Jeg har problemer med girkassen på en 84-modell 900 turbo (har forstått det slik at dette er et typisk problem...), og det arter seg slik: 1., 2. og 3. gir virker helt ok. Når jeg har den i 4. gir, så hopper den ut av gir. 5. giret "virker ikke", dvs. jeg får ikke satt den i 5. gir. Det hender også at reversen hopper ut av gir. Er dette mulig å reparere, eller lønner det seg å bytte ut girkassen? I tilfelle, hvor får jeg tak i brukte girkasser?
På forhånd takk!
Girkasse-problem
Moderator: Moderatorer
Girkasse-problem
mvh
Allan Søgnen
tel: 92815898
Allan Søgnen
tel: 92815898
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Dette høres ut som lignende symptomer som jeg hadde på min 900. Da måtte girkassen byttes. Jeg vet ikke om den kan repareres, det kan den nok sikkert om du absolutt vil, men det enkleste og billigste blir nok å få tak i en utbyteslåda
Du kan sikkert finne noen på forumet her som har en til deg, og hvis ikke får du nok prøve hos svenskene (http://www.stcs.nu) 
Lykke til.


Lykke til.
for å reparere denne skaden, så må du av med kassa uansett..
det du gjør er å dra på en hugger å ser etter en saab 900 med litt lav km stand.. gjerne en uten turbo, da er kassa finere.. så setter du denne rett på.. eneste du behøver å bytte over er primær og sekundær drevet.. kanskje du må bytte medbringerene også, hvis de er ulike. finnes 2 typer. en med 37mm leg og en på 33mm. husker ikke hvilket årstall disse skiller, men det er sikkert noen som veit det hær i klubben..
Mvh
Pål
det du gjør er å dra på en hugger å ser etter en saab 900 med litt lav km stand.. gjerne en uten turbo, da er kassa finere.. så setter du denne rett på.. eneste du behøver å bytte over er primær og sekundær drevet.. kanskje du må bytte medbringerene også, hvis de er ulike. finnes 2 typer. en med 37mm leg og en på 33mm. husker ikke hvilket årstall disse skiller, men det er sikkert noen som veit det hær i klubben..
Mvh
Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Hei, og takk for svar! Hvor sitter shifteren? (Finnes det bilder på nettet f.eks) Hvor mye må demonteres for å komme til denne? Jeg har for øvrig en Haynes-bok som fulgte med bilen, og det står kanskje beskrevet der?Petter 900 T skrev:Eller prøv å justere shifteren, er denne ute av pass, så blir den sånn som du beskriver...
Lurt å prøve før du evt må bytte kasse...
Petter
mvh
Allan Søgnen
tel: 92815898
Allan Søgnen
tel: 92815898
shifteren er mekaniskem som går heelt i fra tuppen på girstanga og inn på girkassa.. det er selveste girstang calibrering petter mener, tror jeg..Allsog skrev:Hei, og takk for svar! Hvor sitter shifteren? (Finnes det bilder på nettet f.eks) Hvor mye må demonteres for å komme til denne? Jeg har for øvrig en Haynes-bok som fulgte med bilen, og det står kanskje beskrevet der?Petter 900 T skrev:Eller prøv å justere shifteren, er denne ute av pass, så blir den sånn som du beskriver...
Lurt å prøve før du evt må bytte kasse...
Petter
det er en sånn kobling mellom motor og kassa.. ligger heelt ved torpedoveggen.. er girstanga slakk?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]