart gjort, og kreveer litt utstyr. Girkassene etter 96 har avtapningsplugg.
Har vurdert å bruke drill på kassen og sette i en skrue etterpå, men det er liksom litt drøyt.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-
banes
- Innlegg: 4
- Registrert: 06 okt 2003, 01:00
- Sted: Øvre Årdal
Legg inn
av banes » 19 nov 2003, 18:39
Hei !
Takker for mangen gode svar men lurer fortsatt på om noen vet hvor mye olje det går på et skift ???
Tenkte å bruke Statoil sin 10-40 mineralolje , regner med at dette skulle går bra
Skal heller komme tilbake med hvordan vi løser avtappingen, skal også skifte lager og tetninger på venstre sida på kassa å regner med at meste parten av olja kommer rennende ut når vi har demontert.
Håper på svar

-
Øyvind
- 1,5 bar

- Innlegg: 466
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Øyvind » 20 nov 2003, 09:20
Hei du trenger ikke å vite akkurat hvor mye olje som skal på, da du har peilepinne som sitter fast i påfyllingstroppen. Men jeg tror det går i overkant av 2 liter på den. Drar du ut lagret på venstre side renner all oljen ut, så den er grei. Husk at du må ha skikkelig utstyr for å dra ut lagersetet på venstre side.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-
Gjest
Legg inn
av Gjest » 20 nov 2003, 15:24
Er det ikke like greit å suge ut oljen via peilehullet? Passer man på å få slangen helt ned i bunnen, bør man få med seg det meste av oljen.
På mine 900 bruker jeg kun syntetisk olje på girkassen. (QS eller SAAB's egen)
Gir en mye mer smidig kasse, spesielt på vinterstid.
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 20 nov 2003, 15:45
Anonymous skrev:Er det ikke like greit å suge ut oljen via peilehullet? Passer man på å få slangen helt ned i bunnen, bør man få med seg det meste av oljen.
På mine 900 bruker jeg kun syntetisk olje på girkassen. (QS eller SAAB's egen)
Gir en mye mer smidig kasse, spesielt på vinterstid.
Sian vi pratar 900 og girolje, kva måte er den beste å bytte på der?
Må bytte girolje (og motorolje for den del) når han kjem ut av opplag tenkjer eg.
-
Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
-
Kontakt:
Legg inn
av Kristian N70 » 20 nov 2003, 15:55
bare å skru ut pluggene i bånn det, gearet er 12mm umbrako...
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
-
Gjest
Legg inn
av Gjest » 20 nov 2003, 16:41
Ikkje på '93 900, der e pluggen borte vekk. Løys skruane til diff. dekselet i bakenden av kassa, og oljen renn ut (bør ver varmkjøyrt for å få oljen tynn og fin, slik at han renn)
Mineralsk 10-40 funkar greit, men bytt minst kvar 40.000 km, eller ein gong i året. Oljen som renn ut lignar da mest på Coca-Cola med glitter.
Det samme gjeld egentlig servostyringa og, bytt servoolje minst på kvar 40.000 eller ein gong i året. Bruk Saab sin eigen servoolje, og ikkje bland den med andre, for då blir det graut.
Hvis ikkje du gjer dette, vil korkje girkassa eller servostyringa gå lenger enn 200-250.000 uten å bli kaputt.
Møttemjøl racing, for tida ikkje innlogga.
-
Øyvind
- 1,5 bar

- Innlegg: 466
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Øyvind » 21 nov 2003, 10:31
For det første kan man ikke blande sammen råd for 9k kasser og 900, da det er to forskjellige verdener. For det andre skla man IKKE bruke syntetisk olje på 9k kasser, hvis man ikke er 100% sikker på hva man gjør.
Jeg har prøvd å suge ut oljen via peilepinnen, problemet er at man ikke får slangen helt ned i diff huset. Dermed blir den delen av olje med bunnfall liggende i gjen. På gamle 9k kasser uten peilepinne er det en nivåplugg ved siden av spedometerdrevet, via denne får man en slange ned i diffen og får sugd ut nesten all oljen. Men ettersom det her er snakk om en bil fra -88 vil dette ikke være et alternativ.
Man kan eventuelt skifte olje i flere omganger slik at oljen slom ligger i gjen fortynnes. Men man får dessverre aldrig ut bunnfall av kassen, slik som på 900 med avtapningsplugg.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t