3syl 2t er ok men,ikke 3syl turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
saab 96
Innlegg: 7
Registrert: 22 des 2004, 01:00
Sted: bergen

3syl 2t er ok men,ikke 3syl turbo

Legg inn av saab 96 » 24 mai 2006, 12:45

Har en 86 mod 900t 8v. Den starter på 2 og 3 sylindre når den er kald eller halvarm etter å ha stått litt. For å få den til å gå på alle må den ruses i ca 30 sek. Da kommer nr 4 gradvis. Har byttet toppakning og sjekkek den for sprekker,alt ok. Har noen noen gode tips? mottas med takk............

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 24 mai 2006, 13:03

start med tendingsdeler, så går du over å måler kompen, så tar du å bytter på dysene. da ser du om det endrer seg.. hvis det gjør det, så har du problemet.. jeg veit desverre ikke om noe std. problem, så det er bare å gå over ulike ting.. det høres ut som vann i sylindera, men siden du har bytta topppakning, så skal det jo være ganske så tett..

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 24 mai 2006, 13:05

Min 900i -88 oppførte seg på samme måte som du beskriver. Og dette begynte omtrent en måned etter toppakningsbytte. Har du prøvd å sette bilen igang når den ikke sviver på alle sylindrene? (altså kjøre) Da dauet ihvertfall min motor med en gang. Og det var vanskelig å ruse den, den ville liksom ikke lenger opp i turtall. Passer dette også med din?

Dette skapte ihvertfall mye hodebry for meg, pluggene ble sotete og oljete, og fjuskinga kom oftere og oftere. Til slutt nesten hver dag.

En dag byttet jeg olje(ikke bare etterfylling) og oljefilter, og problemet kom ihvertfall ikke tilbake iløpet av de to neste månedene før jeg solgte bilen! :)

Jeg vet ikke om det er samme problemet du har, men det skader jo ikke med ny olje og filter da, så du kan jo håpe :wink:

EDIT: jeg byttet både til riktige NGK-plugger, og riktig moment, uten hell.
Sist redigert av Eirik N396 den 24 mai 2006, 15:53, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 24 mai 2006, 15:39

Som Datapaal sier, begynn med tenninga. Det første punktet da bør være å bytte plugger! Sett i NGK BP7ES (det var en T8, var det ikke?) og dra til med moment, 27Nm.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 28 des 2005, 23:51
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 24 mai 2006, 19:26

Hadde samme problemet med min første bil.. Ja, ikke allverden å snakke om, men en Fiat Abarth 180 TC (originalt 130TC) (noen år siden dette..).
Fant ut at det var pluggene på den ihvertfall, måtte bytte til "varmere" plugger (eller hva det nå var..). Uansett, bilen ble den, med nye plugger, og jeg hadde prøvd å gjøre ALT for å få den til! Jeg byttet topp, topp-pakning, olje + filter, overhalte den til Autotrim (+trimmet litt), byttet alle pakninger osv. osv. Og det som endeling fikk den til å gå ordentlig, var nye plugger!
Fikk hjelp til å finne utav hvilke plugger som passet, da de originale kun virket en uke eller to. Fikk tips av en "motorekspert" om å bytte til plugger som tålte høyere temperatur/kompresjon eller noe sånt, å da ble alt plutselig helt 100%!

IKKE sikkert dette gjelder for din, men kjenner igjen symptomene, jeg stod også å ruset bilen litt for å få den til å gå på alle 4 sylindrene, da den ofte startet på 2 eller 3. Uansett et tips, og plugger er ikke så dyrt som mye annet..
Om ikke er det mange kompetente Saab-folk her som har mange gode tips om det ikke hjelper!

Uansett, lykke til!!

Mvh
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 24 mai 2006, 21:41

Prøv dyserens også . Mulig det hjelper :D
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 24 mai 2006, 21:59

eg hadde det sama problemet med den gamle t8'aen eg hadde. den fremste sylinderen kødda det te. (syl. 4 tror eg det va. Kjøpte de dyre NGK pluggane som den bilen ska ha men de konka ut så eg fortsatte med någen billigare mens eg feilsøkte. itte møye om og men så kom eg fram te at det måtte ver styretrykksventilen som lagde kvalm. Fekk iallefall det svaret på STCS. Bytta aldri den siden den koste ny 4500,- hos SAAB og e ikkje så lett å få tak i brukt. iallefall ikkje då.
Leverte dysene inn te et Bosch verksted for test men de va i orden.
Du kan og prøva å kobla i fra kaldstartsdyså då den kan laga problem. Du klare deg fint uten den.

Eg merka det va sot rondt de ytterste pluggane og mest på den ytterste. Dette kom visst av at'an slo øve av ein ellår aen grunn. fant aldri ut ka det egentligt før eg solgt'an.

Mitt tips e å prøva å få bygd om te T16 ellår elektronisk sprut då det mekaniska innsprutet e et h****** å feilsøka på.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Svar