motor bytte 9000cs (2,0i til 2,3turbo)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
rodney
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 191
Registrert: 16 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N432
Navn: Rodney
Bil: 9-3 xwd Aero og900 Cab
Sted: Nesodden
Kontakt:

motor bytte 9000cs (2,0i til 2,3turbo)

Legg inn av rodney » 19 aug 2006, 21:22

Kjøpt meg en 9000cs 95mod. Lurer på å sette inn en 2,3t i denne.
Da lurer jeg på ett par ting siden jeg ikke har skrudd mye på 9000, kun på og900.

Hva må til for en godkjennelse av biltilsynet.
Ligger det meste klart eller må jeg bygge om el anlegget?
Er det noen som har gjort det før og har lagt ut en beskrivelse på nettet?

(selger min og900t16, den er pen, men rusta har tatt overhånd ved drivaksel. Bud på pm)
Rodney

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 19 aug 2006, 21:34

For å godkjenne den med inntil 220 hk må du ha VR-dekk, that's it.

Skal du ha den godkjent med 225 hk (Aero) må du ha ZR-dekk og Saab's orginale sportschassi. De anbefaler bruk av 16" felger også.

Dette må du få skriftlig fra Saab. Ta kontakt med din nærmeste forhandler. :wink:

NB! Det skriftlige brevet fra Saab kan koste noen kroner, ca. 1000-2000 kr.

Oppsøk gjerne den trafikkstasjonen du skal godkjenne bilen hos, og spør de om "retningslinjene". De varierer fra stasjon til stasjon har jeg fått erfare :? På den lokale tr.stasjonen trengte vi bare å få den skriftlige dokumentasjoen fra Saab, og vise bilen hos merkeverksted før vi kom til dem. Grunnet lang ventetid her, bestilte vi time på en annen tr.satsjon. Her fikk vi beskjed om at vi skulle ha søkt om motorbyttet på forhånd, men når vi forklarte hva de hadde sagt på den lokale stasjonen ordnet det seg :wink:

Lykke til! :D
9³ TurboX

Brukeravatar
rodney
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 191
Registrert: 16 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N432
Navn: Rodney
Bil: 9-3 xwd Aero og900 Cab
Sted: Nesodden
Kontakt:

Legg inn av rodney » 20 aug 2006, 09:12

Takk skal du ha :D
Da blir det vel 2,3t i den. Har motor liggende :wink:


Rodney

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 20 aug 2006, 22:09

Du trenger ikke bytte ledningsnett forresten, det er det samme nettet på begge to (i- og turboutgavene) Men du må dra to ledninger til "hjernen" fra magnetventilkontakten, den er stripset sammen med ledningene til radiatorvifta :wink: Regner med at du skal ha litt mer enn grunnladetrykk 8)
9³ TurboX

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 21 aug 2006, 08:49

Håper du har mer enn bare motoren hvis du skal bygge om ;) Du må ha nye rør fra luftfilterboksen til innsuget inkl intercooler, alle vacuumslanger, nytt eksosanlegg fra midtt-potta og bakover, clutch, oljekjøler, mm.

Lykke til, hvis du får det til blir det nok en helt annen bil.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
rodney
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 191
Registrert: 16 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N432
Navn: Rodney
Bil: 9-3 xwd Aero og900 Cab
Sted: Nesodden
Kontakt:

Legg inn av rodney » 21 aug 2006, 13:58

Jeg har bygd om 900 t8 før til t16 så tror dette skal gå bra.
Har alt jeg trenger (oljekjøler, IC, rør, Vakumslange, 2,3 gearkasse og masse deler.)
Men mangler fine felger så om noen har liggende ta gjerne kontakt på PM.

Svar