3" downpipe, kun fordeler ?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Frågor...

Legg inn av Ingvar N629 » 03 jun 2006, 15:26

Viggen-51 skrev:Til dere som har batteribøy/downpipe på og900'ene deres (jeg går utifra at det her er snakk om samme delen...?? ):

Har dere kjøpt den på Speedparts?
Finnes det kun som 3" ? og av fabrikat JT ?
Kan man få de i rustfritt stål?
Skal downpipen monteres direkte på turboen, og passer den da på alle turboer som har vært levert til saab900 fram til 1993? (samme boltavstand på alle?)

Eller har dere laga dem selv? (evt. en svetskunnig polare.. :wink: )

Og så noen spørsmål som dukker opp i forbindelse med montering av batteribøy:

Man må vel flytte batteriet i tilfelle montering av downpipe, men hvor setter dere det? I bag.rommet?

I tilfelle det settes i bag.rommet: trenger man da 2 like lange ledninger/kabler fra motorrommet, eller er det nok med 1 lang rød (+) , og en kort svart (-) (den svarte kan vel jordes like ved der batteriet står montert?).

Mye mas dette, men det er sikkert noen i klubben som har peil, og kan hjelpe meg ihvertfall med noe av dette? :oops:
Batteribøy og downpipe til og900 er ikke nødvendigvis samme delen. 3" downpipe kan også monteres etter 90 grader knekken som orginalt sitter rett etter turboen. Jeg har batteribøy på min, definitivt verdt jobben med å flytte batteriet.

Jeg kjøpte på speedparts. Kjører du bil uten katalysator kan du med fordel kutte ned til 2,5" etter lyddemperen (eventuelt ha to lyddempere), fordi eksosen der er kaldere og tar mindre plass. Får bare turbulens baki der med 3" (mer støy). Har du katalysator blir det ikke mye støy med 3" hele veien og en lyddemper (jeg har det og merker liten forskjell mot orginal). 2,5" må kjøpes annet sted, og du får ikke skrudd på orginal katalysator fordi overgangen følger med "vanlig" 3" downpipe som følger med helsatsen fra speedparts. (Du må altså kjøpe BÅDE 3" helsats OG batteribøy!! IDIOTISK!! Skulle tro det var mulig å kjøpe halvsats og batteribøy)

Det er JT, laget i alubelagt stål, burde holde bra.

Speedparts selger to forskjellige batteribøyer, for 79-88 og for 88-93 (med lambdauttak). Monteres nesten rett på turboen, sitter ei plate mellom turboen og den orginale 90 graderen. Den skal du la sitte. Passer sikkert alle.

Når det gjelder batteri har jeg satt mitt på venstre sida foran, du må enten ofre orginalintercooleren (den er jo for liten i alle tilfelle) eller luftfilterboksen for å få plass. Akkurat nå har jeg trøkt dit både batteri, luftfilterboks og ic, fordi jeg har stor ic på sveising. Måtte ta av snorkelen til luftfilterboksen for å få plass, ingen god løsning.
Å ha batteriet på venstre side har noen fordeler, du får det lenger bak enn på høyre sida (vekt), du kan korte ned på kabelen til starteren (tipper en bil med batteriet i bagasjen kan bli litt lei å starte i -30 grader) og du slipper induksjonsskapt magnetfelt i kupeen pga kabelen til bagasjerommet. Dette har vært påpekt på nyere biler som har batteriet bak orginalt.

GLT vil synke pga mindre mottrykk, så det må du justere opp med WG-stanga. Mitt falt til 0,3 bar.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Viggen-51
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: 51
Bil: 9-3 Viggen Cab.
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Litt mer...

Legg inn av Viggen-51 » 03 jun 2006, 16:26

Takk for et bra svar.

Tror ikke jeg klarer å få plass til batteriet på v.side, selv om jeg "flytter" :wink: både intercooler og luftfilterboks, men skal definitivt sjekke etter!

Har ikke kat. (en av de siste uten), men tenkte det hadde vært OK med lamda-uttak på batteribøyen likevel? Da har man jo muligheten for å sette i en slik senere, om man skulle finne på å bygge om til T5? For det går vel an å plombere uttaket når det ikke er i bruk? (f.eks. sette i en kort bolt? ) :?

