Bremselys problem..

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Bremselys problem..

Legg inn av Jørgen N237 » 03 des 2003, 10:55

Hei..

Bremselyset på min 9000 henger seg opp, lyser fremdeles etter jeg har sluppet pedalen.. Må et lett trykk på bremsepedalen til for at det skal gå av.. Samtidig lyser piktogrammet hver gang jeg bremser, med tegn om at det mangler lys bak.. Har tenkt på at det kan være bryteren, men er det andre muligheter hvor feilen ligger også??

MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Bremselys problem..

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 des 2003, 12:28

Freshmaker skrev:Hei..

Bremselyset på min 9000 henger seg opp, lyser fremdeles etter jeg har sluppet pedalen.. Må et lett trykk på bremsepedalen til for at det skal gå av.. Samtidig lyser piktogrammet hver gang jeg bremser, med tegn om at det mangler lys bak.. Har tenkt på at det kan være bryteren, men er det andre muligheter hvor feilen ligger også??
Som du seier, det er nok noko med brytaren.
Får du det klikket når du trykker lett på pedalen?
Reknar med at du har sjekka alle pærer at dei sit som dei skal, og at "printet" er OK, den pærevarslaren har ein tendens til å varsle feil på eit lys, medan det i realiteten er ei pære (ikkje nødvendigvis den det varslar for) som har litt dårlig kontakt.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 03 des 2003, 13:52

Hei..

Signaliserer at det mangler begge bak.. Får klikket ja når jeg presser inn pedalen.. Skal sjekke alle pærene igjen i dag.. Takk for tips.. Skal se om jeg får tak i ny bryter eller ihvertfall får sett på den som er nå..

MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 03 des 2003, 15:09

Har hørt om flere tilfeller hvor det er ettermontert ekstra bremselys oppe i vinduet (på importbiler fra markeder der dette ikke var standard). Hvis en kopler det ekstra bremsebaklyset til ledningen til et av bremselysene, vil en få spenningsforskjell mellom h og v, og dermed varsler den feil mens bremselyset lyser.

Det ekstra bremselyset må koples til tilhengerkoplingens bremselys.

At lysene henger seg opp skyldes trolig bryteren ja, men det skal ikke påvirke piktogrammet. Piktogrammet varsler feil ved hovedlys, baklys, bremselys og blinklys. Det varsler med begge framme eller begge bak når en pære har gått. Dersom det bare lyser når bremselysene er på, så er det enten en pære eller ovennevnte feilkopling av ekstra bremselys.

Dersom det lyser hele tiden, må du vite at SAAB har 2 pærer på hver side i baklysene.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 03 des 2003, 17:31

Hei..

Takk for svar... Tror det oppe i ruten på min er orginalt.. Lyset i piktogrammet kommer bare når jeg bremser, men har sett i dag at det ikke alltid lyser, periodisk feil.. Lurer litt på dårlig kontakt ett eller annet sted... Skal sjekke mer i kveld... Er det 2 pærer i bremselyset på hver side også?

MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 des 2003, 15:04

Freshmaker skrev:Hei..

Takk for svar... Tror det oppe i ruten på min er orginalt.. Lyset i piktogrammet kommer bare når jeg bremser, men har sett i dag at det ikke alltid lyser, periodisk feil.. Lurer litt på dårlig kontakt ett eller annet sted... Skal sjekke mer i kveld... Er det 2 pærer i bremselyset på hver side også?
Alle bilar selde nye i N og S har høgt bremselys som standard, so det er ikkje so sansynlig at det er det...

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 04 des 2003, 15:08

Jeg er ganske sikker på at det er bryteren.. "fasten belts" lampen er også et problem, den slår seg aldri av. men jeg tror problemet ligger i bryteren i beltelåsen, på jakt etter ny beltelås, litt knust plast på den..

MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 des 2003, 15:16

Freshmaker skrev:Jeg er ganske sikker på at det er bryteren.. "fasten belts" lampen er også et problem, den slår seg aldri av. men jeg tror problemet ligger i bryteren i beltelåsen, på jakt etter ny beltelås, litt knust plast på den..
Sikker på at det ikkje er passasjersetet som kranglar når FB-lyset lyser då?

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 05 des 2003, 09:24

Jeg er ikke sikker, men tenker meg at det er førersetet siden låsen til beltet er litt knust... Åpen for forslag til problemløsning..

MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 05 des 2003, 11:00

Det er bare en pære i hvert bremsebaklys. For å eliminere det høytsittende lyset som feilkilde, tar du bare ut pæra og tester. Periodisk feil kan skyldes dårlig jording til baklyktene. Har selv boret på en ekstra jordledning til begge baklysene på en 86 modell en gang. Boret hull i jordlederen bak lysene og la opp en ekstra ledning til jord. Evt. kan det skyldes at en av pærene virker då och då...

Fasten seatbelts skyldes trolig feil justering av føleren under passasjersetet. Knust beltelås skal ikke påvirke. Slukker lampa når du setter i beltet på passasjersiden, så er det trolig justeringen. Sitter en "strikk" under setet med kontakt som slås på når setet trykkes ned. Hekt av denne og fest den igjen med ca en halv cm kortere spenn. Problemet skyldes at setene begynner å bli slitne (nedbøyd).
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 05 des 2003, 11:08

Trond N47 skrev:Fasten seatbelts skyldes trolig feil justering av føleren under passasjersetet. Knust beltelås skal ikke påvirke. Slukker lampa når du setter i beltet på passasjersiden, så er det trolig justeringen. Sitter en "strikk" under setet med kontakt som slås på når setet trykkes ned. Hekt av denne og fest den igjen med ca en halv cm kortere spenn. Problemet skyldes at setene begynner å bli slitne (nedbøyd).
Just det.
har vore borti det ein gong før (ikkje på nokon av mine bilar), der vart det enkelt og greit løyst med at det vart anskaffa taxi-belte.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 05 des 2003, 16:16

Hei begge to...

Det går aldri av, uansett hva jeg gjør med setene.. Har hatt ute begge setene, kan det ha noe å si? Skal prøve meg frem på søndag tenkte jeg.. Prøve å få til en kupevarmer først...

MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Svar