9-3 cabriolet merkeligheter

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
oyvinto N660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 147
Registrert: 27 apr 2006, 13:40
Sted: Oslo/Fenstad

9-3 cabriolet merkeligheter

Legg inn av oyvinto N660 » 13 mai 2006, 22:52

Har hatt litt småtrøbbel med kalesjen på 9-3'n i det siste. Noen ganger når jeg skal kjøre kalesjen opp igjen (dvs kalesje på) vil ikke luka lukke seg, og displayet sier 'kontrollera suflettkåpan'. Den går som oftest ned til slutt etter å ha kjørt kalesjen litt frem og tilbake.

Har også opplevd å få meldingen "suflett ur funktion" når jeg skal ta av kalesjen.

Dessuten, når jeg kjører kalesjen opp (på), kommer den ikke langt nok ned mot ruta til at jeg kan lukke den ned med det manuelle håndtaket. Trikset jeg har funnet ut er å slå av tenninga, starte opp igjen, og da kan jeg kjøre kalesjen de siste centimeterne jeg trenger for å få lukket den fullstendig.

Noen som har opplevd lignende, eller vet hva som er feilen?

Har også oppdaget noe annet mystifistisk, som kanskje kan være årsaken. Se bildene!!

Bilde
Bilde
Sist redigert av oyvinto N660 den 13 mai 2006, 23:46, redigert 2 ganger totalt.
03 Carrera 4S
X 2000 SAAB 9-3 SE 2.0T http://www.garaget.org/?car=22319
X 1979 SAAB 900 turbo grønn! (R.I.P.) :(

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 13 mai 2006, 23:11

De som sier de slår ned cab´en gjør forhåpentligvis ikke det de sier. Å slå ned cab´en betyr å sette bilen på høykant, og slå den ned i bakken som en påle. Det de gjør er å slå ned kalesjen, som forøvrig sitter på cab´en.

Sorry, men kunne ikke dy meg!

Men for å være litt seriøs, det høres ut som om rens og smøring av alle ledd i mekanismen kan være trikset, evt at noe legger seg i klem. Jeg har aldri vært borti Saab cab før, men på MB er det iallfall klembeskyttelse. Jeg vil tro denne vil aktiveres hvis noe butter imot.

Hilsen Ingvar, språknazist
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 15 mai 2006, 09:17

det du viser på bildet har ingenting med ditt problem og gjøre,det som er skjedd der er at retur fjæren på dekselet er knekket.

Men problemet på caben kan være for lite olje på systemet.eller en micro bryter som fusker

Brukeravatar
oyvinto N660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 147
Registrert: 27 apr 2006, 13:40
Sted: Oslo/Fenstad

Legg inn av oyvinto N660 » 14 jun 2006, 00:41

Lever med problemet daglig nå. Eller, det er ikke noe stort problem, for jeg kommer rundt det.. Det som skjer er at når jeg skal kjøre av kalesjen stopper den før suffletluka skal ned og jeg får meldingen "kontrollera suffletkåpan". Kjører da bare kalesjen en cm frem og så tilbake igjen, så kommer suffleten etter.. Og når jeg skal ha kalesjen på igjen er det samme duren. I tilegg må jeg jokke en gang frem og tilbake for at den skal presse kalesjen nærme nok stolpen til at jeg kan låse den manuelt. Merkelige greier. Om ingen har noe fornuftig svar får jeg vel ta den med til Saab en tur. Men frykter timesprisene deres. :roll:
03 Carrera 4S
X 2000 SAAB 9-3 SE 2.0T http://www.garaget.org/?car=22319
X 1979 SAAB 900 turbo grønn! (R.I.P.) :(

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 14 jun 2006, 06:29

Men problemet på caben kan være for lite olje på systemet.eller en micro bryter som fusker

Svar