Har hatt Ferrita eksosanlegg i rustfritt-stål siden januar 1996 uten et eneste problem (mao. OVER 10år :shock: = Ekseptionell bra kvalitet :!: ) , så jeg stiller meg litt tvilende til kvaliteten på JT's "aluminiserade stål"....

Noen andre brukererfaringer med batt. i bag.rom og batteribøy? :oops:
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 03 jun 2006, 17:20

Det finns färdiga stoser för lambdamätare att köpa hos de flesta turboleverantörer.
Då följer det med en liten fin gängad plugg för unbraco-nyckel att ha i när man inte har lambdamätaren i.
Jag har två stycken på min exos, väldigt smidigt när man ska mappa! :D

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Litt mer...

Legg inn av Ingvar N629 » 03 jun 2006, 18:21

Viggen-51 skrev:
Tror ikke jeg klarer å få plass til batteriet på v.side, selv om jeg "flytter" :wink: både intercooler og luftfilterboks, men skal definitivt sjekke etter!
Har du så mye annet der??

Skal du ha batteriet bak er den beste måten å jorde det SKIKKELIG bak, og strekke en tjukk kabel framover (må være tjukkere enn orginal) i elektrikerrør (sånn fleksibel plastslange). Batteriet bør ha lufting (ikke kupeluft) hvis du skal sette det bak.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 03 jun 2006, 18:40

Hmm... jeg har 3" downpipe jeg og.. søtt er det!
Og nå har jeg fått oversendt eksostape jeg skal beklede det hele med ;)

Har hørt at DETTE gir mer effekt? Stemmer det? :p

Brukeravatar
Viggen-51
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: 51
Bil: 9-3 Viggen Cab.
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Hmmmm

Legg inn av Viggen-51 » 03 jun 2006, 19:41

Saab900STCR skrev:Det finns färdiga stoser för lambdamätare att köpa hos de flesta turboleverantörer.
Då följer det med en liten fin gängad plugg för unbraco-nyckel att ha i när man inte har lambdamätaren i.
Hva er stoser? Det ordet har jeg ikke hørt før, verken på svensk :wink: eller norsk :oops:
Men ellers så høres dette ut som noe for meg! Kan du anbefale noen som selger disse? og finnes de i rustfritt?
Ingvar N629 skrev:Har du så mye annet der??
Ehhh... ja! :wink: 8)
Ingvar N629 skrev:Batteriet bør ha lufting (ikke kupeluft) hvis du skal sette det bak.
Dette er vel ikke nødvendig for meg som bruker http://www.sonnak.com/maxxima.cfm ?
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 03 jun 2006, 19:51

hvis du lese teksten nøye så forstår du ka han meine med stoser :wink:
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 04 jun 2006, 02:38

Stos är som regel en mutter utan sex-kant på utsidan, gjord för att svetsas fast i tex. ett rör.
Ja, dom finns i rostfritt.
Om du vill kan jag checka vad dom kostar i sverige.
Sänd ett Pm.

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 04 jun 2006, 02:48

ParADigM N558 skrev:Hmm... jeg har 3" downpipe jeg og.. søtt er det!
Og nå har jeg fått oversendt eksostape jeg skal beklede det hele med ;)

Har hørt at DETTE gir mer effekt? Stemmer det? :p
NEI, tvert imot! Den vil holde på varmen, og gassen vil få større volum, mens poenget er å få den unna!

Det som kan gi en (ørliten) positiv effekt er å kle inn eksosmanifoilen, for å unngå energitap i eksosen før turboen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hmmmm

Legg inn av Ingvar N629 » 04 jun 2006, 02:56

Viggen-51 skrev:
Ingvar N629 skrev:Batteriet bør ha lufting (ikke kupeluft) hvis du skal sette det bak.
Dette er vel ikke nødvendig for meg som bruker http://www.sonnak.com/maxxima.cfm ?
Nei.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Viggen-51
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: 51
Bil: 9-3 Viggen Cab.
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Legg inn av Viggen-51 » 04 jun 2006, 07:59

Saab900STCR skrev:Stos är som regel en mutter utan sex-kant på utsidan, gjord för att svetsas fast i tex. ett rör.
Ja, dom finns i rostfritt.
Om du vill kan jag checka vad dom kostar i sverige.
Sänd ett Pm.

Mvh Anders
Ja, man lærer noe nytt hver dag. :oops:
Ihverfall hvis man er såpass at man tør spørre... 8)

Anders: du har fått PM
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

Svar