Problemer ved gasspådrag, og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
iden
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 26 jul 2004, 01:00
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av iden » 14 aug 2006, 11:44

Erik N21 skrev:
Går pumpa har du koblet pluss og minus riktig..
Når vi hodt på med einars bil før Rudskogen var vårt siste problem at pluss og minus var koblet feil - pumpa gikk da, men leverte ikke bensin.

Prøv å løse litt ved filter eller rail og se om det kommer bensin når pumpa går...
ville det ikke bare vært lettere å bytte om på plussen og minusen? :P
veldig mye mindre jobb.. :)
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)

Brukeravatar
Erik N21
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 359
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: Sola

Legg inn av Erik N21 » 14 aug 2006, 12:26

ville det ikke bare vært lettere å bytte om på plussen og minusen?
veldig mye mindre jobb..
jo det hadde jeg absolutt gjort :D :D :D
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 293
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 14 aug 2006, 14:16

Pumpa går nok selv om du bytter om pluss og minus. Men går den feil vei blir det jo ikke noe trykk... Så prøv å bytte om ledningene.

Denne pumpa er forresten helt annerledes en min. Og jeg måtte betale en liten formue for å få dette ordnet nordpå :(

Brukeravatar
iden
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 26 jul 2004, 01:00
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av iden » 14 aug 2006, 14:59

okei, pluss og minus bytte funka ikke på den nye pumpa, så jeg åpnet slangen i toppen, og der var det helt tørt, så jeg antar at den pumpa ikke suger i det hele tatt..
så planen er da å bytte over til den gamle pumpa..... (noen kræsjet rett utenfor vinduet, hoho)

Sånn kan det gå:
Bilde
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)

Brukeravatar
iden
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 26 jul 2004, 01:00
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av iden » 14 aug 2006, 15:34

nå har jeg ihvertfall fått bytta om og fiksa den jeg har, og bilen startet den :)
har ikke fått testet om den går som den skal enda siden det regner så sykt og jeg gidder ikke bli klissvåt når jeg pakker ting sammen..
så vi får se senere, nå blir det en liten sverige-tur..hohoi!
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)

Brukeravatar
iden
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 26 jul 2004, 01:00
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av iden » 15 aug 2006, 17:57

okei, nå har jeg da fått bensin til motor, og den går -litt- bedre, men problemet er der forsatt.
jeg prøvde et par runder i nabolaget, og da turboen var ferdiglada rundt 3000 så lugget den, uansett, og dette var bare på 2. gir.
Men nå kom jeg meg flott opp den lille bakken hjemme, uten at den fusket, så jeg har antakeligvis fikset noe..

Nå står jeg litt fast, jeg trenger sårt noen til å hjelpe meg, for dette har jeg overhodet ikke peil på...
Så er det noen i Drammensområdet som har tid til å ta en titt, evt hjelpe meg med å finne en løsning, så hadde jeg veldig takknemlig!

"Please STCN, fix my ride!"
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 15 aug 2006, 18:49

du kan prøve og bytte bensintrykksregulatoren, har vært borti samme symptomene¨og da skifta jeg regulatoren.

har du målt bensintrykket på den?
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
iden
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 26 jul 2004, 01:00
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av iden » 15 aug 2006, 19:42

Pancho N497 skrev:du kan prøve og bytte bensintrykksregulatoren, har vært borti samme symptomene¨og da skifta jeg regulatoren.

har du målt bensintrykket på den?
Jo, jeg har jo en BTR-liggende jeg ikke har testa enda..
Men bensintrykket har jeg ikke målt nei..
For å si det slik da, jeg kan veldig lite om motor, jeg bare lærer fort underveis, heh, så det meste har jeg ikke gjort før :)
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 15 aug 2006, 19:53

iden skrev:
Pancho N497 skrev:du kan prøve og bytte bensintrykksregulatoren, har vært borti samme symptomene¨og da skifta jeg regulatoren.

har du målt bensintrykket på den?
Jo, jeg har jo en BTR-liggende jeg ikke har testa enda..
Men bensintrykket har jeg ikke målt nei..
For å si det slik da, jeg kan veldig lite om motor, jeg bare lærer fort underveis, heh, så det meste har jeg ikke gjort før :)
er jo fort gjort og skifte den da. bare for og prøve :D
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
rodney
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 191
Registrert: 16 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N432
Navn: Rodney
Bil: 9-3 xwd Aero og900 Cab
Sted: Nesodden
Kontakt:

Legg inn av rodney » 15 aug 2006, 20:45

Har du sjekket rørene etter turbo`en? hadde ett lignende problem på min og900, det viste seg at en slange hadde sprukket. Bilen oppførte seg fint helt til jeg opp turbotrykk, da begynte den å fuske som .....

Lykke til

Brukeravatar
iden
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 26 jul 2004, 01:00
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av iden » 16 aug 2006, 18:28

Nå har jeg hatt besøk av en veldig behjelpelig Halvard, som hjalp meg med å se over bilen, og så bytta vi bensinfilter.
Må si det filteret han fikk fra biltema var enromt i forhold til det som stod i, MEN bilen fungerte da ihvertfall som den skulle, null jukking etter 3000, men det kan også ha noe med at vi skrudde denne her godt på igjen:
Bilde

Bildet er tatt -etter- at vi var ute å testet bilen, så det ser ut til at det blir dratt av etter en stund, virker litt som om røret er for kort osv..
Her er det jo gjort noen merkelige skjøter osv, som jeg da vil ha bort.
Planen er da å la bilen stå til jeg har fått noe nytt.

Uansett da, så trenger jeg et nytt rør og noen siliconslanger osv, så spørsmålet er: hvor kan jeg få tak i dette til en grei penge og med god kvalitet?
Dette trenger jeg:
Bilde
Rør og slanger altså..

Og over til noe annet i samme slengen da, jeg la merke til i går at det kom masse røyk opp fra der batteriet står, og så så jeg at denne hang løs:
Bilde
og den går opp hit:
Bilde
Hvor skal den løse enden kobles? jeg fant ikke noen fornuftig plass lissom, så vi klødde oss litt i hodet her, heh..
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 16 aug 2006, 19:29

Det der er veivhusventilasjonen. skal gå sammen med en vannslange som ligger under innsuget, og videre til røret mellom lmm og turbo (undertrykk). Hvis den er løs suger motoren falskluft også, så der har du nok grunnen til en del problemer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 16 aug 2006, 19:36

her er det nermeste bildet jeg fant.. det er viktig at denne slangen er kobla på den munnstykket, for der sitter rett før turboen.. hvis slangen har hoppa av, så trekkes det inn falskluft(orginalt). se på røret som går inn på turbo i fra lmm og se om det sitter noe lignende som på min der.. det er snakk om den slangen som går fra toppen og ned over starteren der.. Håper det var til hjelp..

Mvh Pål
Bilde
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
iden
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 26 jul 2004, 01:00
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av iden » 16 aug 2006, 20:17

Datapaal N526 skrev:her er det nermeste bildet jeg fant.. det er viktig at denne slangen er kobla på den munnstykket, for der sitter rett før turboen.. hvis slangen har hoppa av, så trekkes det inn falskluft(orginalt). se på røret som går inn på turbo i fra lmm og se om det sitter noe lignende som på min der.. det er snakk om den slangen som går fra toppen og ned over starteren der.. Håper det var til hjelp..

Mvh Pål
ja, nå ble jeg mye klokere :)
Men det jeg stusser over at min er jo mye lengre enn den på det bildet..
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 16 aug 2006, 20:28

iden skrev:
Datapaal N526 skrev:her er det nermeste bildet jeg fant.. det er viktig at denne slangen er kobla på den munnstykket, for der sitter rett før turboen.. hvis slangen har hoppa av, så trekkes det inn falskluft(orginalt). se på røret som går inn på turbo i fra lmm og se om det sitter noe lignende som på min der.. det er snakk om den slangen som går fra toppen og ned over starteren der.. Håper det var til hjelp..

Mvh Pål
ja, nå ble jeg mye klokere :)
Men det jeg stusser over at min er jo mye lengre enn den på det bildet..
det kan godt hende at din er lengre siden den ikke går ditt den skal. du så jo hvor min satt så da er det jo bare å koble seg inn på riktig der.

Ellers var det bare hyggelig å hjelpe, morro var det også når det funka... :D

Får bli med deg en tur ut når du har fått ordna silikonslangene osv. :)
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Svar