Hva anbefaler dere av dump?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 11 sep 2006, 12:50

den blå i midten er åpen..
ellers er vel den store forskjellen på de to andre (begge resirkulerende) at turboxs har større diameter på åpningen, og stempelet?

sikkert godt for noe! :D
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
MrViggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 153
Registrert: 11 jul 2005, 01:00
Sted: Lillestrøm

Legg inn av MrViggen » 13 sep 2006, 00:23

Jeg har også vurdert og sette på en bedre ventil på min viggen med 300+ HK noen som har noen til salgs eller som kan gi noen råd her også så blir jeg glad :-)
Saab Viggen 00 mod
Blå..
Hirsh tuning
Første Saab jeg eier.

Mangler det noe info her ?? gi meg et hint

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 13 sep 2006, 03:01

MrViggen skrev:Jeg har også vurdert og sette på en bedre ventil på min viggen med 300+ HK noen som har noen til salgs eller som kan gi noen råd her også så blir jeg glad :-)
Du har ju en bil med T7 motorstyrning, det begränsar dig till resirkulerande ventiler.
Man bör utesluta dom ventiler som har ett stempel av plast, när dom blir slitna så lägger sig en hinna av aluminiumoxid på plasten och då börjar dom slitas ännu fortare för att till slut börja läcka.
Dom som håller absolut längst är dom ventiler som har en tunn gummiring som tätning på toppen av stemplet.
Då menar jag inte dom som har oringar som sitter likt stempelringar på det stemplet, det har hänt att dom oringarna spruckit och dom har åkt med den resikulerande luften med turboras som följd.
Det finns också dumpventiler med den gummitätningen fast limmad eller snarare vulkad på plats, men dom kostar.
Jag har en öppen dump på min bil från Tial, dom har den konstruktionen, men om dom finns som resirkulerande, det vet jag inte.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Liik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 30 jun 2006, 17:34

Legg inn av Liik » 18 sep 2006, 14:14

så er den turboxs avlastningsventilen (den nederste fra forrige side), noe å anbefale til en saab 900 turbo t8...? 87 mod?

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 18 sep 2006, 15:49

Liik skrev:så er den turboxs avlastningsventilen (den nederste fra forrige side), noe å anbefale til en saab 900 turbo t8...? 87 mod?
Denne funkeer sikkert den, men ett tips er å se på ebay... du får mange der som er billige og du får også sett med avlastningsventiler beregnet til twin turbo.... (Dvs at du får TO ventiler.... og da kan du jo selge den ene :wink: )

Liik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 30 jun 2006, 17:34

Legg inn av Liik » 18 sep 2006, 21:57

fant bare en jeg.. =\

http://search.ebay.com/saab-900-dump_W0 ... sofocusZbs



fant meg også noen sølelapper jeg skal ha på bilen.. var søøte! :)

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 18 sep 2006, 23:17

Fnt 1394 jeg :wink:

http://search.ebay.com/search/search.dl ... age=search


Søk feks etter "BOV Nissan", da finner du feks set med to ventiler til feks 300ZX.... (hvis du er interesert i to da....) (feks: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BLITZ-BL ... enameZWDVW)

Liik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 30 jun 2006, 17:34

Legg inn av Liik » 19 sep 2006, 00:14

er de twin turbo vent. brukbare da? :D

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 19 sep 2006, 12:14

Liik skrev:er de twin turbo vent. brukbare da? :D
Er vel samme som til singel-turbo.... Men her får du to... så kan du eventuelt selge en og tjene litt peng på den... blir uansett billigere en å kjøpe her i landet....

Svar