Gåen turbo i 9-3?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Speeedy
Innlegg: 10
Registrert: 30 mai 2006, 17:54

Gåen turbo i 9-3?

Legg inn av Speeedy » 06 jul 2006, 00:05

Har en 9-3 2.0 SE 2002 modell som er chippa, men uten ny eksos. I dag under pådrag, begynte det plutselig å komme MASSE hvit røyk ut av eksosen, og det luktet veldig spesielt (ikke eksos). Er det da mest sansynlig turboen som har tatt kvelden? Og lurer da også på pris for bytte av den?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 06 jul 2006, 00:07

Hvit røyk tyder på defekt toppakning.... Ved defekt turbo så får du blårøyk. La bilen stå til du har fått noen til å se på den!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Speeedy
Innlegg: 10
Registrert: 30 mai 2006, 17:54

Legg inn av Speeedy » 06 jul 2006, 00:09

Takk for raskt svar. Noen anelse om pris på bytte av toppakning?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 06 jul 2006, 00:12

Speeedy skrev:Takk for raskt svar. Noen anelse om pris på bytte av toppakning?
Har desverre ingen anelse hvor mye et verksted tar men ettersom det er noen timers arbeid så vil jeg tippe en plass i mellom 6-10k :(
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 06 jul 2006, 00:16

Du har PM...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 06 jul 2006, 09:21

skift turbo.har tross alt kjølekanaler der inne også.ikke tenk på toppakningen

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Legg inn av Lars E. N378 » 06 jul 2006, 22:13

kjære vene? bytt turbo? komp-test først da hvertfall? åpne lokket(forsiktig) på ekspansjonstanken for kjølevannet etter bilen nettopp har gått, og kjenne etter eksoslukt... Dette hadde hvertfall jeg gjort før jeg klinka til med ny turbo..
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 06 jul 2006, 22:19

Det ska väldigt mycket till innan man får vatten ut i exosen genom turbon!
Man måste borra hål själv för att få till det!!
Det är nog tyvärr toppackningen...

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Speeedy
Innlegg: 10
Registrert: 30 mai 2006, 17:54

Legg inn av Speeedy » 07 jul 2006, 00:01

Takker for svar, men bilen var hos Saab idag, og det var visst turboen som hadde tatt kvelden... :(

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 07 jul 2006, 07:10

jaja sånn er livet.skal ikke være greit


SAAB900STCR skrev:
Det ska väldigt mycket till innan man får vatten ut i exosen genom turbon!
Man måste borra hål själv för att få till det!!
Det är nog tyvärr toppackningen...

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 07 jul 2006, 10:06

Konklution:
Röken var nog inte vit, snarare blå, alltså olja, vilket i sin tur brukar tyda på turbo haveri.
Om man tillar hur vattnet som kyler turbon går inuti den så ser man att det ska mycket till för att få det vattnet över i exosen.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Arild H
Innlegg: 12
Registrert: 18 feb 2008, 11:15

Legg inn av Arild H » 18 feb 2008, 11:24

Ny på forumet som dere ser. :D
Slenger meg på denne topicen; kjører en 2002 9-3 2.0T som ble hentet av NAF på lørdag etter at jeg plutselig røykla hele veien bak meg med tjukk blårøyk.

Saab i Lillestrøm mener turboen må byttes og skal ikke ha mindre enn 11-15000,- for jobben!!?! :shock:

Bilen hadde forøvrig 90k service nå i høst - og jeg må si jeg er sjokkert over turbohavari på en bil som har gått så lite og blitt kjørt så pent.

Har dere guruer noen gode tips for hvordan jeg skal håndtere dette videre?

For å si det sånn - Saab får IKKE denne jobben. Dessverre så er jeg uerfaren mekaniker, dog ikke redd for å skru. Foretrekker nok helst å sette bort jobben da jeg har litt for lite fritid i tiden fremover.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 18 feb 2008, 11:29

Det finnes mange dyktige folk fra forumet rundtomkring der du bor, sanssynligvis:
Etterspør hjelp med betaling, så kjøper du bytteturbo fra speedpartsnorway.no :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Arild H
Innlegg: 12
Registrert: 18 feb 2008, 11:15

Legg inn av Arild H » 18 feb 2008, 11:48

God idé!

Dersom noen har lyst til å hjelpe meg med bytte av turbo, ta kontakt! Vi prater altså betalt jobb, men jeg er gjerne med selv som hjelper og for å lære!

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Legg inn av ToreN1246 » 18 feb 2008, 12:42

Med turbo og timer så er nok ikke det så ille.
Men du klarer nok det selv om du er litt flink til å skru...
Søk litt her inne så finner du litt tips på hva du skal passe på...
Eller hør hvor mye speedparts skal ha for å bytte den for deg :D
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Svar