Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
johan
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 34
- Registrert: 30 mai 2006, 19:39
- Medlemsnummer: 689
- Sted: Grimstad
Legg inn
av johan » 07 jun 2006, 12:58
Ved akslerasjon og overgang til høyere gir (f.eks fra tredje til fjerde), øker motoren turtallet med ca 100-200 rpm - deretter synker turtallet plagsomt sakte. Dette gjør at en må "vente" på motoren før en kan legge inn neste gir, og fortsette akslerasjonen. Er dette normal oppførsel av en 9-5?
Og Ja; høyrefoten er fjernet fra gasspedalen når symptomet inntreffer

'99 9-5 Estate SE 2.3t m godkjent Lesjøfors + Bilstein dempere. Maptun steg 1.
-
LOH171
- 0.7 bar

- Innlegg: 153
- Registrert: 19 okt 2003, 01:00
- Sted: Bergen
Legg inn
av LOH171 » 07 jun 2006, 18:41
Hadde liknende symptomer på min 2005 modell
MVh,
LOH171
2005 9-5 Estate
-
Magnus N592
- 0.7 bar

- Innlegg: 174
- Registrert: 28 des 2005, 23:51
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Magnus N592 » 07 jun 2006, 18:54
Har vært borti et par biler som har vært sånn, Chrysler Neon og Stratus, Volvo V40 1,6 og Renault Laguna II.. Kanskje ikke så mye ved kjøring at det gjorde noe med giring e.l., men har inntrykk av at flere biler senker seg saaakte på turtall, for å spare motoren kanskje? Legger spesilet merke til det når bilen står i ro, og man ruser opp litt.
Kanskje andre som vet litt om mer dette enn meg?
Har ikke lagt merke til noe på min, men det er jo automat da..
Mvh
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.
-
Vorpenes N459
- 1.2 bar

- Innlegg: 261
- Registrert: 23 mai 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 459
- Navn: Lasse Vorpenes
- Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Vorpenes N459 » 07 jun 2006, 19:04
er slik med min Ng900 SET også! men jeg merker det bare når den står på tomgang! den detter veldig sakte fra 1500rpm ned til 1000rpm
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003
Lasse N459
-
matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Legg inn
av matrox N522 » 07 jun 2006, 20:06
johan skrev:Ved akslerasjon og overgang til høyere gir (f.eks fra tredje til fjerde), øker motoren turtallet med ca 100-200 rpm - deretter synker turtallet plagsomt sakte. Dette gjør at en må "vente" på motoren før en kan legge inn neste gir, og fortsette akslerasjonen. Er dette normal oppførsel av en 9-5?
Og Ja; høyrefoten er fjernet fra gasspedalen når symptomet inntreffer

Jess da, du er ikke den eneste. Og hos min lokale Saab mekker, så fikk jeg som svar at det var pga avgasser fra bilen så den skulle holde "normene". Men hvorfor er ikke alle slik da?
Det er JÆVLI irriterendes. Det blir jo ikke ei giroverføring som blir normal ved lavt turtall. Evt vente unødvendig lenge føre man slipper ut igjen klutsjen så den ikke skal "nappe"...
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
johan
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 34
- Registrert: 30 mai 2006, 19:39
- Medlemsnummer: 689
- Sted: Grimstad
Legg inn
av johan » 07 jun 2006, 22:29
LOH171 skrev:Hadde liknende symptomer på min 2005 modell
MVh,
LOH171
OK, betyr det at du fikk ordnet det siden du skriver
hadde?
'99 9-5 Estate SE 2.3t m godkjent Lesjøfors + Bilstein dempere. Maptun steg 1.
-
johan
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 34
- Registrert: 30 mai 2006, 19:39
- Medlemsnummer: 689
- Sted: Grimstad
Legg inn
av johan » 07 jun 2006, 22:35
matrox skrev:
Det er JÆVLI irriterendes. Det blir jo ikke ei giroverføring som blir normal ved lavt turtall. Evt vente unødvendig lenge føre man slipper ut igjen klutsjen så den ikke skal "nappe"...
Ja, sykt irriterende altså. Har kjørt en god del biler gjennom jobben, men aldri opplevd noe i den grad som på 9-5'en. Hadde vært suverent dersom noen kunne si mer om symptomet og evnetuell medisin...
Ellers takk for svar så langt!
'99 9-5 Estate SE 2.3t m godkjent Lesjøfors + Bilstein dempere. Maptun steg 1.
-
LOH171
- 0.7 bar

- Innlegg: 153
- Registrert: 19 okt 2003, 01:00
- Sted: Bergen
Legg inn
av LOH171 » 07 jun 2006, 22:53
min løsning var Nordic programvare

2005 9-5 Estate
-
Magnus N592
- 0.7 bar

- Innlegg: 174
- Registrert: 28 des 2005, 23:51
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Magnus N592 » 08 jun 2006, 07:57
Trimma biler vil veldig gjerne få en annen karakteristikk, og ikke oppleve det "henget", som LOH171 skrev, var det svaret jeg fikk jeg nettopp av en kompis som er bilmekaniker. Men det trengte ikke være sånn på alle biler, men de han hadde vært borti var sånn ihvertfall..
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.
-
johan
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 34
- Registrert: 30 mai 2006, 19:39
- Medlemsnummer: 689
- Sted: Grimstad
Legg inn
av johan » 08 jun 2006, 12:05
LOH171 skrev:min løsning var Nordic programvare

Ingen dum løsning det, nei

Snakket idag med en mekaniker som skrur endel SAAB, han mente årsaken muligens kunne være treghet i gass-spjeldet... Hva tror folket om det?
'99 9-5 Estate SE 2.3t m godkjent Lesjøfors + Bilstein dempere. Maptun steg 1.
-
lie_N509
- Overload!!!
- Innlegg: 1005
- Registrert: 12 jul 2005, 01:00
- Bil: 9-3ss 04'
Legg inn
av lie_N509 » 08 jun 2006, 13:06
Pappa sin 03' 9-5 er akkurat sånn. Det er litt slitsomt, fordi hvis man girer før turtallet har falt, blir det jo et rykk, som om man allerede skulle ha gassen inne når man tar ut kløtsjen. Samtidig høres det ut som man er klønete med å gå av gassen i tide ved girskift

04' 9-3ss 1.8t
-
Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Legg inn
av Surbotaab N369 » 08 jun 2006, 13:32
Har vært borti endel biler som har såkallet "delay" på gassen, utrolig irriterendes da en må slippe gassen litt før man clucher for å ikke få denne "rusinga"\mellom-gassinga når man girer.... Lurer egentlig på hvordan påkjenningene på kassa blir når man kjører "inspirert" og gearer fort.... Ville tro d blei ei veldig stor påkjenning for synk-ringene da?
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 10 jun 2006, 13:33
Dette har vært oppe på det svenske forumet også. Er visst lagt inn i programvaren, grunnen til at det ikke er sånn på alle har med oppgradering av programvare i fbm service å gjøre. Husker ikke om det ble programmert bort eller lagt inn.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan