Problemer ved gasspådrag, og900
Moderator: Moderatorer
Problemer ved gasspådrag, og900
Ja, da har motoren min klart å by på nye problemer..
Sist gang ville den ikke starte, og nå har den plutselig funnet ut at den ikke vil dra på turtall, altså fra 2000-3000o/min så begynner den å fuske, uansett gir.
Dette kom nå plutselig, ikke lagt merke til det før heller.
Når jeg altså gir på for å komme opp i fart begynner bilen å jukke noe jævlig og jeg må inn med clutchen, gi mer gass og så krypkjøre i fart slik at jeg kan gire..
Trodde først dette kunne ha noe med varmen og luftfuktighet å gjøre, men det er jo også litt rart siden jeg ikke har opplevd det før nå.
Luftmengdemåleren er ikke helt riktig innstilt, men jeg har jo ikke hatt noe problemer med det før heller.
Begynner å bli ganske fortvilet, den andre bilen min er for salg og jeg skal ha denne som bruksbil, men den går jo plutselig ikke som den skal.
Og selvfølgelig så regner det som bare h*** nå..
Kan noen komme med noe heftige tips på hva dette kan være? :/
Sist gang ville den ikke starte, og nå har den plutselig funnet ut at den ikke vil dra på turtall, altså fra 2000-3000o/min så begynner den å fuske, uansett gir.
Dette kom nå plutselig, ikke lagt merke til det før heller.
Når jeg altså gir på for å komme opp i fart begynner bilen å jukke noe jævlig og jeg må inn med clutchen, gi mer gass og så krypkjøre i fart slik at jeg kan gire..
Trodde først dette kunne ha noe med varmen og luftfuktighet å gjøre, men det er jo også litt rart siden jeg ikke har opplevd det før nå.
Luftmengdemåleren er ikke helt riktig innstilt, men jeg har jo ikke hatt noe problemer med det før heller.
Begynner å bli ganske fortvilet, den andre bilen min er for salg og jeg skal ha denne som bruksbil, men den går jo plutselig ikke som den skal.
Og selvfølgelig så regner det som bare h*** nå..
Kan noen komme med noe heftige tips på hva dette kan være? :/
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- Hansi N624
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 98
- Registrert: 03 feb 2006, 21:19
- Sted: Drammen (Trondheim for øyeblikket)
Det er faktisk EZK (tenningssystem fra 9000i) på bilen.
Han som bygde om bilen brukte det og det har alltid fungert kjempefint selv om det kanskje ikke er det vanligste tenningssystemet på en og900 T16. Så hvis du skal prøve å bytte noen tenninggsdeler så vær oppmerksom på at tenningsforsterker og lignenede ikke er lik de vanlige turbo utgavene.
Han som bygde om bilen brukte det og det har alltid fungert kjempefint selv om det kanskje ikke er det vanligste tenningssystemet på en og900 T16. Så hvis du skal prøve å bytte noen tenninggsdeler så vær oppmerksom på at tenningsforsterker og lignenede ikke er lik de vanlige turbo utgavene.
Hans Fredrik "Hansi" N624
'02 Mini Cooper
'02 Mini Cooper
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
gikk over det som var av tenningsdeler, og det virker ikke som den har problem med å tenne, ruser jeg den på tomgang så høres den helt flott ut og fusker ikke i det hele tatt, så dette er kun når motoren er i gir og skal dra bilen..
fordelerlokk, og rotor ser flott ut, sjekket nettopp for fukt osv.. og pluggene er jo bare noen uker gamle..
Saab900STCR:
men ja, jeg får antakeligvis dårlig tenning når jeg får ladetrykk, har den først begynt å fuske, så sliter jeg skikkelig med å få den opp i litt fart, var ute å testa i stad, og måtte ta 2-3 forsøk på å komme meg opp den lille bakken inn til gårdsplassen..
jeg har en teori om at det kanskje kan være noe med bensintilførselen, synes bensinpumpa lager mye lyd.. mer enn normalt..
men jeg aner uansett ikke, jeg har ikke peiling egentlig, slike ting kan jeg nada om og det gjør meg frusrtert.. hvordan jeg skal få fikset eller i det hele tatt klare å finne problemet veit jeg heller ikke, og verksted er uaktuelt siden jeg er dønn blakk..
fordelerlokk, og rotor ser flott ut, sjekket nettopp for fukt osv.. og pluggene er jo bare noen uker gamle..
Saab900STCR:
men ja, jeg får antakeligvis dårlig tenning når jeg får ladetrykk, har den først begynt å fuske, så sliter jeg skikkelig med å få den opp i litt fart, var ute å testa i stad, og måtte ta 2-3 forsøk på å komme meg opp den lille bakken inn til gårdsplassen..
jeg har en teori om at det kanskje kan være noe med bensintilførselen, synes bensinpumpa lager mye lyd.. mer enn normalt..
men jeg aner uansett ikke, jeg har ikke peiling egentlig, slike ting kan jeg nada om og det gjør meg frusrtert.. hvordan jeg skal få fikset eller i det hele tatt klare å finne problemet veit jeg heller ikke, og verksted er uaktuelt siden jeg er dønn blakk..
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Høres ut som den ikke får nok bensin for meg....
Ta av bensinslangen og stapp den i et litermål, så tvangskjører du pumpa 30 sek og ser hvor mye den leverer.
Ta av bensinslangen og stapp den i et litermål, så tvangskjører du pumpa 30 sek og ser hvor mye den leverer.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
ja, jeg har en følelse av det jeg også, pumpa uler veldig igrunn.. mer enn den skal gjøre tror jeg.. har hørt noe av den samme lyden i motorrommet, men den gir seg etter at jeg har gitt gass, så det kan jo være så mangt, men pumpa uler ihvertfall, så antakeligvis så er den på siste verset..TT N12 skrev:Høres ut som den ikke får nok bensin for meg....
Ta av bensinslangen og stapp den i et litermål, så tvangskjører du pumpa 30 sek og ser hvor mye den leverer.
Alex her på forumet var innom og så på den, så jeg skal låne ei pumpe av ham og teste. Håper egentlig det er den som er feilen, så slipper jeg å rote mer med feilsøk, selv om ei ny pumpe fort koster litt..
åssen er forresten pumpa fra biltema? funker vel helt greit det? for det er bare 500kr..
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)
jeg håper det er pumpa ja, for da slipper jeg å knote mer med det..
har en ekstra 3bars BTR liggende, tilbakeslagsventil og Alexander kommer med ei pumpe i dag jeg får prøve, så vi får krysse alle fingre her altså!
har en ekstra 3bars BTR liggende, tilbakeslagsventil og Alexander kommer med ei pumpe i dag jeg får prøve, så vi får krysse alle fingre her altså!

-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)
jeg lukter et tendingsproblem, men hvem som veit.. du kan ha gnist selv om det er overledning i fordeler..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
tja, jeg kan jo bytte kabler også da.. men har jo nye plugger, byttet fordelerlokk og rotor lissom.. såh..
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)
jaok... beklager.. så ikke det. men får håpe at det er bensinpumpa/BTR da:)iden skrev:tja, jeg kan jo bytte kabler også da.. men har jo nye plugger, byttet fordelerlokk og rotor lissom.. såh..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
okei, jeg har funnet en veldig sterk kandidat til feil, heh..
fikk låne ei pumpe av Alex her på forumet da, tok ut den gamle, og så at her manglet noe.
Den dingsen som er helt nederst på pumpa, aner ikke hva den kalles, men jeg navngir den "innsuget".
Denne lå igjen nedi tanken, og da feil vei.
Altså slik:

Derfor vil jeg tro at dette er feilen, for når jeg da har gitt gass, så har "innsuget" blitt sugd opp mot pumpa og så tettet bensintilførselen.
Slik skal den egentlig være:

Uansett så tok jeg å bytta til den pumpa jeg fikk låne av Alex, men nå starter ikke bilen, antar da at den ikke får bensin i det hele tatt.
Enten funker ikke den pumpa(selv om den lager lyd), eller så kan det være at noe tetter..
Har uansett tatt et bilde for å se om noen veit om jeg har koblet +/- riktig..

Men det hadde ihvertfall vært fint om noen kunne ha kommet med en bekreftelse på at dette er problemet da
Uansett, skal bytte tilbake i morgen og bytte til det som står på pumpa fra Alex..
fikk låne ei pumpe av Alex her på forumet da, tok ut den gamle, og så at her manglet noe.
Den dingsen som er helt nederst på pumpa, aner ikke hva den kalles, men jeg navngir den "innsuget".
Denne lå igjen nedi tanken, og da feil vei.
Altså slik:
Derfor vil jeg tro at dette er feilen, for når jeg da har gitt gass, så har "innsuget" blitt sugd opp mot pumpa og så tettet bensintilførselen.
Slik skal den egentlig være:
Uansett så tok jeg å bytta til den pumpa jeg fikk låne av Alex, men nå starter ikke bilen, antar da at den ikke får bensin i det hele tatt.
Enten funker ikke den pumpa(selv om den lager lyd), eller så kan det være at noe tetter..
Har uansett tatt et bilde for å se om noen veit om jeg har koblet +/- riktig..
Men det hadde ihvertfall vært fint om noen kunne ha kommet med en bekreftelse på at dette er problemet da

Uansett, skal bytte tilbake i morgen og bytte til det som står på pumpa fra Alex..
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Når vi hodt på med einars bil før Rudskogen var vårt siste problem at pluss og minus var koblet feil - pumpa gikk da, men leverte ikke bensin.Går pumpa har du koblet pluss og minus riktig..
Prøv å løse litt ved filter eller rail og se om det kommer bensin når pumpa går...
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn