9-5 rykker ved rulling/konstant fart

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Charisma
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 18 aug 2006, 18:53
Sted: Oslo

Legg inn av Charisma » 01 sep 2006, 19:25

Desverre :lol: (Har veldig lyst. Så det skjer nok noe etterhvert)
- Saab 9-5 2.0T (1999) ca. 125.000km

Bilde

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Legg inn av LeonLatex » 02 sep 2006, 02:29

Som det sies over er det meget viktig med riktige plugger til saab motorene.

Spessielt en ting som er viktig er: Bruk IKKE 4 pola plugger på nyere Saab motorer. Da knekker mann garrantert printplata i tennkasseten etterhvert. Spør meg. I did it!!!

Brukeravatar
Charisma
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 18 aug 2006, 18:53
Sted: Oslo

Legg inn av Charisma » 02 sep 2006, 10:59

Det hørtes ikke noe gøy ut, men jeg har nå NKG plugger med kun en elektrode (fra Mekonomen).
- Saab 9-5 2.0T (1999) ca. 125.000km

Bilde

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Legg inn av LeonLatex » 02 sep 2006, 12:21

Charisma skrev:Det hørtes ikke noe gøy ut, men jeg har nå NKG plugger med kun en elektrode (fra Mekonomen).
Ble noe slanker lommebok ja.
Hjalp det med de nye pluggene da?

Brukeravatar
Charisma
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 18 aug 2006, 18:53
Sted: Oslo

Legg inn av Charisma » 03 sep 2006, 12:30

Det hjalp nok ikke desverre. Synes ikke det ble noen merkbar forskjell heller :(
- Saab 9-5 2.0T (1999) ca. 125.000km

Bilde

Brukeravatar
frodel
Innlegg: 1
Registrert: 01 sep 2006, 17:19

Legg inn av frodel » 03 sep 2006, 13:24

Vi hadde lignende oppførsel som du beskriver på vår 9-5, det viste seg å være spjellhuset.

Det kan kanskje være smart å få et Saab verksted til å sjekke om det er noen feilkoder fra motoren, disse kan gi en ide om hva som er galt. (det krever utstyr menigmann som regel ikke har å sjekke disse kodene. Vet ikke om man må til et merkeverksted, eller om frittstående verksteder også har utsyret som kreves, selv har vi brukt Saab-Huset)

Selve sjekken bør ikke koste all verden, men viser det seg å være spjellhuset det er noe galt med, begynner kronene å løpe ...

Det KAN hende at det hjelper å rense spjellhuset. På vår bil hjalp det en stund, før feilen kom tilbake.
Jeg har aldri gjort dette selv, så jeg aner ikke hva det innebærer av jobb og hvor vanskelig det er.
Det er en side her: http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... ttle_body/
som beskriver hvordan man bytter spjellhuset.
Og her: http://www.saabnet.com/tsn/bb/9-5/index.html?bID=140130 står det også litt ....

Brukeravatar
Charisma
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 18 aug 2006, 18:53
Sted: Oslo

Legg inn av Charisma » 03 sep 2006, 14:35

Takk for innspillet. Jeg kommer nok ikke til å prøve å bytte det selv, men får vel ta en tur på Speedparts en dag og se om de kan gjøre noe.


Har begynt å fylle 98 nå. Får se om det minsker problemet noe (ettersom en her sa at 98 soter mindre :))
- Saab 9-5 2.0T (1999) ca. 125.000km

Bilde

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Legg inn av Aero1990 » 03 sep 2006, 16:13

Jeg nevnte tilsoting av ventilene som mulig årsak til problemet over, ja.

Jeg tror 98oktan kan hjelpe noe, men hvor mye/lenge finner du ut bare ved å prøve.

Som jeg skrev i mitt innlegg over, prøvde Saab-verkstedet flere ting før de gikk til det steg å skifte alle ventilene. (De ville ikke inrømme at det var noe galt med ventilene, men jeg fikk vite seinere av en saab-mekaniker at de hadde hatt mange slike biler hvor ventilene måtte skiftes.)

(Da dette ble gjort, var bilen nesten ny og det ble en garantisak. Verkstedet ville jo ikke gjøre mer enn det som var nødvendig for å få orden på problemet. I ditt tilfelle blir det samme sak, bare slik at det nå er du som får regningen)

Så til saken:

Fikk beskjed om å kjøre 98oktan. Og hvis fuskingen oppsto, skulle bilen kjøres på litt høye turtall, slik at man ble kvitt soten. Dette var oppskriften.

Verkstedet mente bilen ble kjørt altfor mye på altfor lave turtall, siden den hadde automatgir, og da ligger den nesten bare såvidt over tomgang ved vanlig rolig kjøring.

Oppskriften over hjalp litt; da bilen ble kjørt litt på høyere turtall, gikk den fint en stund. Men problemet kom igjen hele tiden. Bilen ble jo kjørt helt vanlig, og da lå den altså på lave turtall. Man kan jo ikke begynne å kjøre den på andre turtall enn det automatkassen finner ut heller!

Forsøket med litt frisk kjøring, for å bli kvitt sot, fungerte ikke noe særlig på denne bilen.

Verkstedet endte til slutt opp med å skifte ventilene. Etter det gikk bilen helt fint, og det gjør den i dag også, både på 95 og 98 oktan, og uten noen form for "spesialkjøring".

Håper for ditt vedkommende at det fungerer bra med 98oktan, men hvis ikke, bør vel verkstedet se på bilen.

Brukeravatar
Charisma
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 18 aug 2006, 18:53
Sted: Oslo

Legg inn av Charisma » 10 sep 2006, 20:24

Var å pratet med Ole (Speedparts-Ole altså :)) her om dagen og han leste av på et diagnoseverktøy at det var veldig mye friluft el i motoren. Han anbefalte meg å bytte vakuumslangene. Så over de her om dagen og da fant jeg en hvor vakuumlåsen var defekt, slangen hadde en 7cm lang flerre og best av alt: kabelen lå løst i motorrommet (kun festet i en ende). Skal kjøpe en ny vakuumlås i morgen og så ta en titt under panseret til pappa (han har nemlig lik motor) å prøve å finne ut hvor denne slangen satt.
- Saab 9-5 2.0T (1999) ca. 125.000km

Bilde

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 11 sep 2006, 11:16

Høres ut som du har funnet problemet.

Men om det mot all formodning ikke skulle ha noen effekt, så ville jeg anbefalt deg og kjøre til nærmeste SAAB verksted og kreve at de gjør noe. :)
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Charisma
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 18 aug 2006, 18:53
Sted: Oslo

Legg inn av Charisma » 11 sep 2006, 12:47

Kan jeg virkelig kreve det?
- Saab 9-5 2.0T (1999) ca. 125.000km

Bilde

Svar