3syl 2t er ok men,ikke 3syl turbo
Moderator: Moderatorer
3syl 2t er ok men,ikke 3syl turbo
Har en 86 mod 900t 8v. Den starter på 2 og 3 sylindre når den er kald eller halvarm etter å ha stått litt. For å få den til å gå på alle må den ruses i ca 30 sek. Da kommer nr 4 gradvis. Har byttet toppakning og sjekkek den for sprekker,alt ok. Har noen noen gode tips? mottas med takk............
start med tendingsdeler, så går du over å måler kompen, så tar du å bytter på dysene. da ser du om det endrer seg.. hvis det gjør det, så har du problemet.. jeg veit desverre ikke om noe std. problem, så det er bare å gå over ulike ting.. det høres ut som vann i sylindera, men siden du har bytta topppakning, så skal det jo være ganske så tett..
Mvh. Pål
Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Min 900i -88 oppførte seg på samme måte som du beskriver. Og dette begynte omtrent en måned etter toppakningsbytte. Har du prøvd å sette bilen igang når den ikke sviver på alle sylindrene? (altså kjøre) Da dauet ihvertfall min motor med en gang. Og det var vanskelig å ruse den, den ville liksom ikke lenger opp i turtall. Passer dette også med din?
Dette skapte ihvertfall mye hodebry for meg, pluggene ble sotete og oljete, og fjuskinga kom oftere og oftere. Til slutt nesten hver dag.
En dag byttet jeg olje(ikke bare etterfylling) og oljefilter, og problemet kom ihvertfall ikke tilbake iløpet av de to neste månedene før jeg solgte bilen!
Jeg vet ikke om det er samme problemet du har, men det skader jo ikke med ny olje og filter da, så du kan jo håpe
EDIT: jeg byttet både til riktige NGK-plugger, og riktig moment, uten hell.
Dette skapte ihvertfall mye hodebry for meg, pluggene ble sotete og oljete, og fjuskinga kom oftere og oftere. Til slutt nesten hver dag.
En dag byttet jeg olje(ikke bare etterfylling) og oljefilter, og problemet kom ihvertfall ikke tilbake iløpet av de to neste månedene før jeg solgte bilen!

Jeg vet ikke om det er samme problemet du har, men det skader jo ikke med ny olje og filter da, så du kan jo håpe

EDIT: jeg byttet både til riktige NGK-plugger, og riktig moment, uten hell.
Sist redigert av Eirik N396 den 24 mai 2006, 15:53, redigert 1 gang totalt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Som Datapaal sier, begynn med tenninga. Det første punktet da bør være å bytte plugger! Sett i NGK BP7ES (det var en T8, var det ikke?) og dra til med moment, 27Nm.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Magnus N592
- 0.7 bar
- Sted: Trondheim
Hadde samme problemet med min første bil.. Ja, ikke allverden å snakke om, men en Fiat Abarth 180 TC (originalt 130TC) (noen år siden dette..).
Fant ut at det var pluggene på den ihvertfall, måtte bytte til "varmere" plugger (eller hva det nå var..). Uansett, bilen ble den, med nye plugger, og jeg hadde prøvd å gjøre ALT for å få den til! Jeg byttet topp, topp-pakning, olje + filter, overhalte den til Autotrim (+trimmet litt), byttet alle pakninger osv. osv. Og det som endeling fikk den til å gå ordentlig, var nye plugger!
Fikk hjelp til å finne utav hvilke plugger som passet, da de originale kun virket en uke eller to. Fikk tips av en "motorekspert" om å bytte til plugger som tålte høyere temperatur/kompresjon eller noe sånt, å da ble alt plutselig helt 100%!
IKKE sikkert dette gjelder for din, men kjenner igjen symptomene, jeg stod også å ruset bilen litt for å få den til å gå på alle 4 sylindrene, da den ofte startet på 2 eller 3. Uansett et tips, og plugger er ikke så dyrt som mye annet..
Om ikke er det mange kompetente Saab-folk her som har mange gode tips om det ikke hjelper!
Uansett, lykke til!!
Mvh
Magnus
Fant ut at det var pluggene på den ihvertfall, måtte bytte til "varmere" plugger (eller hva det nå var..). Uansett, bilen ble den, med nye plugger, og jeg hadde prøvd å gjøre ALT for å få den til! Jeg byttet topp, topp-pakning, olje + filter, overhalte den til Autotrim (+trimmet litt), byttet alle pakninger osv. osv. Og det som endeling fikk den til å gå ordentlig, var nye plugger!
Fikk hjelp til å finne utav hvilke plugger som passet, da de originale kun virket en uke eller to. Fikk tips av en "motorekspert" om å bytte til plugger som tålte høyere temperatur/kompresjon eller noe sånt, å da ble alt plutselig helt 100%!
IKKE sikkert dette gjelder for din, men kjenner igjen symptomene, jeg stod også å ruset bilen litt for å få den til å gå på alle 4 sylindrene, da den ofte startet på 2 eller 3. Uansett et tips, og plugger er ikke så dyrt som mye annet..
Om ikke er det mange kompetente Saab-folk her som har mange gode tips om det ikke hjelper!
Uansett, lykke til!!
Mvh
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
- Frode N073
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
eg hadde det sama problemet med den gamle t8'aen eg hadde. den fremste sylinderen kødda det te. (syl. 4 tror eg det va. Kjøpte de dyre NGK pluggane som den bilen ska ha men de konka ut så eg fortsatte med någen billigare mens eg feilsøkte. itte møye om og men så kom eg fram te at det måtte ver styretrykksventilen som lagde kvalm. Fekk iallefall det svaret på STCS. Bytta aldri den siden den koste ny 4500,- hos SAAB og e ikkje så lett å få tak i brukt. iallefall ikkje då.
Leverte dysene inn te et Bosch verksted for test men de va i orden.
Du kan og prøva å kobla i fra kaldstartsdyså då den kan laga problem. Du klare deg fint uten den.
Eg merka det va sot rondt de ytterste pluggane og mest på den ytterste. Dette kom visst av at'an slo øve av ein ellår aen grunn. fant aldri ut ka det egentligt før eg solgt'an.
Mitt tips e å prøva å få bygd om te T16 ellår elektronisk sprut då det mekaniska innsprutet e et h****** å feilsøka på.
Leverte dysene inn te et Bosch verksted for test men de va i orden.
Du kan og prøva å kobla i fra kaldstartsdyså då den kan laga problem. Du klare deg fint uten den.
Eg merka det va sot rondt de ytterste pluggane og mest på den ytterste. Dette kom visst av at'an slo øve av ein ellår aen grunn. fant aldri ut ka det egentligt før eg solgt'an.
Mitt tips e å prøva å få bygd om te T16 ellår elektronisk sprut då det mekaniska innsprutet e et h****** å feilsøka på.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt