Batteribøy og downpipe til og900 er ikke nødvendigvis samme delen. 3" downpipe kan også monteres etter 90 grader knekken som orginalt sitter rett etter turboen. Jeg har batteribøy på min, definitivt verdt jobben med å flytte batteriet.Viggen-51 skrev:Til dere som har batteribøy/downpipe på og900'ene deres (jeg går utifra at det her er snakk om samme delen...?? ):
Har dere kjøpt den på Speedparts?
Finnes det kun som 3" ? og av fabrikat JT ?
Kan man få de i rustfritt stål?
Skal downpipen monteres direkte på turboen, og passer den da på alle turboer som har vært levert til saab900 fram til 1993? (samme boltavstand på alle?)
Eller har dere laga dem selv? (evt. en svetskunnig polare..)
Og så noen spørsmål som dukker opp i forbindelse med montering av batteribøy:
Man må vel flytte batteriet i tilfelle montering av downpipe, men hvor setter dere det? I bag.rommet?
I tilfelle det settes i bag.rommet: trenger man da 2 like lange ledninger/kabler fra motorrommet, eller er det nok med 1 lang rød (+) , og en kort svart (-) (den svarte kan vel jordes like ved der batteriet står montert?).
Mye mas dette, men det er sikkert noen i klubben som har peil, og kan hjelpe meg ihvertfall med noe av dette?
Jeg kjøpte på speedparts. Kjører du bil uten katalysator kan du med fordel kutte ned til 2,5" etter lyddemperen (eventuelt ha to lyddempere), fordi eksosen der er kaldere og tar mindre plass. Får bare turbulens baki der med 3" (mer støy). Har du katalysator blir det ikke mye støy med 3" hele veien og en lyddemper (jeg har det og merker liten forskjell mot orginal). 2,5" må kjøpes annet sted, og du får ikke skrudd på orginal katalysator fordi overgangen følger med "vanlig" 3" downpipe som følger med helsatsen fra speedparts. (Du må altså kjøpe BÅDE 3" helsats OG batteribøy!! IDIOTISK!! Skulle tro det var mulig å kjøpe halvsats og batteribøy)
Det er JT, laget i alubelagt stål, burde holde bra.
Speedparts selger to forskjellige batteribøyer, for 79-88 og for 88-93 (med lambdauttak). Monteres nesten rett på turboen, sitter ei plate mellom turboen og den orginale 90 graderen. Den skal du la sitte. Passer sikkert alle.
Når det gjelder batteri har jeg satt mitt på venstre sida foran, du må enten ofre orginalintercooleren (den er jo for liten i alle tilfelle) eller luftfilterboksen for å få plass. Akkurat nå har jeg trøkt dit både batteri, luftfilterboks og ic, fordi jeg har stor ic på sveising. Måtte ta av snorkelen til luftfilterboksen for å få plass, ingen god løsning.
Å ha batteriet på venstre side har noen fordeler, du får det lenger bak enn på høyre sida (vekt), du kan korte ned på kabelen til starteren (tipper en bil med batteriet i bagasjen kan bli litt lei å starte i -30 grader) og du slipper induksjonsskapt magnetfelt i kupeen pga kabelen til bagasjerommet. Dette har vært påpekt på nyere biler som har batteriet bak orginalt.
GLT vil synke pga mindre mottrykk, så det må du justere opp med WG-stanga. Mitt falt til 0,3 bar.