Oil sludge?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 09 mai 2006, 14:40

ut218 skrev:MELD DERE INN I NAF eller uansett, ta uavhengig naf test som konkluderer om oljen. Ikke la saab skifte den før. Få svart på vitt at det har vært oljeproblemer etter sørvis. Du må for all del få fagfolk på din side. Så slipper du å bli overkjørt av sjefsmekanikeren...
Skynd dere..
Det er nok lurt, er allerede NAF-medlem. Men nå ser det da ut til å ordne seg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
ScaabN451
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 100
Registrert: 07 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: N451
Navn: Øystein Solsvik
Bil: MY98 9-5 2.3t steg1
Sted: Vestby, Akershus
Kontakt:

Legg inn av ScaabN451 » 12 mai 2006, 22:11

Er det normalt med raslelyd fra T-7motor? akkurat som en sliten to-takter...minner meg om gammal trimma moped :) , jeg bytter olje og filter hver 5000-6000km det burde jo motoren like :D
-98 9-5 2.3turbo
-87 9000 turbo, Levert til Hoggern..snufs

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 13 mai 2006, 08:11

Jeg har iallfall aldri hørt det, sjekk kamaksel- og balanseakselkjede. Hvor langt har den gått?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TurboRoger_N486
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 192
Registrert: 30 jul 2005, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TurboRoger_N486 » 13 mai 2006, 16:06

Min motor begynte med raslelyd fra balansekjedet muligens... noen mndr etterpå havarerte motoren... Da var den gått 78000 km
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski

Brukeravatar
ScaabN451
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 100
Registrert: 07 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: N451
Navn: Øystein Solsvik
Bil: MY98 9-5 2.3t steg1
Sted: Vestby, Akershus
Kontakt:

Legg inn av ScaabN451 » 13 mai 2006, 19:17

Min har nå gått 192000km,den hadde gått 166000 i april 2005 da jeg kjøpte den på Saabhuset Skøyen, så den har fått kjørt seg,ja! Alle servicer fram til 166000 km også har jeg bytta olje hver 5000-6000km selv...
-98 9-5 2.3turbo
-87 9000 turbo, Levert til Hoggern..snufs

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 23 mai 2006, 09:28

Da er 9-5en oppgradert! Siste utgave av veivhusvent. på plass, den fikk de gratis. Det de betalte for var nytt oljeskift. Tipper fattern betalte med glede, da 9-5en er den eneste bilen han har følt seg trygg i de siste åra (begynner å bli godt voksen).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 23 mai 2006, 10:33

Veivhusventilasjonen? Noe flere burde tenke på, eller var det spess den bilen?
Jeg har også hørt "skrasle" lyder fra motoren. Minner litt om register kjede lyder eller noe.
Jaja, skulle vel bare mangle at motoren går til dunndass...
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 23 mai 2006, 10:43

matrox skrev:Veivhusventilasjonen? Noe flere burde tenke på, eller var det spess den bilen?
Jeg har også hørt "skrasle" lyder fra motoren. Minner litt om register kjede lyder eller noe.
Jaja, skulle vel bare mangle at motoren går til dunndass...
Er ikke spesielt den bilen, men T7-motorer generelt, fram til 2005 (?). Bilen til foreldra mine hadde svarte klumper i olja. Verkstedet hadde ikke merka noe, men jeg peila heldigvis olja på den en dag jeg trengte stort bagasjerom og byttelånte med 900n.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 28 mai 2006, 22:51

Har du klumper i oljen er det jo unektelig unormal slitasje på motoren. Og da kan jo motoren være mye mer slitt enn den burde. Synes ikke egentlig gratis veivhusventilasjon er noe å rope hurra for. Har man garanti for at ikke skaden viser seg senere, med tap av oljetrykk, slitte ventilforinger, veivlagre og ødelagt turbo ved 130000km? Flere enn meg som synes det er litt tafatt med gratis skifte av veivhusventilasjon, og ny olje da? Oljen må aldri kjøres så lenge at den klumper seg... Det er på grensa til at jeg ville krevd byttemotor.
2002 9-5 Aero automat

Svar